stukje van tand af: wat kan er ?

Tom is tegen het glazen wandje aangerend op het werk bij zijn papa: hij zag papa wel maar niet het glazen poortje :? en is er loeihard tegenaan gerend.

hij heeft wat gebloed uit zijn mond en neus, heeft 10 minuten hysterisch gehuild en was daarna weer zichzelf…maar…

we hebben ontdekt dat er gaatje in zijn tand zit…en is een stukje afgespat.

niet aan de onderkant maar aan de bovenkant :?

nu heeft tom al 1 keer controle gehad en dat ging heel speels en leuk, maar na 20 seconden was meneer al wel weer uit de stoel :roll: terwijl de tandarts erg tevreden keek :thumbup:

nu gaan we dus morgen bellen over wat nu te doen, maar ik denk: dit is vast meer mama’s gebeurd:

wat kan de tandarts doen?

en hoe krijgen we onze 2 jarige stil zittend in die stoel :shock: :doh:

voor mijn gevoel moeten we hem met 6 man vastdrukken en als hij echt behandelt moet worden dan heeft ie dan een trauma voor het leven :? :cry:

wie heeft hier ervaring mee?

het is mij zelf vroeger ook gebeurd

toen is er niks aan gedaan omdat het toch je melkgebit is.

maar als ze er wat aan doen vullen ze het gaatje gewoon op

wel zielig hoor :cry: knuffel voor Tom :hug:

heel toevallig had ik het daar net over met mn zus.

Wat als je kind kiespijn krijgt. Dat gebeurd haast nooit.

Ik hoor ook nooit verhalen over hele kleintjes die bij de tandarts moeten komen voor iets.

Maar als wij naar de tandarts zouden moeten voor iets en er moet geboord worden ofzo, dan sta ik erop dat ie een roesje krijgt.

Ik zou m echt niet laten boren , dat kan toch nooit bij zo’n kleine.

Maar ik denk dat dit haast nooit gebeurd, omdat ze die kleintjes heel lang met gaatjes laten rondlopen, omdat het toch melktanden zijn. (denk ik)

Mijn oudste had ook al heel vroeg een gaatje in zijn kies… Dat is gewwon gevuld… Later had hij erg veel last van een hoekkies en deze moest eruit… Hij was toen denk ik een jaar of…4…

Maar met het vullen bleef hij keurig zitten… Geen nare ervaring gehad… En met jullie als ouders kan ik me gewoon niet voorstellen dat jullie zelf naar een tandarts zouden gaan waar je niet in vertrouwd…dusss…wel naar laten kijken hoor!!

verder geen ervaring mee maar :hug: voor tommie…

Isabel is gevallen in het bad bij mijn zus, net op het randje en heeft hierdoor ook haar voortand beschadigd.

Er is net een klein stukje vanaf.

Ze doen er bij de tandarts niets aan, het randje kan wat scherp zijn in het begin, maar wordt al heel snel gewoon glad.

Hopelijk wordt de tand niet donker op den duur, maar bij Isabel is dat gelukkig niet gebeurd.

Gewoon even navragen bij je tandarts, weet je het zeker.

dank jullie wel voor jullie reacties :-*

ja het is erg oppervlakkig, maar nu wel een zwakke plek :?

en boren :o ohhh ik hoop het toch nie :?

ik ben al aan het googlen maar wordt er niet veel wijzer van…

morgen maar eens bellen dan :shifty: en mijn tandarts is top :thumbup: dus bang ben ik niet…maar ik vind het voor tom zooo sneu :?

als het goed is doen ze bij die hele kleintje er niks aan

lucas is ooit eens in bad gevallen en hheft zijn voortant schuin afgebroken, normaal zou hij erui moeten, maar omdat het te traumatisch is voor die hele kleintjes laten ze het zo, en wees blij het is nog maar een melk gebitje (maar ik heb harder gehuild dan lucas toen omdat ik het zo zond vond)

foto is een beetje (te) donker) maar je kan het net zien

en… ik was net te laat op msn :wink:

tjee kleine man :hug:

gewoon morgen idd even bellen. waarschijnlijk zal hij er een laagje lak op doen :think:

en idd: wees blij dat het niet zn grote mensen tand is.

kleine jeffrey is eens gevallen op het ijs dat net gladgemaakt was in de ijs baan. hij wilde zich tegen houden toen hij viel maar gleed gewoon door en zo met zn snoet op het ijs. voortand door midden. (grote mensentand)

brrr als ik er nog aan denk :frowning: uiteindelijk ben ik de hele baan af gaan zoeken voor dat stukjes tand samen met andere mensen, en gelukkig vond een meisje hem :thumbup: :dance: ondanks sommige mensen hun opmerkingen :x in een beker melk gedaan en naar een tandarts gegaan.

nu zit het stukje er al zes jaar op :thumbup: (1x weer opgeplakt)

heeft niets te maken met jou verhaal :shifty: , maar mischien heeft iemand wat aan mijn verhaal, en ik laat jeffrey dus nooit meer schaatsen op ijs dat net gladgemaakt is :thumbdown:

maar een knuf voor jou en je mannetjes :-* laat je ff weten wat de tandarts gaat doen?

ethan zijn hoektanden zijn aan bijde kanten zo goed als weg.

zolang ze er geen last van hebben doen ze er niks aan.

als er wel wat moet gebeuren zou het kunnen dat je naar een speciale tandarts word doorgestuurd. je hebt vele tandartsen die kinderspreekuren doen.

ik zou nog even afwachten wat de tandarts je te vertellen heeft.

sterkte voor tom! :hug:

oh jeee… wat een pech…

maarruh… STEL dat ie behandeld moet worden… Dan niet doen zoals je schetst hoor…

Belangrijk is dat de tandarts met Tom gaat praten, dat hij de regie heeft en jij, het allemaal heel normaal vindt. Handje mag… maar niet bevestigen dat het eng is (of tegenspreken dat het niet eng is).

steeds verwijzen naar de tandarts. Als Tom roept… mama… issuh eng… dan zeg jij… Tom vraag maar aan de tandarts…

zo bouw je een brug (oei foute beeldspraak) tussen hem en je tandarts… en zo leert hij dat de tandarts geen boeman is (nou jaaaaaa wie hier nog in gelooft…).

Het is een aanpak die mijn tandarts bij Wessel voorstelde… Hij vond het altijd zo erg als een ouder… zonder te weten of en wat er ging gebeuren al zei “het doet geen zeer hoor”… hij zei… ik wil in alle rust kunnen vertellen dat het een beetje zeer kan doen, maar dat het kindje dan de hand moet opsteken. Dan gaat ie dat eerst oefenen… .en dan pas behandelen.

brrrrrrrrrrr… lijkt me hartstikke naar hoor… Ben je zelf bang voor de tandarts??? dan misschien niet zelf meegaan… Tom gaat die voelen!!!

Hier is twee weken geleden Moreno gevallen en zijn tandje dus helemaal afgebroken. Dus de voortand tot op het tandvlees afgebroken.

Heb drie verschillende tandartsen gesproken en alle drie zeiden ze helaas pindakaas. Is niets aan te doen. Komt strax wel goed als ie gaat wisselen.

Moet dus ff wachten.

x

ik kom Tom een héle dikke knuffel geven, Guusje !!!

Denk persoonlijk dat je best het stukje van Preggie effe goed doorleest. Lijkt me hele goede tip voor in geval van…

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen, maar mijn oog “viel” op haar stukje tekst… :oops:

Bukt zich nu eerst onder de pckast om te zien waar oog “viel” :wink:

liefs

Gerda

ik voel me :? en :smiley: tegelijk dat ze er dus blijkbaar niks aan doen :shifty:

ik vind het wel fijn jullie verhalen/reacties te lezen, hoe zielig ook voor het kindje toen het gebeurde…en dat harder huilen dan je kind herken ik zó :cry:

wat preggie zei hoorde ik zaterdag ook al van de kapper…zeggen dat de fohn niet pijn doet deed hem idd steigeren :roll:

dus we zullen het nu anders aanpakken :angel: thnxxx voor de tip :-*

over ruim een uur kan ik bellen…ik ben benieuwd :shifty:

maar over die afgebroken tanden nog ff:

• doet het poetsen niet pijn?
  • worden de tanden niet warmte en koude gevoelig?
  • komen er niet makkelijker gaatjes op dat plekje?
  • dat zwart worden: wat is daarvan de reden? :think:

6 juni moet Tom ( net als ik :angel: ) op controle komen…dan zou ie er even naar kijken…

maar in principe doen ze niks aan het melkgebit

zwart worden kon inderdaad, maar reden heb ik niet gekregen

boren doen ze zo laat mogelijk qua leeftijd, alleen als het móet zeg maar

nou als die dag komt zal ik idd om een roesje vragen…maar of mijn tandarts dat doet :think:

voorlopig doen ze niks, hij moest zacht eten eten de eerste paar dagen…hij heeft net 3 crackers op :shifty: dus pijn heeft hij niet :thumbup:

maar macaroni eten vanavond dan :drool: 8)

ik ben wel opgelucht en ook weer niet…zou het zoo zielig vinden als hij kiespijn krijgt :?

maar voorals nog is het dus met een sisser afgelopen :pray:

ik moest met hem gaan oefenen zijn mond open te houden:

dus nu zit ik:

wat doe de tandarts tom?

tanden tellen! :smiley:

kom laat eens zien hoeveel tandjes heb jij? 1 2 3…ow wat een mooie kiezen…kan je daar goed mee eten…en wat lust je graag dan? lijstje opnoemen…

en zo heel speels gefrot in zn mond oefenen :thumbup:

verder mocht ik niks! vertellen over wat de tandarts doet of zou kunnen gaan doen, dat doet de tandarts om zo het vertrouwen bij het kind te bewaren en de taken (ouder/tandarts) gescheiden te houden.

nou weer wat geleerd :angel:

Mijn zoontje mist ook een stukje van zijn tand na een valpartij. De tandarts vertelde me toen dat ze er alleen wat aan doen bij een melkgebit als ze er last van hebben; maw als het erg scherp is. Dan slijpen ze het een beetje. Verder laten ze het gewoon zo.

Er is nog wel een kleine kans dat de tand eronder beschadigd is en zwart boven kan komen … hoop toch van niet, maar de kans daarop was niet zo groot vertelde hij me.

Hier ook geoefend met tandartsje spelen (ivm met de halfjaarlijkse controle nu). Met een kleine lepel gaat het prima. Hij mag eerst bij mama in de mond kijken en daarna mag mama in zijn mond kijken met de lepel. Zo wennen we er samen al een beetje aan. De laatste keer bij mijn controle mocht hij eerst bij mama even kijken samen met de tandarts met het spiegeltje en vond het goed dat de tandarts ook even in zijn mond keek (bij mama op schoot en mama’s hand vast natuurlijk).

Hij is ook altijd meegeweest bij mijn controle, vanaf baby af aan en ook bij het boren van een gaatje. Ik heb eerlijk gezegd dat de controle helemaal geen pijn doet en het boren een beetje maar dat dat ook zo weer over was. Hij zag wel dat ik gewoon rustig lag, dus het deed hem niet zoveel (anders had de tandarts het ook niet goed gevonden als hij er bij bleef … rustige ouders ok, onrustige ouders, dan kind niet mee). Ik wil ook niet liegen dat sommige dingen wel een beetje pijn kunnen doen. Het hoort er nu eenmaal bij.

Nou dat wordt dus nog even afwachten…

Maaike mist ook een stuk van haar voortand (net zo als Lucas).

Wij hebben er niks mee gedaan :oops: .

Ze was gevallen op de rand van de kast en op dat moment dachten we dat het alleen tand door de lip was dus we hadden haar een ijsje gegeven.

Pas een paar dagen later zag ik bloed in bed en zag ik dat ze een stuk van haar tand miste :oops: .

Dus toen ging er een lichtje branden maar heb ik er niks meer mee gedaan aangezien ze er geen last meer van had en ze zelfs dat ijsje lekker had opgegeten :silenced: .

Achteraf vind ik het wel heel stom van mezelf dat we haar een ijsje hebben gegeven :wall: . Voor hetzelfde had dat dus heel erg pijn gedaan.

Maar dat is dus al weer een jaar geleden en ze is nog nooit mee geweest naar de tandarts :eh: .

Ze hoeven ook niet mee hoor, vanaf 3 jaar moeten ze zelf halfjaarlijks op controle, daarvoor is het meer spelenderwijs.