stuitbevalling na keizersnede

Vandaag heb ik weer een controle bij de verloskundige gehad en onze kleine meid ligt nog steeds in onvolkomen stuit :eh:



Stan is met een keizersnede geboren (hij ging dwarsliggen toen Luc eruit was) dus ik heb nu een medische indicatie en ga vanaf 36 weken over naar de gynaecoloog.



Ik wil dus vantevoren alvast nadenken over mijn opties als de kleine meid dan nog in onvolkomen stuit ligt.



Wil ik wel/geen draaipoging? Mijn placenta ligt aan de voorzijde, dus ik weet ook niet of dit dan kan?



Mocht een draaipoging niet lukken of kunnen dan denk ik dat een stuitbevalling mijn voorkeur heeft, maar heeft dit in mijn geval (keizersnede is verleden) niet meer risico’s? Iemand hier ervaring mee?

nee sorry, wel met stuitbevalling maar niet na ks.

kan me voorstellen dat het lidteken(weefsel) van die ks het wel wat “compliceert”.

ik heb er geen ervaring mee, maar meen dat het wel kan… maar zal het even aan iemand navragen.

Ik weet niet eens of ze gaan draaien na een ks. Mijn 2e lag in half onvolkomen stuit dus dat werd eigenlijk meteen een ks en ze hebben t nooit over een draaipoging gehad, maar ik was nog nooit gewoon bevallen dus dan zijn ze sowieso wat minder happig op stuitbevalling (en ik was r eigenlijk wel blij mee) ook nr 3, die op t eind zelf weer goed ging liggen werd meteen een ks.



Als ik jou was zou ik gewoon de 1e afspraak met de gyn al je vragen stellen, dan heb je gelukiig nog een paar weken te gaan en als je t temkort vind gewoon eerder al afspraak maken om alles te bespreken, daar doen ze vast niet moeilijk over. Maar de baby kan natuurlijk uit zichzelf nog draaien.

O zie dat je niet zo heel ver voor de 36 weken bent :lol: :oops: zou dus je eerste afspraak bij de gyn afwachten. Geloof dat verschillende ziekenhuizen er ook wer verschillende richtlijnen op na houden. Succes!

Geen ervaring met een stuitbevalling of een gewone bevalling, wel met keizersnede.

Het lijkt me aan de ene kant wel dat er dan meer druk op het litteken komt te staan bij een stuitbevalling :think:

Weet je al iets meer?

Ben wel benieuwd, voor het geval ik ooit bij een 2e kindje in dezelfde situatie zit :wink:

Wel ervaring met stuitbevalling en draaipoging, niet met een keizersnede.



Een draaipoging brengt wel extra risico’s met zich mee in jouw geval. Ze zijn er minder happig op als je eerder een keizersnee hebt gehad of als de placenta aan de voorkant ligt.

De vraag is dus of ze dat aandurven, want bij jou spelen beide zaken. Bespreek het met je gyn. Ik ben benieuwd wat hij zegt.



En of een stuitbevalling na een keizersnee meer risico’s heeft dan een gewone bevalling?? Dat weet ik niet. Bij het persen werd er bij mij wel op mijn buik geduwd toen het hoofdje geboren moest worden. Of dat kan met een litteken?

Bedankt voor jullie reacties.



Ik heb volgende week maandag mijn eerste afspraak bij de gyn staan, dus dan weten we meer: hoe de kleine ligt (voor zover ik weet nog steeds in onvolkomen stuit) en wat mijn opties zijn.



Op de site stuitlig.nl kwam ik het volgende stukje tegen:

“Daarnaast zijn er nog wat relatieve contra-indicaties (relatieve redenen om het niet te doen), bijvoorbeeld als een zwangere vrouw weinig vruchtwater heeft, of als de placenta op de voorwand ligt, of als er sprake is van een onvolkomen stuit (de voetjes van de baby liggen naast de oortjes) en tot slot zijn we extra voorzichtig bij vrouwen die eerder een keizersnede hebben gehad in verband met het littekenweefsel.”

Ik heb EN een placenta aan de voorkant EN de kleine ligt in onvolkomen stuit EN ik heb eerder een keizersnede gehad. Het lijkt mij dat een draaipoging niet de voorkeur heeft…



Loesje79, jouw oudste gaat naar school, hoe doe je dat qua wegbrengen/ophalen, ivm keizersnede?



Pé en annemarie69, hoe hebben jullie een stuitbevalling ervaren?



Pete was een sterretjeskijker en bij hem heb ik anderhalf uur moeten persen, Luc is met 3 persweeën geboren, beide keren geen scheur of knip nodig gehad. Ik denk dat een stuitbevalling wel moet gaan lukken, maar overal lees ik dat dit iets meer risico geeft voor de kleine en dat idee vind ik dan weer niks. Maarja, een keizersnede heb ik eigenlijk ook geen zin in: in het ziekenhuis moeten blijven en manlief alleen thuis met 3 mama’s kindjes.

mijn oudste 2 zijn in onvolkomen stuit geboren. Beide keren positieve ervaring. En over risico: een ks brengt ook risico’s met zich mee en ook bij een hoofdligging is er mi geen sprake van een risicoloze bevalling. Mijn bevallingsverhalen staan op de site van stuitekindjes en ook hier op KOK wel ergens.

Mijn eerste is in volkomen stuit geboren en dit was een positieve ervaring.

Ik wilde ook geen keizersnede op voorhand, zonder dat ik het geprobeerd zou hebben.

Het was een lange bevalling, de ontsluiting verliep niet vlot waardoor ik bijstimulatie kreeg via het infuus. De grenzen voor zulke maatregelen liggen ook laag omdat de artsen totaal geen risico willen lopen, dat merkte ik duidelijk.

Het was mijn eerste kind, dus ik weet natuurlijk niet hoe lang de bevalling geduurd zou hebben als ik geen stuitertje had. Deze bevalling duurde 13 uur ongeveer, overige bevalling ruim 1 uur en één van 3 uurtjes.

Oh ja, die 13 uur duurde het nog toen ik in het ziekenhuis aankwam en mijn weeën pas net begonnen waren, maar toen bleek ik al 6 cm ontsluiting te hebben. Dus die laatste 4 cm duurde heel lang.



Ik heb wel pijnstilling gevraagd en gekregen via zo’n remifentanil pomp.

Het moeilijkste was het nog niet mogen persen, terwijl je wel persdrang krijgt.



Het persen zelf duurde 3 kwartier. Niet slecht voor een kind van 4 kilo, stuit en de eerste al zeg ik het zelf :mrgreen:

Er werd standaard een knip gezet en er werd op mijn buik geduwd om het hoofdje snel geboren te laten worden. Achteraf vond ik de persfase bij deze bevalling mijn minst pijnlijke ervaring. Het ‘staan van het hoofdje’ bij mijn ‘normale’ bevallingen vond ik zeer pijnlijk.



Het was wel een pittige bevalling, maar was ongelofelijk trots op mezelf achteraf en heel blij dat ik een keizersnede kon voorkomen. Ik vind wel dat als iemand een stuitbevalling aangaat, diegene wel goed gemotiveerd moet zijn. Dat geeft heel veel kracht, zo van : ‘ik zal iedereen eens laten zien wat ik kan’



:mrgreen:



Ben benieuwd wat je gyn. zegt, laat je het weten?

Hoi Sassie,



Ik ben bij de eerste via een keizersnede bevallen (tweelingzwangerschap) en de tweede natuurlijk. Wessel lag tot en met week 35 in stuit en ik heb toen ook met de gynaecoloog gesproken over een eventuele natuurlijke stuitbevalling. Ik wilde heel graag natuurlijk bevallen. Mijn gynaecoloog stond daar wel voor open, maar gaf ook meteen aan dat ze wel eerder gaan ingrijpen als het dreigt mis te gaan. Gelukkig is Wessel nog gedraaid en ben ik natuurlijk op de normale manier bevallen.

Ik heb het ook over een draaipoging gehad met de gynaecoloog, maar daar was hij iets minder een voorstander van doordat ik een keizersnee had gehad. Hopelijk draait dit kindje nog, maar een stuitbevalling na een keizersnee is niet op voorhand uitgesloten. Je gynaecoloog moet er echter wel voor openstaan.



groetjes Carola

Hoe was het bij de gyn?

Helemaal vergeten om hier een update te geven :oops:



Ik ben maandag naar de gyn geweest en hij heeft een echo gemaakt en ons meisje ligt vooralsnog met haar hoofdje omlaag :dance:



Ze ligt nog wel los in mijn bekken en heeft nog voldoende bewegingsruimte, dus er is een kans dat ze weer in stuit gaat draaien.



Normaal had ik pas na 2 weken moeten terugkomen voor controle, maar hij wil me volgende week graag weer zien om nog even te kijken of ze nog steeds goed ligt en of ze dan al wat vaster ligt.

mooi :thumbup:

Hopelijk blijft ze netjes liggen :pray:

:dance: