stuit en controle heupjes

Wanneer krijgt een stuitekind nu wel extra controle op de heupjes en wanneer niet?

Ons mannetje heeft tot 37 weken in onvolkomen stuit gelegen en hier geen extra controles… :think:

X Do

Emma heeft tot 36 weken in een stuit gelegen en is wel daarom gecontroleerd. Ze zagen en voelden op cb geen afwijkingen, maar hier sturen ze na een lange stuit idd door. Ze is met 3 maanden doorgestuurd en ze zeiden dat altijd met 3 maanden te doen.

Misschien eens navragen?

Joyce heeft ook in stuit gelegen tot halverwege week 34 geloof ik…

Bij ons is er op het cb gewoon naar gekeken… Ik heb het daar ook gevraagd aangezien ik meer las dat ze doorgestuurd werden… en als antwoord op die vraag heeft ze even heel goed gekeken naar de plooien van de benen en billen en vroeg mij ook of ik afwijkingen merkte in het gebruik en bewegen van de beentjes… Bij Joyce was er niks afwijkends te zien of merken dus was het niet nodig om doorgestuurd te worden…

Als je het niet vertrouwd of je zit er mee gewoon even aankaarten bij je cb of ha…

Hier een kleintje die niet in stuit gelegen heeft, maar waar wel een spreidbroekje nodig bleek te zijn. Aanvankelijk was er geen extra bilplooi te zien en ik had ook niets opvallends aan haar bewegingen gezien. Op het CB twijfelde ze bij de controle van 3mnd omdat ze meer weerstand voelde bij het bewegen van de beentjes.

Gelukkig vroeg ik om een verwijzing, want na de echo en na de rontgenfoto bleek haar heupje idd nog niet goed gegroeid te zijn.

Ik heb begrepen dat ze tegenwoordig veel meer controleren dan vroeger. Ik zou als ik jou was echt om een verwijzing vragen hoor. Het is zonde als je er te laat achter komt dat ze een spreidbroekje nodig heeft.

Ga voor de zekerheid even naar je huisarts voor een doorverwijzing. Meestal is er niets aan de hand, maar het is toch beter om even naar de heupjes te laten kijken.

Hier is bij mijn oudste na stuitligging (lag met beide voeten naast de oren) een onderzoek gedaan met 3 maand. Ik kreeg hiervoor een oproep vanuit het ziekenhuis (dus zonder verwijzing) omdat dit standaard was bij het betreffende ziekenhuis.

Mijn 2e moest ik van het CB rond de 2 maanden leeftijd langs mee gaan bij de huisarts om te vragen of hij wel of niet een verwijzing moest hebben. Hij lag niet in stuit, maar zijn neef heeft een spreidbroek gehad.

Hier bij geboorte (ks als gevolg van stuitligging) meteen duidelijk dat ik met 3 mnd terug moest voor heuponderzoek. Via cb/ha (gaat hier tegelijk) een verwijzing gekregen en afspraak gemaakt.

(alles zag er goed uit gelukkig!)

@belle wrote:

Ik kreeg hiervoor een oproep vanuit het ziekenhuis (dus zonder verwijzing) omdat dit standaard was bij het betreffende ziekenhuis.

:doh: Moet het natuurlijk wel volledig hier neerzetten. Mijn oudste heeft de eerste 5 dagen op de kinderafdeling gelegen en was dus onder behandeling bij een kinderarts. We kregen dus de oproep van de kinderarts.