stroomstoring

Wat duurt dat eigenlijk lang he voor dat is opgeheven?

En hebben wij kokkers zonder stroom?



Ik hoorde gisteren dat mensen 's nachts de stroom er af moesten halen, zodat er geen mega stroomstoot door je apparatuur gaat als de stroom er wel weer op komt, maar hoe weten die mensen dat dan :think:

Foldertje door de brievenbus, zo’n man met een toeter die langs rijdt?



En ik hoorde gisteren een boze boer dat hij niet wist hoe hij zijn koeien nu moest melken.

ik ben geen boer en heb dus ook geen enorme aantallen koeien, maar ik zag direct voor me hoe heel de Bommelerwaard die toch niet kan werken, studeren, gamen of chatten massaal koeien kon gaan melken. Handmatig.

Geen ramp toch.



Hoe deden ze dat vroeger he :wink:



Wat ben je dan verwend nu, stroom is toch wel belangrijk voor alles wat je doet.

Moeilijk reageren als er geen stroom is. :mrgreen:

jeps, maar wie weet is daar volgend jaar wel een babyboom!! :mrgreen:

zoiets zei mijn moeder ook al… dan melken ze toch gewoon met de hand??? Deden ze vroegah ook… Ja duh, vroegah hadden ze 10 koeien… nu 500 ofzo. dat is geen doen!!!



Ik zou het niet kunnen hooor, zo lang zonder stroom… je kunt helemaal niks dan he… brrr…

Daarom waren de stucadoors vandaag hier bezig

Ze konden niet verder, had ik ff mazzel :wink:

Oh en op het nieuws, binnen het uur heeft iedereen weer stroom :wink:

Even over die koeien hè :mrgreen:



Die koeien van nu, je weet wel, die koeien die aan de melkmachine staan… Die schijnen kleinere uiers te hebben, dan koeien van vroeger. Juist doordat ze aan die melkmachine staan. Daardoor schijnen ze haast niet meer handmatig gemolken te kunnen worden .

En dan idd de grote aantallen per schuur even buiten beschouwing gelaten.



Dat even ter zijde…



Maar we zijn inderdaad wel heel erg afhankelijk en verwend. :wink:

Waar wij het over hadden is dat het best eng is wat er allemaal gebeurt.



Één heli vliegt tegen een hoogspanningskabel en de hele Bommelerwaard zit 2 dagen zonder stroom.

Het gevolg is dat 50.000 huishoudens en 1000den bedrijven zonder stroom en warmte zitten.



Winkels kunnen niet open (kassa’s, pinautomaten, koelingen werken niet)

Tankstations zijn gesloten (pompen en kassa’s werken niet)

Huizen hebben geen verwarming

Veel mensen koken electrisch en kunnen dus niet koken

Uit eten is geen optie, ook daar hebben ze nl geen stroom

Pinautomaten doen het niet



Ik kan nog even doorgaan. En dit alles door één heli…



Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt met Nederland als het op grotere schaal gebeurt, door wat voor reden dan ook. :think:

Het is wel heel goed voor het Kerstgevoel om weer eens goed te zien wat voor een gemak wij hebben van stroom.

Zoveel luxe is niks meer, door het uitvallen van 1 essentieel onderdeel: Stroom… :wink:

@@nneke! wrote:

Even over die koeien hè :mrgreen:



Die koeien van nu, je weet wel, die koeien die aan de melkmachine staan… Die schijnen kleinere uiers te hebben, dan koeien van vroeger. Juist doordat ze aan die melkmachine staan. Daardoor schijnen ze haast niet meer handmatig gemolken te kunnen worden .

En dan idd de grote aantallen per schuur even buiten beschouwing gelaten.



Dat even ter zijde…



Maar we zijn inderdaad wel heel erg afhankelijk en verwend. :wink:




wij hebben een keer toen er hire in de buurt door een ontploft stroomhuisje alle koeien met de hand gemolken!! het is gewoon een kwestie van de goede melktechniek!! (wat een woord… melktechniek!) maar dat gaat nog prima!

ik zat me idd gisteren te bedenken dat ik blij ben at we op gas koken, en naast een CV, ook een gaskachel in huis hebben staan, wel zo lekker warm

:mrgreen: Maar mijn oh zo mooie fornuis heeft toch echt een stekker!!!

ik meen me toch echt dat ik hier in huis heb staan koken, terwijl we toen nog geen stroom hadden :think: ach, het campinggasstelletje van zolder is natuurlijk ook nog een optie :mrgreen:

@miekske wrote:

:mrgreen: Maar mijn oh zo mooie fornuis heeft toch echt een stekker!!!




waarschijnlijk voor het licht in je oven :shifty: als je een gasfornuis hebt met oven …

of voor de elektrische ontsteking…



maar idd we zijn erg afhankelijk van stroom… volgens mij werkt de cv ketel ook op stroom ook al verbrandt ie gas…



zou het best lastig hebben zonder stroom…

Inderdaad een bizar idee wat er kan gebeuren door een heli… :shock:



maareh, meiden, jullie kunnen met gas dan wel koken, maar wat? Als je eten in de koelkast ligt… en de stroom is eraf… Ok de eerste dag gaat nog, maar de andere dag(en?) :think:

Een aantal jaren terug heb ik een middag en een avond zonder stroom gezeten… Was toen alleen thuis en voelde me na een uurtje al behoorlijk ellendig :-S

Moet er niet aan denken om 2 dagen zonder te zitten… En dan zonder kachel brrrrrrrr…



Ja, ben best wel afhankelijk van electriciteit… Kook op gas, maar inderdaad wat heb je daaraan als alles in je koelkast ligt te bederven en de winkels gesloten zijn :-S

@Moon84 wrote:

Inderdaad een bizar idee wat er kan gebeuren door een heli… :shock:



maareh, meiden, jullie kunnen met gas dan wel koken, maar wat? Als je eten in de koelkast ligt… en de stroom is eraf… Ok de eerste dag gaat nog, maar de andere dag(en?) :think:




We hebben hier altijd wel van die zakken waar je alleen maar water bij hoeft te doen en dan is het ineens macaroni met kaassaus.

Of blikken vol mais en bonen. Soep in zakken.

Dat soort spul, daarmee kun je een paar dagen wel vooruit.

Die heli is dus voor ons huis tegen de draden aangevlogen. Gelukkig waren er geen gewonden. Maar zonder stroom heb ik gelukkig niet lang gezeten wij hadden halverwege de eerste nacht alweer stroom dmv een aggregaat voor het hele dorp (300 huizen). Het volgende geluk is dat wij een gaskachel hebben en ook op gas koken dus wij hadden het warm en hadden wat warms te drinken en eten.

Mijn vader en moeder en opa en oma’s hadden geen stroom en hebben dus de hele tijd zonder verwarming gezeten. Mijn oma heeft op de bank moeten slapen omdat haar traplift niet werkte. Maar zij zijn het ook goed door gekomen. Ze hadden wat koud maar als je op gas kookt is een kop koffie zo gezet. Ook heeft het wel iets gezelligs gehad.

De info die we kregen was wel summier en niet erg duidelijk, zo moesten we op radio en tv gelderland kijken maar die waren niet te vinden hier op de ether. Ze werden steeds weggedrukt door andere zenders. Alle info kwam met brieven door de deur en ouderwetse dorpsomroepers.



Het is behelpen maar wel goed te doen. De diepvries is niet open geweest en na 48 uur was alles nog bevroren bij mijn vader en moeder. De spullen uit de koelkast had ik buiten gezet. Daar was het de ideale temperatuur woensdag. En natuurlijk zijn er wat dingen fout gegaan, maar al met al is het wel goed te doen geweest. Even nog een paar foto’s van uit de woonkamer.