Ik ving een discussie op.
De ene vrouw beweerde dat gas duurder is dan stroom, zij brengt water in de waterkoker aan de kook, gooit het dan in de pan, dan spaghetti/macaroni erbij en dan opgas bereid ze de pasta verder.
Maar de andere vrouw beweerde dat gas idd duurder is, maar als je met een verwarmingselement (in dit geval van de waterkoker) werkt, dat dan de hoeveelheid stroom die er voor nodig is, alsnog duurder is.
Tja, 2 goede argumenten, dus persoonlijk ben ik nu wel heel nieuwsgierig wie van de 2 er gelijk had. Is er iemand die dat weet?
Ik dacht altijd dat gas duurder was :oops:
Maar ik denk niet dat het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel uitmaakt? Volgens mij is water wel sneller aan de kook met de waterkoker dan op een gaspitje dus kan je wel eerder gaan eten, da’s ook een voordeel toch :lol:
Hier ook dat gas duurder is dan stroom. Mijn moeder doet dus ook eerst water koken in de waterkoker en dan pas het gas aan.
Ik denk ook dat je veeeeeel beter water op gas kunt koken. Wat ik me wel altijd afvraag: kun je beter zo warm mogelijk water uit te kraan pakken en dat vervolgens koken of kun je beter koud water opzetten? :think:
@Drella wrote:
Ik denk ook dat je veeeeeel beter water op gas kunt koken. Wat ik me wel altijd afvraag: kun je beter zo warm mogelijk water uit te kraan pakken en dat vervolgens koken of kun je beter koud water opzetten? :think:
Als je een geiser hebt of een ketel dan maakt het niet veel uit, omdat je dan ook gas verbruikt. Bij stads- of blokverwarming zou ik wel warm water pakken omdat je dan ook meestal een elektrische kookplaat hebt. En als je dan koud water gaat opwarmen zou dat weer duurder zijn qua stroom.
Om even offtopic te gaan: tegenwoordig zitten er alleen in hele oude huizen nog loden leidingen. Dit kun je zelf ook even nakijken. Wij hebben er geen meer in huis, en ons huis is uit 1930. Waren al weg toen wij hier kwamen wonen. Met andere leidingen kun je met een gerust hart heet water in de ketel/pan of waterkoker doen om het te koken.
Als wij warm water pakken, komt dat ook uit de geizer en dus wordt er ook gas gebruikt. Maar dan nog duurt het een poos voor het water kookt, ongeacht of ik het op gas kook of in de waterkoker.
Hier kook ik ook altijd het water in de waterkoker en dan de pan in.
Volgens mij is dit ook de goedkoopste manier.
Gr Jack
gas is goedkoper dan stroom dat is 1 ding maar een waterkoker of stroomkachel bv nemen zo veel stroom dat het dan in verhouding niets uitmaakt
wij koken elec en het is goedkoper en ook sneller klaar
nee gas veel duurder dan stroom. Dat was al gegeven.
Ik ving een discussie op over als je dmv stroom water gaat koken in de waterkoker of op een gasfornuis een pan of ketel opzet, wat dan het duurste is.
De ene vrouw zei dat door de waterkoker een verwarmingselement verhit moet worden door electriciteit dat dan zowiezo duurder is dan een pan/ketel water op zetten. Die andere vrouw was het daar niet mee eens.
Gas is per kuub duurder dan stroom per kilowattuur. MAAR…
De waterkoker verbruikt vele malen meer stroom dan dat het gasfornuis verbruikt aan gas. Dus in verhouding is het verwarmen met gas goedkoper dan met stroom. Daarbij kun je met koken niet heel veel besparen op je energierekening. Het grootste gedeelte gas dat verbruikt wordt (ruim 92%) is stookgas. Echt besparen doe je dus door de verwarming een standje lager te zetten
@cees77 wrote:
De waterkoker verbruikt vele malen meer stroom dan dat het gasfornuis verbruikt aan gas. Dus in verhouding is het verwarmen met gas goedkoper dan met stroom.
aaaah oke.
Dat is dan ook duidelijk, bedankt!
@cees77 wrote:
De waterkoker verbruikt vele malen meer stroom dan dat het gasfornuis verbruikt aan gas. Dus in verhouding is het verwarmen met gas goedkoper dan met stroom. Daarbij kun je met koken niet heel veel besparen op je energierekening. Het grootste gedeelte gas dat verbruikt wordt (ruim 92%) is stookgas. Echt besparen doe je dus door de verwarming een standje lager te zetten
Je was me voor :mrgreen:
Bij de energiemaatschappij zeiden ze dat je twintig keer de fluitketel vol water op het gas kan verwarmen tegen één keer de waterkoker op stroom.
Warm water uit de kraan is niet geschikt voor consumptie. Zeker niet als je oude leidingen hebt want daar kan koper in zitten. Met koud water komt dat niet vrij maar warm water wel en dat is erg ongezond voor je lichaam. Beter is koud water uit de kraan nemen en dan opzetten.
Wij bewaren ook nooit water in de waterkoker of fluitketel maar kiepen hem gelijk leeg. Dan kan er niemand zich branden en er kunnen geen bacteriën in gaan paren.