Streptokokken-B / GBS

Kom net bij de gyn vandaan en uit een kweekje dat er een paar weken terug gemaakt is, blijkt dat ik streptokokken-B bij me draag.

Ben er best van geschrokken eerlijk gezegd. Vlgs de gyn hebben veel vrouwen deze bacterie en kan het op zich geen kwaad voor het verloop van de zwangerschap. Heel enkel treden vroegtijdige weeën op.

Het heeft geen zin om de bacterie nu al te behandelen, omdat hij niet goed reageerd op antibiotica en steeds weer terug komt. Wel krijg ik tijdens de bevalling een infuus met antibiotica om te voorkomen dat ik m’n kindje besmet.

Als ik op internet ga zoeken kom ik allerlei enge dingen tegen :frowning:

Wie o wie kan me meer vertellen, uit eigen ervaring wellicht?

ik heb er ook inderdaad veel over gelezen op internet, ben er zelf niet bekend mee.

ik kan me voorstellen dat je daar van geschrokken bent ik zou dit ook even met je verloskundige bespreken en dat ze je misschien kan geruststellen(dat zou ik teminste doen).

ze zullen vast wel weten wat ze doen de artsen en verloskundige maar dat neemt niet weg dat je er mee zit.

veel sterkte en ik hoop dat er ervaringsdames hier je misschien kunnen geruststellen.

:hug: :hug:

Ik had het ook tijdens mijn zwangerschap. Ik was zwanger in Duitsland en daar krijg je met 30 weken altijd een test. Deze was dus positief. En eenmaal positief is altijd positief, hoewel de bacterieen er niet altijd zitten. Deze bacterieen kunnen problemen geven tijdens de zwangerschap (voortijdige weeen), maar dit gebeurt zelden.

Is het kindje 37 weken in je buik, dan kan het nog steeds besmet worden, maar zijn de gevolgen over het algemeen niet zo groot (meestal blijft het bij een oogontsteking) en als je het al weet is de kans bijna nihil omdat je dan AB krijgt via een infuus tijdens de weeen (heb ik dus gehad). Na de bevalling hebben ze de navelstreng gechecked op deze bacterie en mijn zoontje goed nagekeken. Ook de eerste dagen na de bevalling is er extra op hem gelet (met name de oogjes) en met het hielprikje werd er ook een druppel bloed afgenomen om hem op deze bacterie te testen.

Ik moest wel gelijk naar het ziekenhuis zodra de weeen begonnen want de AB heeft even tijd nodig en als de vliezen braken, moest ik direct komen en aan de antibiotica omdat de kans op besmetting dan ook aanwezig is.

Maar anderen kunnen ook je baby besmetten en de eerste 12 weken kan deze bacterie dus kwaad (hierna hebben ze er geen last meer van). Als iemand je baby pakt die zijn handen niet gewassen heeft na een toiletbezoek, dan is besmetting al aanwezig.

In Duitsland waren de statistieken eerst dan 15% van alle volwassenen deze bacterie bij zich draagt, toen ik zwanger was, waren de schattingen al 30 tot 50 procent (toen werd de standaardtest ruim een jaar uitgevoerd). En ook als de test met 30 weken negatief is, kun je de bacterie nog steeds hebben (zit nl. altijd in je darmen, maar niet altijd op anderen plekken). Dus als je hieraan denkt en de kans dat je kleintje zonder AB al ziek wordt heel klein is en met AB nog veel kleiner … dan zou ik me er niet te druk om maken. Wees blij dat je het weet (de meeste weten het niet) en je AB krijgt, waardoor de kans dat je kleintje ziek wordt richting de 0% gaat.