Hallo mama’s,
Volgende week krijg ik een geplande keizersnee. Ik weet sinds 2 weken dat ik de Streptokok B-bacterie bij me heb. Bij een normale bevalling krijg je dan antibiotica tijdens de bevalling. Hoe verloopt een geplande keizersnee in Nederland (ik woon in het buitenland) als je draagster bent van deze bacterie? Krijg je dan ook antibiotica? Ik lees hier verschillende verhalen over op het internet en ben benieuwd hoe het beleid in Nederland is.
Groetjes Shams
Ik heb geen ervaring met streptokokken, maar ik kreeg na de KS zoiezo antibiotica tegen eventuele operatie-infecties :think:
Voor zover ik weet, buurvrouw had het ook, moet je idd in ziekenhuis bevallen en krijg je van te voren een infuus met AB. Je baby houden ze een halve dag of dag ter omservatie en dan vertrekken beiden weer uit het ziekenhuis. Maar er zijn ongetwijfeld meer meiden die eht zelkf hebben meegemaakt en die het bovenstaande kunnen bevestigen of verbeteren . Ik heb zelf alleen geplande KS gehad zonder de bacterie nl. Succes iig!
Ik heb waarschijnlijk ook deze bacterie en krijg met het zicht op een natuurlijke bevalling inderdaad vlak voor de bevalling antibiotica. Bij mijn vorige zwangeschap bleek pas acheraf dat ik dsat had en onze zoon was er goed ziek van. Nu proberen we dat te voorkomen maar mijn Gyn wil wel graag dat ik het zonder ks doe.
Ik ben ook GBS positief.
Helaas kwamen we er pas na de bevalling achter. Wel is T.ygo geobserveerd, even was er twijfel of hij preventief AB kreeg maar na de eerste 24 uur bleek het niet nodig te zijn.
Bij een volgende bevalling moet ik in het zhuis bevallen en krijg ik idd een AB infuus.
Dit om de bacterie te doden en te voorkomen dat je de baby besmet tijdens de bevalling.
Ik mocht gewoon thuis bevallen zonder AB hoor. AB is alleen nodig bij bv een vroeggeboorte of langer dan 12 (?) uur gebroken vliezen.
Bij een kzs lijkt het me helemaal niet nodig omdat de baby dan niet door het geboortekanaal gaat.
Hai,
Vandaag bleek dat ik inderdaad Streptokokken B heb en krijg volgende week bij inleiding ook antiobiotica en dan maar hopen dat de beeb niet besmet wordt. We willen uiterraad geen herhaling van de vorige keer toen heeft onze zoom toch wel 5 weken aan zuurstof gelegen en een poos aan antibioticainfuus. Bij Ks in het inderdaad niet nodig nee
Dank voor jullie reacties.
Ik ben inmiddels bevallen (keizersnede zonder AB) en gelukkig heeft onze dochter de infectie niet opgelopen (na de geboorte is haar bloed hier twee keer op getest).
groetjes Shams
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
Ik heb zojuist gehoord dat ik ook deze bacterie heb en wilde zo graag thuis bevallen.
Omdat ik pas 21 weken ben krijg ik nu antibioticakuur en dan na 4 weken moet er een kweekje afgenomen worden. Zit het er dan nog (via internet begrijp ik dat de kans reeel is dat het er dan nog of weer zit) dan moet ik waarschijnlijk toch in het zkh bevallen met een infuus met antibiotica.
Misschien zijn er nog wel meer meiden met deze ervaring? ik hoor ze graag?
Volgens mij is het ook een vrij nieuw protocol dat je nu in het zkh moet bevallen.
bij een ks is het niet nodig om ab te krijgen. Deze bacterie leeft in je darmen en kan in je vagina terecht komen en dan kan je kindje besmet raken tijdens de geboorte. Via een ks is dat dus onmogelijk.
Hoi,
Via een keizersnede is het veel minder waarschijnlijk om een infectie op te lopen, maar dus niet onmogelijk. Bij mijn meisje (geboren via een keizersnede) is uit voorzorg ook nog twee keer bloed afgenomen dat getest werd op aanwezigheid van de bacterie.
Je baby kan zelfs nog tot 12 weken na de geboorte besmet worden, maar dat is wel heel zeldzaam.
groetjes Shams
Hoi,
Tijdens mijn tweede bevalling bleek uit een kweek (die ze deden i.v.m. langdurig gebroken vliezen) dat ik drager ben van de groep-B-streptococ.
Ik heb toen tijdens de ontsluitingsweeen een infuus met antibioticum gehad.
Begin dit jaar ben ik in het ziekenhuis bevallen van mijn derde. Het is een snelle gewone bevalling geweest (zonder landurig gebroken vliezen deze keer) en ik heb geen antibioticum gehad ondanks dat ik drager ben (wat ook in het ziekenhuis bekend was). Mijn derde was a terme, er waren geen voortijdig gebroken vliezen, ik heb tijdens de zwangerschap geen blaasontsteking gehad en ik had geen koorts tijdens de bevalling. Als aan al deze voorwaarden voldaan is, dan is antibioticum niet nodig.
Ben wel in het ziekenhuis bevallen maar dat was alleen omdat de eerste via een keizersnee geboren is.
Ik lees dat jij wel een blaasontsteking tijdens je zwangerschap hebt, dus dat is wel een reden om te behandelen tijdens de bevalling.
Zie ook deze folder:http://www.amc.uva.nl/index.cfm?sid=496&page=3&contentitemid=250&itemid=92
Groet, Majel
@alex wrote:
Ik heb zojuist gehoord dat ik ook deze bacterie heb en wilde zo graag thuis bevallen.
Omdat ik pas 21 weken ben krijg ik nu antibioticakuur en dan na 4 weken moet er een kweekje afgenomen worden. Zit het er dan nog (via internet begrijp ik dat de kans reeel is dat het er dan nog of weer zit) dan moet ik waarschijnlijk toch in het zkh bevallen met een infuus met antibiotica.
Misschien zijn er nog wel meer meiden met deze ervaring? ik hoor ze graag?
Volgens mij is het ook een vrij nieuw protocol dat je nu in het zkh moet bevallen.
Alex… ik was ook in het bezit van streptokokken. Ik kwam daar achter, omdat ik veel blaasontstekingen had tijdens de zwangerschap. Tot 36 weken heb ik bij mijn verloskundige gelopen. Vanaf week 37 overgenomen door de gynaecoloog in het ziekenhuis. Ik heb ook een antibioticakuur gehad tot ongeveer 37 weken. Na de kweek was de bacterie weg, maar de kans is inderdaad groot dat het met een paar dagen er weer zit. Ik wist al rond 30 weken dat ik zowiezo in het ziekenhuis zou gaan bevallen met AB. Dat is allemaal erg meegevallen en mijn mannetje is 24 uur ter observatie gebleven (hoorde dat dat eigenlijk 48 uur moet zijn… misschien dat iemand anders dat weet)? Gelukkig heeft mijn Lars er niks aan overgehouden. Ik vond het wel spannend hoor, de 1e nacht was Lars een beetje benauwd. Meteen heeft er een kinderarts naar hem gekeken. Ze letten heel goed op de signalen is mijn ervaring. Dus in die zin is het fijn als je in het ziekenhuis bent…