Strafhoekje/bankje/matje?

MAken jullie als ouders van een peuterpuber ook gebruik van een strafhoekje?



Onze kleine grote vriend is ons momenteel behoorlijk aan het uittesten en daarnaast zijn zijn oortjes ook al een poosje zoek…





hoe pak je zoiets aan?





bvd



famke

Ja, als Sebastiaan niet luistert krijgt hij een waarschuwing en als hij dan nog niet luistert, gaat hij naar de gang. Daar kan hij mooi in een hoek staan. Wonderbaarlijk genoeg doet hij het ook nog :mrgreen:



Het helpt zeker, want hij staat er bijna nooit meer :thumbup:

Hier gaat Charity ook in de hoek ze blijft staan maar dat was het ook ze gaat heel hard huilen en schreeuwen datnegeren we dan maar.



Maar het is niet dat ze nu beter luisterd ofzo ach we zetten door het brengt wel wat rust haha en dat terwijl ze huilt .

hier hebben we een stoeltje,

maar hij gaat eigenlijk meer gewoon de ruimte uit waar we op dat moment zijn…

als we in de keuken zijn, dan zetten we hem buiten de keuken, als we in de kamer zijn, dan zetten we hem op de gang.



we gebruiken het niet vaak, maar soms zijn zijn oren zoek, wat je ook al zei

en dan is het echt ff nodig.





wanneer hij op de stoel moet, of in een andere ruimte,

dan heeft ie al een waarschuwing gehad waarin we de ‘straf’ benoemd hebben.

we zetten hem daarom zonder iets te zeggen op de stoel/weg uit de ruimte.

als ie terug komt, dan zeggen we ook niets, maar zetten hem gewoon terug.



we houden hem niet langer als 2 minuten daar

en dan gaan we naar hem toe en zeggen:

je moest hier zitten, omdat je niet goed hebt geluisterd.

en dan vertellen we hem wat we van hem verwachten: als je niet meer… doet, dan kun je weer gewoon bij ons komen.

dan een kus of een knuffel en dan hebben we het goed gemaakt.

Hier zet ik een stoel uit de keuken of de kamer in de gang en dan weet hij al hoe laat het is :wink:



Hij gaat daar even zitten en ik moet vooral opletten dat het niet te lang is want dan kom ik terug en dan zegt hij NEE MAMA nog niet ik ga nog niet lief doen :mrgreen:



Het gebeurt niet vaak maar het helpt wel vind ik.



Wat ook heel goed helpt is het volgende:



Als hij niet luistert zeg ik: Niels er zitten geloof ik bananen in je oren want jij luistert niet naar Mama. Zullen we de bananen er samen even uithalen dan leggen we ze maar even terug op de fruitschaal oid en dan kan jij weer luisteren. Hij vindt het prachtig en het helpt vaak voor de rest van het dagdeel. Heel de dag zou wel wat veel gevraagd zijn toch??

Dit gebruik is toch wel zo’n keer of 3 op de week.



Waar hij op dit moment echt een handje van heeft is gooien met zijn spullen.

Hier is gooien, 1 x waarschuwen, 2e keer pak ik een boodschappenkrat en daar gaat het stuk speelgoed in. Als hij dan daarna bv heel lief alleen zit te spelen terwijl ik de krant lees krijgt hij het weer terug.



Succes in ieder geval, hopelijk kun je iets met mijn tips (natuurlijk gejat en op mijn eigen manier toegepast van een nannytvprogramma)



natas

Hier gaat lyann ook naar de gang.

tot ze weer rustig is (ze wil hem dan nog wel eens op het schreeuwen zetten :oops: ) of tot dat degene die haar heeft gestraft haar daar weghaal :slight_smile:

En met visite is het of ook op de gang of op de stoel en negeren :oops: maar het werkt wel!!!

Ik zeg eerst tegen Lynn dat ze iets doet wat niet mag. Als ze doorgaat krijgt ze een waarschuwing met 3 tellen. Als ze bij de 3e tel nog niet luisterd gaat ze de hoek in.

Daar blijft ze even en vervolgens benoemt ze wat ze heeft gedaan wat niet mag, moet ze sorry zeggen en een kus geven. (in het begin benoemden wij hetgene waarom ze in de hoek zit… maar nu doet ze dat heel goed zelf)



Hier werkt het prima.

Hier ook de gang als hij niet luisterd. Benoem zijn (ongewenste) gedrag en zet hem op de gang. Daar gaat ie altijd eerst hysterisch (lees: aanstellerig) huilen om vervolgens stil te blijven wachten. Dan ga ik naar hem toe, door de knieën (ooghoogte tenminste) en benoem zijn ongewenste gedrag, wat ik wél van hem verwacht, en maken we goed met een kus. Dit gaat altijd goed, en is ook duidelijk. Als ik in de keuken ben, dan zet ik hem op de trap: uit zicht dus.

Wij hebben het niet maar ik ga het wel introduceren want Sam is ons heel erg aan het uitproberen en als ze haar zin niet krijgt gaat ze slaan, gillen en krijsen. Kijken of het hier effect heeft…

@Babbel wrote:

Ik zeg eerst tegen Lynn dat ze iets doet wat niet mag. Als ze doorgaat krijgt ze een waarschuwing met 3 tellen. Als ze bij de 3e tel nog niet luisterd gaat ze de hoek in.

Daar blijft ze even en vervolgens benoemt ze wat ze heeft gedaan wat niet mag, moet ze sorry zeggen en een kus geven. (in het begin benoemden wij hetgene waarom ze in de hoek zit… maar nu doet ze dat heel goed zelf)



Hier werkt het prima.




precies hetzelfde hier :thumbup:



Alleen slaan, schoppen, schreeuwen is 1x waarschuwen en straf benoemen en de volgende keer linea recta naar de gang.

wij hebben de gang. maar daar staat echt zelden iemand. ik kan er nisk aan doen maar mijn kind is nog steeds voornamelijk een soort engel :inlove:



als we um gebruiken, dan werkt het prima. ik zeg um dat ie de gang op gaat als ie zo doorgaat, en dan gaat ie door, en zet ik um op de gang, zeggend met wat ie fout deed. twee minuten gaat ie helémaal uit zijn dak. en dan kom ik binnen, zeg ik nog even waarom ie er stond, vraag om een knuffel, krijg de lekkerste knuffel ooit (wdb zou ie wat vaker stout mogen zijn :stuck_out_tongue: ) en we gaan weer naar binnen, en het is goed.

@fiep klophout wrote:

wij hebben de gang. maar daar staat echt zelden iemand. ik kan er nisk aan doen maar mijn kind is nog steeds voornamelijk een soort engel :inlove:



als we um gebruiken, dan werkt het prima. ik zeg um dat ie de gang op gaat als ie zo doorgaat, en dan gaat ie door, en zet ik um op de gang, zeggend met wat ie fout deed. twee minuten gaat ie helémaal uit zijn dak. en dan kom ik binnen, zeg ik nog even waarom ie er stond, vraag om een knuffel, krijg de lekkerste knuffel ooit (wdb zou ie wat vaker stout mogen zijn :stuck_out_tongue: ) en we gaan weer naar binnen, en het is goed.




Hier precies hetzelfde. Zélden op de gang, en een meeeeegaknuffel als we het weer uitgepraat hebben :mrgreen:

en wat doen jullie dan als ze niet blijven staan/zitten? M blijft dus echt niet op de gang…

Hier is de hal de straf plek, Esmee blijft eigelijk altijd wel in de hal als we haar daar heen sturen

@WoLa wrote:

@Babbel wrote:
Ik zeg eerst tegen Lynn dat ze iets doet wat niet mag. Als ze doorgaat krijgt ze een waarschuwing met 3 tellen. Als ze bij de 3e tel nog niet luisterd gaat ze de hoek in.

Daar blijft ze even en vervolgens benoemt ze wat ze heeft gedaan wat niet mag, moet ze sorry zeggen en een kus geven. (in het begin benoemden wij hetgene waarom ze in de hoek zit… maar nu doet ze dat heel goed zelf)



Hier werkt het prima.




precies hetzelfde hier :thumbup:



Alleen slaan, schoppen, schreeuwen is 1x waarschuwen en straf benoemen en de volgende keer linea recta naar de gang.




Hier ook! :thumbup: :thumbup: Alleen hoeft Amy geen sorry te zeggen. Ze weet nog niet wat het betekend en het kusje geven gebruikt ze nu ook al om uit de hoek te kunnen komen. Dus met sorry wachten we nog even tot ze wat ouder is. We vragen nu aan haar of ze weet waarom ze in de hoek staat en of ze het nog een keer gaat doen.

Soms zegt ze doodleuk ja en mag ze dus nog even blijven staan…tot grote frustratie :wink:

@Mamalien wrote:

en wat doen jullie dan als ze niet blijven staan/zitten? M blijft dus echt niet op de gang…




terugsturen, eindeloos…Ook al wordt je er simpel van.

En dan is het terugsturen dus voor je eigen beleving niet straffen maar gewoon investeren in andere gangstuurneigingen.



Bij Anna Sofie was het een paar keer waarschuwen en dan ging ik tellen.

Derde tel was gang. Werkte bij haar uitstekend.