Stotteren...

Ineens is Stan begonnen met stotteren… Sinds een dag of 3…





Is dit een fase?

Vermoeidheid?

Gaat het over?

Kan ik wat doen?

Moet ik er wat mee doen?





Wie kan me helpen? :shifty:





Groetjes,

Noortje

Hoi Noor,

volgens mij is het een fase, mijn dochter heeft ook een tijdje gehad dan ze sneller dacht dan ze praatte en soms niet uit haar woorden kon komen. Het gebeurde vaak als ze erg druk en/of erg enthousiast over iets was. Wat we deden was haar even terugfluiten en zeggen van dat ze rustig moest praten. Op een gegeven moment was het over.

Ja denk een fase hoor.

M heeft het ook gehad en het was zo ineens weer over.

Ik heb er een tijdje geleden ook eens een topic over geopend omdat mijn zoontje dat ook ineens deed. Heeft een paar weken of een maand ofzo geduurd (ik weet eigenlijk niet meer precies wanneer het over was… dat valt minder op dan opeens gaan stotteren :wink: ). Het was in een periode dat hij heeeeel erg veel aan het bijleren was met praten en dan inderdaad te snel een hele zin wilde zeggen :mrgreen:



Ik heb steeds zoveel mogelijk uit laten praten, en als hij er echt niet uit kwam dan zei ik hem dat 'ie rustig moest praten en even opnieuw moest beginnen met zijn zin.

Het is inderdaad een fase.

Zijn gedachten gaan sneller dan zijn mogelijkheden met mondmotoriek.

Dat komt vanzelf goed. Belangrijk om er geen aandacht aan te besteden of er een opmerking over te maken. Liever ook niet: “doe maar even rustig”. Herhaal gewoon wat hij zegt en geef dan antwoord.



Kinderen die in deze fase te veel commentaar op het spreken krijgen, kunnen blijvend gaan stotteren.

Lekker laten gebeuren dus.

Volgens mij ook een fase. Van de week hoorde ik het mijn zoon ook opeens doen. Maar dan wil hij zoveel vertellen, dat hij blijft hangen in zijn zin.

Hier doen beide meiden het momenteel. Ze maken allebei nu een grote sprong in hun taal, en op zo’n moment kan het er een poosje bijhoren. Volgens zowel het cb als de logopediste.

Onze meid heeft dat ook een poosje gedaan. Zomaar vanuit het niets. Het heeft een paar weken geduurd en toen was het weer over.

Fijn die herkenning en antwoorden!

Thanx…



Maar niets mee doen dus, oké… wel geruststellend eigenlijk!