Deanne praat al geruime tijd goed en duidelijk. Ook met ‘lastige letters’ als bv de ‘R’ heeft ze geen problemen.
Maar nu opeens, sinds een dag of 5, begint ze te stotteren. Eigenlijk alleen bij de woorden ‘waar’ ‘papa’ en ‘mij’.
Ze heeft zelf door dat het niet helemaal goed gaat, gister wilde ze ook vragen waar iets lag, en toen zei ze het volgende: ‘wawawawawa wahwahwah, mama ik kan niet práten!!’
Wat moeten we hier nu mee? Is het gewoon een fase die binnen korte tijd weer overgaat? En hoe kunnen we hier het beste op reageren, negeren of, zoals manlief doet ( :roll: ) haar er keer op keer op wijzen dat het niet goed is wat ze zegt…
Hoi Jiska,
Bij ons heeft Jesse er rond dezelfde leeftijd erg veel last van gehad. Het schijnt veel vaker bij kinderen rond die leeftijd voor te komen omdat ze dan net lekker kunnen babbelen, maar ook tegelijkertijd enorm veel willen vertellen en dan wil het “contact” van hersenen naar mond wel eens niet altijd even soepel verlopen.
Meestal verdwijnt dit na een tijd vanzelf weer. ( Bij Jesse was dit ook het geval.)
Het advies is om er niet een al te groot probleem van te maken, daar kunnen kinderen heel onzeker van worden en daardoor JUIST wel meer van gaan stotteren.
Gewoon zelf duidelijk terug blijven praten en haar vooral de tijd geven om haar zinnen af te maken.
Heel veel succes! :-*
Bedankt! Had zelf ook al zo’n idee, want ze stroomt over van verhaaltjes die ze wil vertellen, en het lijkt er inderdaad meer op dat ze vastloopt dan op ‘echt stotteren’.
Ik laat 'r ook gewoon rustig uitpraten, en leg uit dat ze het nog maar een keertje rustig moet proberen als ze roept dat ze niet kan praten
Haar papa is echter wat ongeduldig :roll: en is bang dat dit iets blijvends is. Moet toch echt maar proberen om 'm ervan te overtuigen dat zijn manier niet de juiste is :? net wat je zegt: ze kunnen zich dan juist erg onzeker gaan voelen (waardoor Deanne misschien wel helemaal niets meer wil zeggen)
:mrgreen: heb al gezegd dat ik 't morgen even aankaart bij de PSZ-juf, hoop dat zij met eenzelfde soort advies komt, en hopen dat hij dat dan accepteert
Wel blij te horen dat het inderdaad vaker voorkomt, en, belangrijker, dat het ook weer vanzelf overgaat!
Teun heeft hetzelfde gehad. Het was hier inderdaad ook een kwestie van teveel in een keer willen zeggen :roll: :mrgreen: tja, dat is ook best lastig :mrgreen:
inderdaad goed de tijd nemen om z’n verhaal af te laten maken. Soms heb ik hem wel eens onderbroken en gezegd: stop, begin eens opnieuw. Wat wil je precies vertellen? en dan lukte het bijna altijd wel.
het ging vanzelf weer over
goede vraag :thumbup:
als ik dat zo hoor dan heb ik daar zelf ook nog wel eens last van :mrgreen:
tom had het ook rond die tijd: wilde meer vertellen dan dat zn mondje bij kon houden :mrgreen:
ik zei dan dat ie ff na moest denken voordat ie wat zeggen wilden en het dan rustig vertellen kon zodat ik het goed begrijpen kan …vond ie wel logisch :inlove: en toen was het snel voorbij :thumbup:
- ik zei dus niks over dat ie het fout deed, of ik herhaalde ook niet zijn zinnen op een goede manier, ik wees hem alleen op meer tijd nemen om te praten…
buurjongetje heeft dat ook en dat met namen als die druk is of druk iets wil vertellen dan komt het er gewoon niet vloeiend uit (stotteren)
Bureau vertelde dat dat idd een fase was.
Gewoon even zeggen nu even rustig adem halen en even weer opnieuw vragen,maa luistert wel naar je,doe maar rustig. En dan gaat het vaak ook wel goed.
Net even met de PSZ-juf over gehad (toevallig deed ze het daar ook ) en die gaf aan dat dit inderdaad heel normaal is, en zeker voor een kindje zoals Deanne. Ze wil in d’r enthousiasme gewoon meer dan op dat moment lukt.
(hoewel ik 't ergens ook wel apart vind, want ze praat al een tijdje in volledige zinnen, en nu opeens, nu ze niet eens zo gek veel nieuwe woordjes leert, wordt 't haar even te veel.)
Ach, ik laat 'r voorlopig maar even uit wahwahwah-en, vind 't in ieder geval al knap dat ze zelf doorheeft dat het op die manier niet helemaal goed gaat
Hoi,
Het klopt wat jullie schrijven (ik ben een logopedist)
Het is een fase. De gedachtes gaan sneller dan de mondmotoriek.
Als je er nu de nadruk op gaat leggen, loop je de kans om juist een blijvend stotterend kind te krijgen.
Negeren dus! En vooral ingaan op wát ze zegt en niet hóe ze het zegt.
oh fijn dit onderwerp
ik wilde net een topic openen maar dacht, laat ik eerst even zoeken.
Jens stottert dus ook sinds een paar dagen.
voor J-j-jens en dat zegt hij nogal eens en woorden met een b en d.
we waren net bij m’n ouders en bij Bezze… en bezze is dus ook een groot probleem
maar ik moet er dus geen aandacht aan schenken.
ga ik dat eens proberen en misschien inderdaad wel zeggen dat hij de tijd moet nemen voor z’n verhaal.
wat is het toch fijn zo’n KOK forum
o, ja hij gaat dan ok helemaal z’n oogjes dichtknijpen.
net of het hem heel veel moeite kost.
de juf van de PSZ kwam ik vandaag tegen en die hoorde het ook.
die zei ook al: geen aandacht aan besteden
:mrgreen: het was hier na een week of 2-3 over.
In diezelfde periode was 't hier even heel hectisch (mijn oma overleden, op vakantie geweest, ik opgenomen in 't ziekenhuis en Deann bij m’n ouders die periode)
Wanneer 't precies over was is ons dus een beetje ontschoten, maar wat wél heel duidelijk werd: ze heeft nu nóg meer praatjes dan voorheen.
Voorbeeldjes: we kwamen een moeder van de PSZ tegen en ik zeg ‘hallo’, zij zegt gedag terug. Deanne: ik ga écht niet hallo zeggen hoor! (jammer dat de intonatie niet overkomt op een beeldscherm en haar gezichtsuitdrukking al helemaal niet)
Of toen ze een meisje achter de kassa gedag zei en er niet op werd gereageerd: ‘ik zei dág hoor!’
Ik ga er dus vanuit dat dit een soort overgangsperiode is geweest naar nog bijdehandter (hoe schrijf je dat nou??? :think: ) kletsgedrag. Voorheen had ze ook wel dit soort uitspraken, maar het gaat nu de hele dag door zo.
En inderdaad: we hebben 't gestotter compleet genegeerd, af en toe even gezegd dat ze rustig moest ademhalen en even opnieuw moest beginnen. Het frustreerde haar wel enorm dat het niet lukte, was wel sneu om te zien…
mischa gaat net een beetje lekker praten maar wil dan ook te snel… komt er een hoop uit, maar ik versta er niets van. Alles doorelkaar en stotterend.