was gister al op teletekst (en hier op de lokale tv) en vanavond op het journaal;
GRONINGEN - Bij alle basisscholen in de stad Groningen wordt binnen twee jaar een algemeen stopverbod ingevoerd.
Het gemeentebestuur wil zo de verkeersonveilige situatie rond scholen aanpakken. Bij veel scholen is het 's morgens een chaos, omdat ouders hun kinderen met de auto naar school brengen. De gemeente wil stimuleren dat kinderen lopend of fietsend naar school worden gebracht. Ouders, die hun auto straks toch nog bij school parkeren, krijgen een fikse boete.
(als jullie kijken; het is bij onze school gefilmd, dwz er staan 2 scholen naast elkaar en het “oude” gebouw is onze school, die ernaast is de “concurent” :mrgreen: )
Ik heb dus dagelijks met dit probleem te maken; automobilisten die maar overal hun kind “eruitgooien” of hun auto lukraak ergens neerpleuren (bij voorkeur in de bocht of op een groenstrook, puur omdat men te belabbert is een paar meter extra te lopen :roll: ). Hierdoor is de situatie voor fietsers en voetgangers gewoon gevaarlijk aan het worden.
Het lijkt mij een uitstekend idee, het betreft vaak ook mensen die best in de buurt wonen maar “onderweg naar hun werk zijn”. Ik zou dan denken: ga een paar minuten eerder je kind wegbrengen op de fiets en fiets dan naar huis om je auto op te halen. Persaldo ben je dan heus niet langer onderweg dan wanneer je moet filerijden in de straat bij school enz enz.
Wat vinden jullie?
(weet niet of het hier moet of bij het media hoekje of als discussie dus dan maar even zo )
Ja dit zie en hoor je zoveel.
Dit probleem is bij ZOVEEL scholen hetzelfde geval!
Goed idee dat stopverbod.
Men heeft niet door dat ze een gevaar vormen voor hun eigen kroost en die van een ander! :wall:
Hier bij ons in het dorp hetzelfde probleem bij beider scholen.
Als het bij ons zover is:
Einde van de straat staat de school… lopen is sneller dan met de auto…
of eigenlijk… onze auto staat meestal naast de school op een parkeerplekje geparkeerd omdat we in onze straat te weinig parkeerplaatsen hebben…
In de eerste instantie (toen ik alleen je titel las dus) dacht ik: hoe moeten die kinderen eruit dan? :oops: 8) :mrgreen: . Maar na je berichtje begrijp ik het maar al te goed.
Wat ik vooral vaag vind is dat kinderen zelfs worden gebracht terwijl ze kunnen lopen, niet echt milieu bewust én dus een gevaar voor anderen (kinderen, fietsers ed) Hier zal de school op 20 minuten lopen zijn, maar no way dat ik de auto pak hoor: heerlijk ff in de frisse lucht toch?
Heb 1 keer de kinderen van de buurvrouw moeten halen met de auto (haar kinderen zaten op 2 verschillende scholen, waarvan er 1 verder weg was) Maar ik vond het echt link om bij 1 school te staan: al die kinderen die voorbij lopen, weinig ruimte… Dus ik weet precies wat je bedoelt…