Ruben gaat vanaf z’n tweede naar de PSZ. Een ochtend in de week. Tot de zomervakantie ging dat prima. Nu is er een nieuwe leidster en ook een andere hulpmoeder. Nu het volgende:
Afgelopen dinsdag kom ik Ruben halen. De hulpmoeder staat me op te wachten. Of Ruben z’n oren goed zijn. Ja, prima. Hoezo? Hij luistert niet altijd en hun hebben het idee dat hij niet goed hoort. Dat klopt van geen kanten, want meneer reageert zodra hij in de verte een trein of vliegtuig hoort. Dan zou hij mogelijk licht-autistisch zijn. Toen stond ik helemaal met m’n oren te klapperen. De redenatie: hij is erg op zichzelf. Hij praat nog niet veel, maar kletst heel veel koeterwaals. Ben je dan ineens autistisch? Als tie klei vast heeft weet Ruben niet wat hij er mee aan moet. Als er een spel wordt gedaan waarbij je van je stoel moet opstaan begrijpt hij het niet. Ik wist niet wat ik hoorde. Eenmaal thuis ga je nadenken. Wat moet je hier mee? Hij ontwikkelt prima volgens ons en ook volgens het cb. Dat tie nog niet veel praat is geen probleem, hij is nog geen 2 1/2. Ik ben nu gewoon soort van boos en heb de neiging om te zeggen: Ruben gaat niet meer naar de psz. Wat vinden jullie? Maandag moet ik met m’n dochter naar het cb. Zal dit ook gelijk even bespreken. Hopelijk komen er reacties, die heb ik echt nodig. Wat een stomme tijd tegenwoordig waarbij iedereen zo snel een etiket opgeplakt krijgt…
Ik snap je.
Je kan het navragen bij het cb… Ook al is mijn mening daar vooral ja en amen zeggen… Maar dit ligt ff wat anders…
Mijn zoontje gaat ook al 2 jaar niet meer naar een kdv of psz.
En hij functioneert prima!!!
Ik zou tot je meer informatie zou hebben hem niet meer laten gaan.
ik heb hier ook dergelijke punten te horen gekregen.
dat ging dan niet over autisme, maar wel over eventuele doofheid en astma enzo.
nu is dat helemaal goedgekomen, dus daar hoor je ze niet meer over,
maar wel 1 leidster… die kent ie dus al van jongs af aan, maar die negeert ie gewoon.
hij lacht niet naar haar, hij praat niet met haar
en ze heeft natuurlijk der uiterste best gedaan om hem aan het lachen/praten te krijgen
maar aangezien hij dus wel praat/lacht/speelt met anderen (kinderen vooral, maar nu ook leiding)
hebben ze nu toch meer het idee dat tygo dus blijkbaar een jongetje is die gevoelig is voor een bepaalde uitstraling van mensen
en dat heeft ie niet van een vreemde.
ik heb dit dus afgelopen maandag aangegeven op het CB, wat en of we hier iets mee moesten.
zij (arts) vond het niet opmerkelijk en zegt dat het wel vaker voorkomt bij kinderen.
nu werk ik zelf met verstandelijk gehandicapten, waaronder ook een paar autisten, dus ik heb soms al helemaal het gevoel van: wat is nu normaal gedrag en wat zie ik ook op mijn werk… het is dan nog best veel dat overeenkomt.
dus dan word je toch weer aan het twijfelen gebracht.
ik zou in ieder geval een gesprekje aanvragen waarin je je ongenoegen kwijt kunt.
ik heb dat destijds ook gedaan: dat ik het moeilijk vind dat ik vrj vaak te horen kreeg dat er van alles scheelde, en dat ze dit soort uitspraken beter over kunnen laten aan deskundigen. Niet dat zij geen afwijkingen kunnen signaleren, maar om er nu meteen een naamplaatje aan te gaan hangen… sorry,maar hier gaan hele diagnostieken over.
ik zie trouwens ook dat ruben pas een half jaar daar naartoe gaat,
dus dan vind ik al helemaal dat er snel een ‘diagnose’ gesteld wordt, waar ze niet eens toe bevoegd zijn.
het is denk ik beter dat ze je kindje wat beter gaan leren kennen,
want ws voelt ie zich misschien alleen nog niet helemaal op zijn gemakkie daar.
en laat ik je geruststellen: iedereen heeft autistische trekken in zich…
als je die scoringslijsten op jezelf zou invullen, dan zou je ook best wel hoog scoren op bepaalde vlakken.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Dat geeft me alweer een beter gevoel. Ik neem aan dat als je kind iets mankeert dat je dat zelf als ouder ook al snel ziet. Ik vroeg ook bij de PSZ of het niet gewoon verlegenheid was o.i.d. Nee, hoor dat kon absoluut niet. Ik stond daar in de gang, allerlei ouders kwamen binnen. Dan voel je je staan zeg… :evil: Eigenlijk hebben m’n man en ik het helemaal gehad met de PSZ. 't Is alleen denk ik wel goed voor Ruben, hoewel…misschien voelt tie zich wel hopeloos daar.
Ik vind het wel knap dat die leidster die hem pas kent van ná de zomervakantie (dus misschien nu een maand) al kan zeggen wat hem zou ‘mankeren’.
Zou niet zo veel waarden hechten aan haar ‘zogenaamde deskundigheid’. Gewoon bespreken met het CB of met je huisarts.
Is er anders geen andere PSZ of creché in de buurt waar hij één dag heen kan, als het toch niet meer lekker loopt met de leidster.
:shock: :shock: :shock: . Mogelijk hebben die leidster en die hulpmoeder nog niet zoveel ervaring met kleine kindjes.
Je gelooft het aan de ene kant gewoon niet, maar aan de andere kant word je toch onzeker. En natuurlijk soort van woest…
Panfluit, je hebt mijn zoontje omschreven toen je Ruben omschreef :lol:
ook Tawera is in zichzelf gekeerd (ooit een peuter meegemaakt dat uit zichzelf speelgoed deelt?) en lijkt opdrachten niet te begrijpen. Hij heeft nu ook ‘licht autistisch’ in zijn dossier staan (hoe krijg je mij kwaad? door dÃt soort dingen :wall: ) en we zijn nu vaste klant bij de kinderarts in het ziekenhuis. Bij de geboorte is Tawera bijna niet te reanimeren geweest maar daar wordt geen rekening mee gehouden: met bijna 2 jaar móet hij goed kunnen lopen (hij is net begonnen, kroop ook heel laat), móet hij al goed en verstaanbaar kunnen praten…etc. Ik vind dit VERSCHRIKKELIJK HYPOCRIET want overal léés je wel ‘elk kind is uniek en moet de kans krijgen zich op zijn of haar éigen manier te ontwikkelen’ maar ondertussen moeten ze vooral net zoals de kindjes in de boeken doen. Wat een flauwekul!!!
Ik ben alleen maar met deze tests bezig om te laten zien dat Tawera NIET autistisch is. Het grappige is, dat zijn kinderfysio ook heel veel werkt met autistische kinderen en ze zei meteen dat hij nÃet autistisch is. ‘Kinderen die autistisch zijn begrijpen het kiekeboe-spelletje niet’. En laat dát nou net Tawera zijn lievelingsspelletje zijn? En bij de ggz zeiden ze ook dat hij géén kenmerken van autisme of iets van dien aard vertoond.
Ik ben om bovenstaande reden falikant TEGEN het electronisch dossier: Tawera zal deze zware uiting van ‘hij vertoont licht-autistische trekken’ zijn hele schooltijd meedragen en straks kan hij hierdoor niet eens naar een reguliere school!!!
BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN BAN
@Kia Kaha wrote:
Panfluit, je hebt mijn zoontje omschreven toen je Ruben omschreef :lol:
ook Tawera is in zichzelf gekeerd (ooit een peuter meegemaakt dat uit zichzelf speelgoed deelt?)
Mijn zoontje heeft vanaf het begin alles gedeeld met andere kindjes… Speelgoed, snoepjes, koekjes… Allles
Al zou hij 1 snoepje door vijven moet delen dan doet hij het wel…
Maar ben het wel met jullie eens, ik heb het gelukkig (nog) niet meegemaakt. Maar vind het wel belachelijk dat ze zo snel een stempel op een kind zetten.
ik heb soms het idee tegen de muur te praten daaro :wall: :wall:
maar goed, ik schijt gewoon op ze kwa ‘adviezen’:potverdorie ik ken me eigen kÃnd toch wel?
ik kan me voorstellen dat je hier van geschrokken bent en het je toch even aan het denken heeft gezet.
ik zou het idd gewoon voorleggen aan het cb.
mijn ervaring zelf is dat ik haast zeker weet dat mijn zoon(ethan) een autistische vorm heeft maar dat nog niet gediognoseerd wordt omdat hij nog te jong is om dat nu al te bevestigen. dus vind het erg knap van de psleidster en hulpmoeder dat hun dat wel kunnen.
misschien is hij wat langzamer als het gemiddelde en is hij soms op zich zelf nou en dan hoeft hij toch niet meteen autistische te zijn.
mijn jongste(levi) is ook niet 1 van de snelste, maar er is helemaal niks mis met hem dat weet ik ook heel zeker.
laat je weten hoe het bij het cb was?
:-*
@Kia Kaha wrote:
Ik ben om bovenstaande reden falikant TEGEN het electronisch dossier: Tawera zal deze zware uiting van ‘hij vertoont licht-autistische trekken’ zijn hele schooltijd meedragen en straks kan hij hierdoor niet eens naar een reguliere school!!!
dat is helemaal niet waar wat je zegt.
autistische kinderen kunnen naar een gewonne basis school al dan niet met een rugzakje.
op een speciale school kom je ook niet zomaar daar moeten ook allerlei iq testen voor worden gedaan.
dus maak je daar maar niet zo druk om.
tis heel simpel: de diagnose ‘autisme’ mogen ze helemaal niet stellen, laat staan dat ze kunnen zeggen dat hij ‘licht autistische trekken’ vertoont. Ze mogen wel zeggen dat zijn ontwikkeling hun zorgen baart, (dat zou ik als ouder zelfs fijn vinden, dan weet ik dat ze hem in de gaten houden) maar zoiets zwaars kunnen ze nooit zeggen. :wall:
Verder vraag ik me af of ze dit op het schoolplein in je gezicht heeft gesmeten, of dat ze je netjes binnen gevraagd heeft voor een gesprekje? :think: Ik zou het in ieder geval aankaarten op het cb, dat zij dit signaal afgegeven hebben. Mochten zij dat signaal herkennen, dan kun je altijd nog bedenken of je iets wilt ondernemen. Maar tot die tijd: niet ongerust laten maken! (ha, lekker makkelijk gezegd… i know)
@monique wrote:
@Kia Kaha wrote:Ik ben om bovenstaande reden falikant TEGEN het electronisch dossier: Tawera zal deze zware uiting van ‘hij vertoont licht-autistische trekken’ zijn hele schooltijd meedragen en straks kan hij hierdoor niet eens naar een reguliere school!!!
autistische kinderen kunnen naar een gewonne basis school al dan niet met een rugzakje.
op een speciale school kom je ook niet zomaar daar moeten ook allerlei iq testen voor worden gedaan.
misschien voorbarig, maar dat doe ik dus wél: ik heb gewoon nú al het idee dat het kdv met andere ogen naar Tawera zijn gedrag kijkt dan bij andere kindjes. Gisteren toevallig was de kinderfysio hier en die komt hier al sinds Tawera twee maanden is (aanvankelijk voor de zgn. voorkeurshouding die hij zou hebben. Niet volgens mij en de kinderfysio) en zij zegt al al die tijd dat Tawera gewoon nÃks doet voordat hij zichzelf heeft overtuigd dat hij het ook perfect kan. En dús zeggen de zgn. deskundigen ‘hij is langzaam, hij vertoont typisch gedrag en dús heeft hij licht autisme’ :roll: (en tegen dÃt argument zit ik al maaaaaaaaaaaaaande n aan te vechten en ik blijf erbij dat ik bang ben dat dit gevolgen heeft
Ik ben dus ‘gelukkig’ niet de enige die hier tegenaan is gelopen. Maandag kaart ik het aan bij het cb. En dan zullen we ook kijken of we verder gaan bij de psz. Vooral als hun redenering nergens op slaat.
Biebels: die hulpmoeder stond me op te wachten bij de ingang. Het gesprekje vond plaats in de hal. Dus andere ouders kwamen ook gewoon binnen en liepen langs… :naughty: En, dat heb ik al eerder geschreven, eerst zeggen dat z’n oren niet goed zijn. En als ik dat als moeder ontkent zeggen dat hij dan dus licht autistisch zou kunnen zijn…
Ik kan er nog steeds niet over uit… :wall: :wall:
Panfluit, heel veel succes en idd zou ik het ook bij de CB (en eventueel eigen HA) aankaarten.
bij mij was het dus zo dat ik het gevoel kreeg dat het kdv mij labelde als ‘de moeder die alleen maar ontkent’ en da’s dus ook zwaar balen. Máár, ik ben dus niet de enige bij dit kdv die dit meemaakt! :think:
mijn casewerker heeft mij gevraagd een brief op te stellen met dingen waar ik het niet mee eens ben met de gang van zaken met het kdv en deze beschuldigingen (over Tawera) stond op nummer één.
ps: Tawera krijgt binnenkort een MRI om te kijken of er daadwerkelijk niks met zijn hersentjes aan de hand is omdat hij ook soms erg driftit kan zijn. Hij heeft een traumatische geboorte gehad en de kinderarts hield hem toch al in de gaten maar ik vind het wel typisch dat hij ineens ‘autistisch’ zou zijn toen hij naar het kdv ging. Hij was anderhalf!
@Kia Kaha wrote:
@monique wrote:@Kia Kaha wrote:Ik ben om bovenstaande reden falikant TEGEN het electronisch dossier: Tawera zal deze zware uiting van ‘hij vertoont licht-autistische trekken’ zijn hele schooltijd meedragen en straks kan hij hierdoor niet eens naar een reguliere school!!!
misschien voorbarig, maar dat doe ik dus wél: ik heb gewoon nú al het idee dat het kdv met andere ogen naar Tawera zijn gedrag kijkt dan bij andere kindjes. Gisteren toevallig was de kinderfysio hier en die komt hier al sinds Tawera twee maanden is (aanvankelijk voor de zgn. voorkeurshouding die hij zou hebben. Niet volgens mij en de kinderfysio) en zij zegt al al die tijd dat Tawera gewoon nÃks doet voordat hij zichzelf heeft overtuigd dat hij het ook perfect kan. En dús zeggen de zgn. deskundigen ‘hij is langzaam, hij vertoont typisch gedrag en dús heeft hij licht autisme’ :roll: (en tegen dÃt argument zit ik al maaaaaaaaaaaaaande n aan te vechten en ik blijf erbij dat ik bang ben dat dit gevolgen heeft
ik snap je wel alleen is het wel zo dat als jij denkt dat je kind naar een gewone regulliere school kan, is dit ook gewoon mogelijk.
maar er is ook helemaal niks met speciaal onderwijs, want daar kunnen ze weer alles uit een kind halen wat een gewone school niet kan en er zijn ook weer verschillende gradaties en soorten is speciaal onderwijs.
is jou zoon ook getest op eventueel autisme door kinderpsychiaters?
maar ik las dat hij ook een mri scan krijgt, wat spannend. dit heeft mijn zoontje ook gehad alleen moeten wij nog heel lang wachten op de uitslag ivm met andere onderzoeken die nog lopen.
ik hoop dat de mri antwoorden geeft op jullie vragen en dat het voor jullie een positieve uitslag geeft. :hug:
ik weet hoe die onzekerheid voelt en wil je ook helemaal niet aanvallen maar je meer geruststellen :hug: :-*
ja tuurlijk idd monique, mocht hij naar een speciale school moeten dan is dat natuurlijk ook okee, zo realistisch ben ik dan ook wel weer maar ik vind het gewoon schadelijk dat bij deze kleintjes nú al labeltjes wordt opgeplakt.
ik spreek uit ervaring want mij werd óók verteld dat ik gewoon dom was en nooit iets zou bereiken (‘fijn’ zo’n klasseleraar :thumbdown: ) en ‘als Saskia d’r bést doet zou ze de mavo bést kunnen halen maar ze is gewoon lui’
Ja moet je vooral tegen mijn váder zeggen :wall:
Naderhand bleek dat ik gewoon zwaar dyscalculie heb en een vleugje dyslexie en dat ik niet dóm ben maar cijferblind :shock:
en zelfs nú nog, ik word bijna 33, zit ik daar mee te worstelen
maar goed, idd eerst maar de mri afwachten wat daaruit komt.
ben wel blij dat het allemaal zo snel kan, da’s dan wél het enige voordeel van mijn kdv: via hen ben ik bij Bureau Vroeghulp gekomen en zÃj hebben de kinderarts ingeschakeld en dáárdoor gaat het nu zo snel.
Twee weken terug is hij gecontroleerd op voedselallergieën (want dat zou zijn gedrag óók kunnen verklaren blijkbaar) maar hij is zo gezond als een vis. Dus óók geen sojamelk meer :dance:
vroeger werd er niet gesproken of dyslexie enz je was gewoon dom!
maar gelukkig is dat nu wel anders. mijn moeder heeft ook zware dyslexie en werd ook altijd als dom beschouwd ook door haar onzekerheid zegt ze en schrijft ze de verkeerde dingen.
wat fijn dat het bij jullie zoon allemaal zo snel gaat, hoe eerder je iets weet hoe eerder je ermee aan de slag kunt.
@monique wrote:
vroeger werd er niet gesproken of dyslexie enz je was gewoon dom!
maar gelukkig is dat nu wel anders. mijn moeder heeft ook zware dyslexie en werd ook altijd als dom beschouwd ook door haar onzekerheid zegt ze en schrijft ze de verkeerde dingen.
wat fijn dat het bij jullie zoon allemaal zo snel gaat, hoe eerder je iets weet hoe eerder je ermee aan de slag kunt.
:lol: :lol: :lol: zo oud ben ik nou ook weer niet: mijn problemen speelden zich eind jaren 80/begin jaren 90. Dyslexie was toen toch écht bekend en toen ik op de mavo zat (87-93)dyscalculie ook. dus gewoon laksheid vd leraren. :thumbdown: