Stoppen met fopspeen/tut?

Wanneer zijn jullie kindjes gestopt met slapen met een speen?

L. heeft 'em altijd alleen in bed gehad, maar vond het wel errug lekker :mrgreen: .

Nu zei ze vanavond bij het naar bed brengen ineens “Mamaaaa… tut is kapot” en ja hoor, door al d’r gebijt op dat ding zat er een scheur in… Ik rook mijn kans :angel: en zei dat ze hem dan maar in de prullenbak moest gooien. Dat deed ze zonder slag of stoot :shock:, maar zei wel “Even nieuwe kopuh” :smiley: Ik legde uit dat dat vanavond niet meer ging lukken en heb er verder geen aandacht meer aan besteed. En ja hoor, ze is heerlijk gaan slapen!

Misschien juich ik te vroeg, maar ik vind dit wel een hele fijne manier om er mee te stoppen! Het lijkt me zo erg als het echt zo’n scène wordt. Hoe oud waren jullie kids en hoe zijn jullie er mee gestopt?

Ik heb maar 1 kindje aan de speen gehad, en met hem ging het ongeveer hetzelfde. Hij was wel al gewend aan alleen in bed een speen en ong 2 jr. Hij heeft nog weleens gevraagd of ik een nieuwe had, maar verder niet :slight_smile:

Mijn oudste was de enige spener in de familie en die was er rond dezelfde periode van af.

Bij hem zijn we ermee gestopt nadat hij eens in een driftbui met zijn speen ging gooien en wij hem demonstratief beneden hebben gehouden onder het mom “jij gooit ermee dus hoef je hem ook niet mee naar bed”

Hij heeft er nooit meer naar gevraagd :shifty:

Wij hebben het nooit meer ter sprake gebracht :slight_smile:

Mijn dochter is toen ze 2 jaar en 11 maanden gestopt en heeft hem zelf weggegooid omdat hij kapot was. We hadden haar al gewaarschuwd dat ze geen nieuwe speen zou krijgen als haar speen kapot was of kwijtraakte. Het ging erg goed, af en toe een driftbui als ze tijdens een driftbui geen speen kreeg (kreeg ze anders wel). Maar dat was maar een paar keer en even door de zure appel heenbijten, want als we zouden toegeven zouden we de zelfde ellende een paar maanden later weer krijgen. Ook hebben we haar wat kadootjes gegeven en mocht ze wat vaker haar schoen zetten.

Bij mijn zoon zijn we gestopt met de speen toen hij iets van 1 was en zijn speen kwijt was. Dat ging vrijwel meteen goed.

Als ik jou was, zou ik morgen “vergeten” om een nieuwe speen te kopen.

wij zijn sinds een paar weken speen loos… fenna wou ze zelf doorknippen toen ze 3 jaar was…

heel soms vraagt ze er nog om, maar ze slaapt nu heerlijk zonder speen

Hier een extreem geval, Y was met 4.5 jr vd speen af op eigen initiatief. Hij kon echt niet zonder en was continu ziek en onderweg. Hij had hem echt nodig. Totdat het beter ging en hij hem kapot ging bijten. Weg gegooid en nooit gemist :thumbup: De jongste is nu bijna anderhalf en heeft nog steeds zijn speentje.

Denk er niet aan om al af te bouwen. Ze geven het vanzelf wel aan.

Leuk om de verschillende reacties te lezen!

Ze zei vanmorgen ineens “Tut weg”, ik herinnerde haar er aan dat ze 'em in de prullenbak had gegooid omdat ie kapot was… “Oh ja” :mrgreen:.

Heb inderdaad geen nieuwe gekocht, ze maakt er geen drama van. Ze slaapt wel slechter, maar dat steek ik op de waterpokken die ze sinds dit weekend heeft :frowning: .

Mijn oudste is 3,5 en zijn speen gaat a.s. zondag weg.

We hebben afgesproken dat zijn pasgeboren nichtje hem krijgt, omdat hij nu een grote jongen is en kleine baby’s nog wel een speen mogen :).

Ben heeeeel benieuwd hoe het 's avonds/'s nachts zal gaan :shifty: .

Ik vind het eigenlijk veel te laat hoor, met 3,5 jaar stoppen met de speen. Maar het is nu niet anders meer, ik ben gewoon te laks geweest.

Hopelijk is de jongste er eerder vanaf…

Ze hebben de spenen trouwens alleen in bed in. En de jongste ook tijdens autoritten die langer dan een half uur duren.

tygo heeft nog een tut alleen om te slapen

heb een paar keer geprobeerd zonder maar op een of andere slinkse wijze haalt hij toch ergens weer een tut tevoorschijn (krijg je als je vaak speen vergeet en dan een nieuwe koopt… duikt de oude net weer

op :roll: )

nu hebben we al een tijdje dat de tut standaard in de la moet als hij smorgens beneden komt en hij hem pas weer mag hebben als hij slapen gaat… binnenkort moet hij er toch aan gaan geloven om afscheid te nemen

we wilde het al veel eerder maar goed is toch weer anders gelopen

Nou, dan spant mijn zoon toch de kroon ;)…Nicky is 5 en onafscheidelijk gehecht aan z’n tut. Met name voor de nacht geeft het hem heel veel troost. Hij is bang om te gaan slapen en als ik nu ook nog die tut wegdoe… Ik laat het hem zelf maar aangeven.

Tinkerbell, goed zeg dat het zo vlot en gesmeerd ging :thumbup: ! Hopelijk houd L. het vol!

Onze oudste is inmiddels van de speen af :dance: .

Ging vanaf het begin goed en hij slaapt nu prima zonder speen!

wij hebben bij Ivan tot zijn 1e verjaardag een speen gegeven daarna weggedaan hij heeft er ook niet meer om gevraagd

bij de oudste was hij net 2 en geopereerd en hersteld en daarna weg gedaan en een kado gekocht…

nu met de jongste wij hadden hem al aardig steeds in bed laten liggen tot hij veel last van kiezen kreeg en ziekjes was toen was het meer maar nu doet hij hem smorgens na dat hij de fles heeft gehad nog even en dan doet hij hem uit en pas als hij gaat slapen gaat hij hem weer zoeken dan in bed met speen … en uitgeslapen laten we hem in bed… tot hij savonds moe is en weer in bed ligt en dan weer met speen en alleen met inslapen slapend spuugt hij hem uit

Bij mijn oudste was 2 en half toen ze zijn speen op het kdv niet konden vinden en toen heb ik hem meteen gevraagd: zulen we het dan maar eens zonder speen proberen?

Voor hij die avond ging slapen vroeg hij er nog wel om maar toen ik uitlegde dat de speen nog op het kdv lag, was het goed. Hij heeft er daarna nooit meer naar gevraagd :thumbup:

Ging ook véél makkelijker dan ik had gedacht.

Mijn meisje is bijna 2 en gebruikt hem alleen nog snachts met het slapen.

Overdag niet meer. Wil ook binnenkort kijken of ze hem niet meer nodig heeft. :slight_smile:

Leuk om al die verschillende verhalen te lezen. De meeste kindjes zitten wel op dezelfde leeftijd. Hier kwam Nina er zelf mee aan: mama tut weggooien zei ze ineens. Ik nog uitgelegd dat als ik hem weggooi dat ze hem dus niet meer heeft met slapen. Niet eens meer om gevraagd. Geloof dat ze toen bijna 2 was.

Had hem voor de zekerheid wel nog bewaard en kwam hem van de week tegen met de kast opruimen. Vriendje van Nina die net zo oud is, is er nog helemaal gek van en kan niet zonder.