Stoom generator en strijkplank

Ok, mijn strijkijzer en strijkplank hebben hun beste tijd gehad.

Tijd om ze te vervangen dus.

Nu overweeg ik een stoomgenerator en een strijkplank waar deze op past.

Is een stoomgenerator zoveel beter/makkelijker dan een gewoon stoom strijkijzer?

En zo ja, welk merk en type raad je dan aan?

Ik ben benieuwd!

oh ik kan niet meer zonder ben er zo blij mee.

toen we gingen samen wonen had ik zn normaal ding en kon ik niets mee van huis uit was ik een generator gewent, vriend lief was s avonds na de winkel gegaan en heeft toen 1 gehaald als cadeau want hij had me zien staan prutsen :oops:

en nu inmiddels 1 versleten en ben ik met mn 2e bezig dit is een Philips en heeft veel voordelen water bij vullen zonder dat er stoom ontsnapt en het tijden duurt voor opwarmen.

binnen 5 min is die warm en veel druk kwa stoom en anti aanbak zool

mn vitrage strijk ik gewoon op de hoogste stand :lol: mooi glad en geen gaten :dance:

En ik ben er dus finaal van teruggekomen… ja, het strijkt makkelijker, alles word glad… hier ook een flips… met navulbaar reservoir… maar ondanks dat wij condenswater van de droger gebruiken en het ding onderhouden volgens voorschrift komt er toch steevast bij aanzetten en eerste kledingstuk strijken allemaal brak bruin water en afzetsel los… dus eigenlijk zou ik een nieuw moeten kopen… maar ik heb dus in januari 2009 pas gekocht! 3 jaar met een apparaat van 140 euro vind ik eh… wel wat duur. :?

Ook vind ik de generator lastig te stallen, het is een behoorlijk bakbeest en ook is het een zwaar apparaat… als ik een slechte dag heb met mijn spieren dan krijg ik hem dus amper verzet, laat staan vanuit de kast de strijkplank op.

Inmiddels heb ik een super systeem voor mijn was… ik was elke dag zo mogelijk alles weg, ook als dit 2 halve wasjes betekent… scheelt tijd want dan is hij met 55 minuten klaar inplaats van 2 uur en 10 minuten en ik hang het zoveel mogelijk op… op zolder op een wasrek en alles is devolgende dag doorgaans droog… dan strijk ik het meeste met de hand vlak en vouw het weg en dan blijven er gemiddeld nog maar 5 items over die een bout moeten hebben… super fijn lichtgewicht stoomstrijkijzertje gekocht van Tefal en een tafelstrijkplank bij ikea… hop, even op de eettafel, 10 minuten strijken als suus op bed ligt en weg is het weer…

Zo doe ik het nu en geen gesjouw meer met enorme strijkplanken (want om zo’n generator te gebruiken, heb je een stevige strijkplank nodig die niet roest door de condensafzetting) geen niet te tillen generator meer en geen uren achtereen strijken meer want dat brak me echt op… (ik wastte zoveel mogelijk in het weekend vanwege dubbele stroom tarieven enzo)

Nu spaar ik de droger uit en ik kan halve wassen op half vermogen wassen en uiteindelijk gaat het qua stroom gebruik gelijk op… nou eigelijk goedkoper want een stoomgenerator gebruikt meer stroom dan een simpel strijkijzertje… Maar het is voor mijn gezondheid met name een stuk fijner zo…

Is met jouw gezondheid dus ook we iets om mee te nemen :wink: :-*

Dat bruine water heb ik ook eens in de zoveel tijd, officieel moet je hem ‘omspoelen’ eens in de 10 strijkbeurten. Doe je dat niet dan krijg je dat vieze bruine goedje…

Zodra ik hem dan wel heb ‘omgespoeld’ kan ik gewoon weer verder zonder kuren! IDEAAL!

En ik dacht dat je juist NIET het condenswater van de droger moest gebruiken??? :think: Omdat daar allemaal miniscule pluisjes inzitten???

Je mag juist alleen maar kraanwater gebuiken, ook geen Robij Vaporesse e.d. want dan gaat hij lekken (ervaring…), dit kreeg ik uitdrukkelijk te horen bij de klantenservice van Philips :wink:

zoals gezegd… we maken hem schoon volgens beschrijving en kraanwater is bij ons ontkalkt met zout en dus niet geschikt… na overleg met philips consumentenadvies het advies om condenswater door een koffiefilterzakje te gooien en dit te gebruiken. Dan zijn de pluisjes er ook uit. Dat doe ik dus ook netjes en dan vul ik daar een lege omgespoelde frisdranksfles mee, speciaal voor strijken… maar dan nog…En nogmaals… vind het een zwaar geval, ook het strijkijzer gedeelte zelf… ik houd dat dus niet vol.

Ik kan niet meer zonder! Met 5 kids en een overhemden-vriend, wordt het ding intensief gebruikt, en inmiddels ook al de 2e (omfat vriend-toen-niet-zo-lief) de andere liet vallen…

Ja, dat bruine water is hier ook af en toe, maar ik zet hem eerst altijd heel heet en met maximale stoom eerst over een oude doek…daarna strijken, afgelopen weekend 9 bakken achter elkaar gestreken met 1 reservoir water (dat we bijvullen vanuit de kraan…)

Elk stoomstrijkijzer heeft onderhoud nodig, de stoomgaatjes raken verstopt, welke je nu ook koopt…

Ik heb nu een tefal express compact anti-calc…

Het grote voordeel vind ik dat je niet elke 10 minuten je reservoirtje hoeft bij de vullen…maar gewoon door kan gaan.

(hier doen we altijd de marathon: eerst vriend zijn overhemden, t-shirts etc, dan ik wat ik ‘leuk’ vind om te strijken, dan hij weer etc…)

Iedereen bedankt voor de input :-*

Na het lezen van talloze reviews en meningen van gebruikers, was ik nog niet helemaal zeker van mijn zaak.

Toen stuitte ik op een stoom generator van Tefal waarbij je hem 90 dagen mag uitproberen en hem zo terug kunt sturen als hij niet bevalt. Je krijgt dan het volledige aankoopbedrag terug :thumbup:

Ik kom er, denk ik, alleen achter of het wel of niet bevalt als ik het zelf uitprobeer en zo kan het redelijk risicoloos 8)

Misschien kom ik er op terug, misschien ben ik helemaal overtuigd.

Ik ben benieuwd :mrgreen:

Ik zal tzt wel een update plaatsen, dan kan dit topic wel open blijven. Wellicht ook handig voor anderen die twijfelen :angel:

Het is overigens de Tefal GV8460 geworden :slight_smile: