Hoe maken jullie die klaar?
Stoofpeertjes net onder water zetten, stoofpeertjes suiker en kaneel. Ik doe het meestal op gevoel. Soms doe ik er een scheutje rode wijn doorheen.
xx Hier doen we het zo! xx
- peertjes schillen (meestal rond de 8.) en dan in 2 a 4 stukjes verdelen.
- water tot net boven de peertjes
- kaneel erover heen
- half flesje bessensap
- aan de kook laten brengen en dan een uur zachtjes door laten sudderen
- kwartier voor tijd suiker erbij
- en op het laatst een papje maken van aardappelzetmeel en water zodat het sap dikker wordt.
Tadaa, stoofpeertjes klaar
Hier ongeveer net zo als sennapen, dus wel in kwarten en klokhuisjes er al uit enzo, ook met kaneel (stokje én poeder) eneen klein beetje suiker.
Maar hier géén bessensap maar mijn “geheime” ingrediënt waardoor iedereen ze altijd om te smullen vindt
Roosvicee, liefst nog de namaak van Aldi :drool: :drool: :drool:
Peertjes schillen, klokhuis er uit en in grote partjes, wij schillen meestal 3 kilo peertjes
peertjes in een grote pan doen (wij gebruiken een mosselpan daarvoor)
flesje bessensap erover en een scheut port daarna water erbij tot ze onder water staan
2 kaneelstokjes erbij en ruim een ons suiker
op een zacht pitje aan de kook brengen en dan iets van 4 uur laten doorsudderen
@mamy wrote:
Hier ongeveer net zo als sennapen, dus wel in kwarten en klokhuisjes er al uit enzo, ook met kaneel (stokje én poeder) eneen klein beetje suiker.
Maar hier géén bessensap maar mijn “geheime” ingrediënt waardoor iedereen ze altijd om te smullen vindt
oww is dat ook lekker?? En dan wel een half flesje, als ik het weer mag ga ik dat misschien wel eens proberen dan :mrgreen:
hier gaat wel wat meer op dan 8 peren… voor ons hele gezin hebben we 2 kilo stoofperen nodig. Gieser Wildeman zijn het lekkerst, maar Doyenne gebruik ik ook wel.
Schillen, in partjes snijden, wassen, dan opzetten met water, rode wijn of een flink glas port, een klein beetje suiker en wat kaneel.
1,5 uur laten koken, dan in een zeef afgieten waarbij je het vocht opvangt.
Dat aan de kook brengen en met custard inbinden tot een saus, evt daar nog wat suiker bij.
De peren lauwwarm serveren met hete saus erover.
Wij eten nooit peren zo van het vuur, door het vele vocht zijn ze dan loei heet, dat eet niet fijn.
En er moet dan wel suddervlees en aardappelpuree bij :drool:
@Cell wrote:
hier gaat wel wat meer op dan 8 peren… voor ons hele gezin hebben we 2 kilo stoofperen nodig. Gieser Wildeman zijn het lekkerst, maar Doyenne gebruik ik ook wel.
Schillen, in partjes snijden, wassen, dan opzetten met water, rode wijn of een flink glas port, een klein beetje suiker en wat kaneel.
1,5 uur laten koken, dan in een zeef afgieten waarbij je het vocht opvangt.
Dat aan de kook brengen en met custard inbinden tot een saus, evt daar nog wat suiker bij.
De peren lauwwarm serveren met hete saus erover.
Wij eten nooit peren zo van het vuur, door het vele vocht zijn ze dan loei heet, dat eet niet fijn.
En er moet dan wel suddervlees en aardappelpuree bij :drool:
Haha ja, als jullie met 6 man van 8 peertjes kunnen :mrgreen: , maakt mij trouwens niet uit of ze nou heet zijn of lauw of koud, allemaal heeeerlijk! :mrgreen: En hier ook altijd gieser wildeman :drool: :drool:
Peter eet er in zijn eentje al wel zo 3 a 4 weg hoor… plus wat vlees.
Het is zo ongeveer zijn lievelingskostje…
En er blijft soms, echt soms iets over en wat doet manlief dan… die eet geen toetje om vervolgens om 8 uur 's avonds nog stoofperen te pakken met vanillevla… :mrgreen:
Hier eigenlijk ook altijd gieser wildeman. Ik maak ook altijd zon twee kilo. Wat niet op gaat wordt de volgende dag gegeten (of als er slagroom is s avonds nog :drool: )
En een papje van het sap maak ik eigenlijk nooit. Ik drink het sap gewoon op. Maar ga het toch eens proberen.
@Cell wrote:
Peter eet er in zijn eentje al wel zo 3 a 4 weg hoor… plus wat vlees.
Het is zo ongeveer zijn lievelingskostje…
En er blijft soms, echt soms iets over en wat doet manlief dan… die eet geen toetje om vervolgens om 8 uur 's avonds nog stoofperen te pakken met vanillevla… :mrgreen:
Klopt gebeurde bij ons thuis ook, de rest in de vla of de volgende dag, net als met rabarber :drool:
En oh ja cell…doe je dat met custard uit zon pak waar je pap of pudding mee kan maken? Lijkt me namelijk lekkerder dan aardappelzetmeel.
@aapie wrote:
En oh ja cell…doe je dat met custard uit zon pak waar je pap of pudding mee kan maken? Lijkt me namelijk lekkerder dan aardappelzetmeel.
Noujaaa zg

Aardappelzetmeel gebruik ik ook nog eens nooit dus om voor 1,5 svhepje dat te kopen
Custard heb ik wel in huis :shifty:
@Sennapen wrote:
@mamy wrote:Hier ongeveer net zo als sennapen, dus wel in kwarten en klokhuisjes er al uit enzo, ook met kaneel (stokje én poeder) eneen klein beetje suiker.
oww is dat ook lekker?? En dan wel een half flesje, als ik het weer mag ga ik dat misschien wel eens proberen dan :mrgreen:
Ja hoor is heerlijk, en indedaad dan gaat er wel een halve fles in ofzo!
Wij eten de stoofperen bijna alleen maar als toetje. Het sap drinken mijn vriend en mijn dochter op.
Hier lust alleen hub stoofpeertjes en ik maak dan een paar kilo en vries dat in porties in. (Of we krijgen een paar zakjes mee van mijn moeder :inlove: )
Ik maak het met suiker en kaneel en ook bessensap.
Custard is in wezen de basis voor vanillepudding/vla… dat heb ik zo geleerd van mijn oma… maar komt op hetzelfde neer als aardappelzetmeel… vind het alleen net even lekkerder
Werkt als maizena, beetje oplossen in water en dan bij de aan de kook gebrachte hoeveelheid kookvocht gieten tot je de gewenste sausdikte hebt…
M’n moeder lief aankijken of ze nog stoofpeertjes heeft en dan krijg ik 1 of 2 weckpotten stoofpeertjes mee :inlove: . Ik heb ze vanavond daar toevallig nog gegeten, heerlijk. Stoofappeltjes zijn trouwens ook erg lekker (ja, krijg ik af en toe ook mee :oops: ).