stom

Alles is stom hier:" die pop vind ik stom"

“mama ik vind jou stom! papa is stom!” en zo gaat het maar door.

Wat werkt nou bij jullie: negeren of straffen of iets anders? En vooral: HOELANG duurt deze “stomme” fase?

Hier lijkt geen van beide manieren te werken, ze blijft gewoon doorgaan. :silenced: En afleiden werkt maar even, want ze roept het zeker 20 keer op een dag.

Ze roept het als ze boos is, voor de grap, maar ook gewoon tijdens spel tegen haar speelgoed. He is helemaal “hot” op het moment. Ze laat haar speelgoed ook elkaar uitschelden of bij elkaar in de oren gillen. :?

Ik vind dit nu al vervelend worden, wat moet dat worden als ze met ergere woorden thuis komt…

uhm, stom nog niet hier, wel is alles poep :roll:

en dan ligt ze helemaal in een deuk.

we negeren het maar en hopen dat het snel over is 8)

Hier ook diezelfde periode gehad. Manlief heeft het geprobeerd met straffen, maar dat werkte niet. Ach had ik gelukkig maar al 100x gezegd, maar goed.

Vanaf een bepaald moment is hij het ook maar gaan negeren, toen was de lol voor Lana er snel af.

Bij ons was het dus negeren, negeren, negeren.

Ik zou het in beginsel negeren, maar als het te vaak gezegd wordt naar mijn zin, dan zou ik het proberen om het met humor te gaan bestrijden.

Dat werkt hier altijd wel goed! :thumbup:

Bijv.

Als mijn oudste in een zeurbui is en bijvoorbeeld gaat stampvoeten ofzo, dan ga ik hem héél overdreven stampvoetend nadoen met een

big-smile op mijn gezicht. Dan roep ik “volgens mij kan ik het véél harder, dat stampen”.

Dan begint hij wel te lachen, staan we even te stampen en is de lucht weer geklaard.

Zoiets?

In jouw geval zou ik eens proberen om met een big-smile op je gezicht te zeggen: “oh, maar ik vind jou nog véééééél stommer hoor!” En dan haar lekker te gaan kietelen ofzo.

Ik zou nooit tegen mijn kind zeggen dat ik haar stom vind, ook niet als grapje.

Kleuters zijn wel erg gevoelig voor humor en dat helpt hier ook wel :smiley:

Buiten dat hebben wij wel echt een zero tolerance beleit voor ‘lelijke woorden’ en ik vind stom daar wel onder vallen, als ze nog zo klein zijn iig. Mijn oudste mag inmiddels best zeggen dat hij iets stom vindt maar toen hij deze stomfase had (net naar school, nieuw woordje geleerd :roll: ) accepteerden wij dat gewoon niet.

We hebben heel duidelijk en echt boos gezegd dat we hier geen lelijke woorden gebruiken, een paar keer naar de gang gestuurd nadat er na een waarschuwing toch weer stom geroepen werd. Daarna was het over.

Je moet bij zo’n aanpak wel uitkijken dat je niet je doel voorbij schiet, hier werkte het dus direct eigenlijk, maar als je dan alsnog hele dagen in strijd met je kind bent dan heeft het alleen maar een averechts effect (tenminste, mijn doel was een fijne sfeer behouden en kind leren positief te zijn en niet in zo’n negatieve bui te blijven hangen).

Lune: ja dat is hier dus ook dat de sfeer ver beneden peil komt vanwege de strijd, het gebrul/gehuil als we haar ervoor sraffen. En het woordje stom vind ik dan nog op de grens, dus om zovaak per dag die strijd aan te gaan dat vind ik dan idd ook niks.

op de basisschool leer ze vast ergere scheldwoorden maar dan is ze ouder en begrijpt meer.

Ik denk dat je wel in je achterhoofd moet houden dat het op die leeftijd maar de vraag is of het kind echt begrijpt wat het “stom-zijn” inhoudt.

Als je er zo negatief over gaat doen, dan denkt je kind volgens mij juist dat het interessant is om te zeggen.

Zoals ik eerder beschreef, helpt humor hier vaak wel.

Net als dat hij “poep” vaak erg leuk vindt om te zeggen, dan ga ik juist “Ome Wilem” nadoen over een broodje poep ofzo.

Even samen gek doen en dan is het ook weer klaar.

Maar…als het gaat over scheldwoorden, zoals vloeken ofzo…en hij heeft dat ergens gehoord, dan ook zou ik niet gaan straffen. Het is toch een leerproces voor een kind. Beetje zielig als het dan daarvoor op de gang wordt gezet.

Een kind wéét gewoon nog niet wat het schelden precies inhoudt op die leeftijd.

Ik zou consequent aangeven ( en op strenge doch rechtvaardige toon :wink: ) dat het niet netjes is en dat ik het verder niet meer wil horen. Dan verder negeren. En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk :thumbup: