STOM(MERD)!

Doodvermoeiend!!! Hij is zo lief en gezellig tot er iets niet gaat zoals hij in gedachten had en dan begint het: Stommerd!! Stomme Mama, Stomme zusje, stomme papa STOMMERD!

Opa kom je voetballen? Nee? STOMME OPA!

:cry:

Het is gewoon écht niet leuk meer! Ik heb nu met hem afgesproken dat hij dan maar naar zijn kamer gaat om alles stom te noemen, maar personen vind ik gewoon niet kunnen. Helemaal toen hij het vandaag tegen mijn vader zei… het breekt mijn hart! Zo praten wij hier in huis niet tegen elkaar.

Zoooo boos is hij steeds, zo geirriteerd en pissig… zucht… ergens maak ik me er gewoon een beetje zorgen om.

Herkent iemand dit?!

Ik herken het wel.

Wat hier helpt is voor hem verwoorden wat hij voelt op dat moment.

Bijvoorbeeld, je vind niet opa stom, maar je vind het jammer dat hij niet met je gaat voetballen.

Ik weet niet hoe oud jouw zoontje is, maar Tygo vind het nu nog steeds moeilijk als het anders gaat dan hij bedacht heeft en om zijn emoties te verwoorden. Dat doe ik dan voor hem.

L. is net 3 :slight_smile:

Dat is dus juist heel erg mijn manier van praten hier thuis (Gordon, ik weet niet of je dat kent) en L. is al erg voor wat betreft zijn taalontwikkeling en kan zich verbaal ook echt al heel erg goed uiten… :frowning:

Zoals vanmiddag zei ik: “Je vindt opa niet stom, je vindt het niet leuk dat hij niet wil voetballen met je”

“Nee, opa is wél stom, want opa luistert niet naar mij!”

“Opa luistert wel naar je, maar hij kan nu niet doen wat jij wil”

“Daarom is het een stomme opa!!!”

Ja, ergens moet ik dan ook even mijn lach inhouden, want het is natuurlijk wel heel bijdehand… maar toch… leuk is anders he… helemaal omdat het de heeeeeele dag zo doorgaat!

Herkenbaar.

Alleen is mijn meisje net 2 jaar.

Ik negeer het… (geef dan uiteraard niet alsnog haar zin) lijkt nog het beste te werken.

Ga ik er tegen in dan krijg ik nog meer dingen naar mijn hoofd geslingerd :shifty:

Hier is het SUKKEL :roll: . Dus geen advies eigelijk maar wel herkenning.

ja hoor herkenbaar hier 2 van die kindjes; stomme/stoute mama/papa/Siènna/Diégo stouterd/viezerd (alleen Diégo) en dan inderdaad vooral als ze boos/gepikeerd ergens om zijn.

Soms ook om ondeugend te zijn maar als ik(we) er iets van zeg dan zeggen ze snel lieve mama (en de rest)

Als het 1 keer is dat ze het zeggen dan negeer ik het of zeg ik alleen dat dat niet aardig is maar als ze ermee doorgaan dan waarschuw ik dat als ik het weer hoor dat ze dan op hun plekje moeten zitten om erover na te denken (zoveel minuten als ze jaren zijn) en leg ik uit waarom dat moet. Als de tijd voorbij is ga ik naar ze toe en of vertel nog een keer waarom ze daar zitten of ik vraag ze of ze weten waarom ze daar zitten. Dan moeten ze sorry zeggen en een kus en knuffel geven.

Diégo moet wel geregeld goed nadenken waarom hij daar ook alweer zat (dan wil hij het gewoon niet zeggen) en moet dan langer blijven zitten tot hij het wel kan vertellen en dus weet en Siènna zegt “stouterd zegt” en vervolgens “sojjy mama” en een hard nee schuddend “zajl niet weer toen”

Natuurlijk doen ze het wel weer (niet direct maar de volgende dag) het is ook interessant ofzo denk ik om te zeggen, ze hebben zo reactie.

Ik zie het maar als een fase…

Ik zou er niet zo’n probleem van maken - ik herken het heel erg van lasse. En dan is hij boos en wil dat laten merken - stommerd, oliebol (is hier de laatste favoriet) - en natuurlijk stomme oliebol. En dan kijkt hij heel boos en met zijn armen over elkaar alsof de hele wereld tegen hem is ofzo.

Het is een beetje de grens opzoeken van wat kan ik zeggen en wat niet.

En hoe boos kan ik worden.

Ik zou het niet persoonlijk nemen en opa ook niet en het eerder negeren of van nou dat vind je dat maar dan er heel erg tegenin gaan. WOrdt het alleen maar spannender van om er mee door te gaan.

Oh tegen hem ga ik er ook niet zo op in hoor, ik blijf er heel koeltjes onder. Maar zoals vandaag is hij de hele dag zo. Niks is goed of leuk en er zit zoveel nijdigheid in! Ik zal er morgen wat meet over vertellen, er zijn namelijk meer dingen die samen met deze fase begonnen zijn.

Is tie niet gewoon vet aan het peuterpuberen.

Lasse kon daar heftige fases in hebben hoor - hing er zo’n zwart wolkje boven zijn hoofd alsof ik een mini echte puber in huis had.

Vaak gaat het hier ook gepaard met de neiging om te slaan en schoppen tegen dingen (of ons wat een dan een ritje naar de gang oplevert)

maar dat bozige :evil: hoofdje. Ken het van Nena tot nu toe helemaal niet zo.

Kevin zegt het ook sinds een paar maanden.

‘stom mama’ en ‘stom papa’ en ‘stom gaga (Sarah)’

Meestal zeg ik ‘nee, lieve …’

Verder reageer ik er ook niet op maar sommige dagen is dat heel moeilijk, dan is het de hele dag stomme mama. Pfff haha

Nou ik kreeg van morgen ook te horen stomme mama

voor de eerste keer…

snap niet waar t.im het vandaag heeft, mijn oudste zegt het nl nooit…

en op school op de PSZ ??

Geen idee, ik heb het even op de negeerstand gezet… :angel:

Misschien zit er een kern van waarheid in als alle kindjes vinden dat hun mama of papa stom zijn :angel:

Ik ben ook stom trouwens :angel:

Ik ben ook best vaak stom. Of wat hier een nieuwe hit is, ik ben saai.

“Saai hoor dat je niet wil samenspelen, stommerd!”. :roll:

Tuurlijk, ben ik lekker saai ook goed! :stuck_out_tongue:

En wat, als je er een geintje van maakt :think:

Hoe dan ook reageer je op deze opmerking anders dan op andere dingen. Al zeg je er niets van, misschien veranderd je lichaamshouding of je blik…

Ons ontglipte( ik let er nu meer op :shifty: ) nog wel eens een SHT of een GVD(gatver…- niet die andere), dus dat heeft J een tijdje geleden overgenomen. Alles was in eens SHT en GVD. Ik heb het een tijdje genegeerd, een tijdje heb ik hem uitgelegd dat ik het niet fijn vind als hij zo praat, maar laatst gebeurde er iets anders:

J vond het weer eens GVD dat z’n broer een poepluier had die stonk(daar kan hij echt heel slecht tegen :roll: ), en ja ik was net bezig om alle spullen bij elkaar te rapen om R een verse luier te geven- maar blijkbaar was ik niet snel genoeg voor J. Dus het was zeker 5-6x achter elkaar GVD, GVD… Ik was toen een beetje in een melige bui en riep terug: weet je wat pas GVD is? Pindakaasbananenapenpoep op de stoep! Hij riep terug: nee kleine hondjes poep op de stoep! en zo ging het nog even door :shifty: Tot we uiteindelijk allebei de slappe lach kregen.

Misschien is het toeval- maar misschien ook niet, sindsdien heb ik geen Sh*t of gvd meer gehoord :wink: :dance: (en ook geen grapjes over poep op je brood etc…)

@Marite wrote:

Ik ben ook best vaak stom. Of wat hier een nieuwe hit is, ik ben saai.

“Saai hoor dat je niet wil samenspelen, stommerd!”. :roll:

Tuurlijk, ben ik lekker saai ook goed! :stuck_out_tongue:

Lasse kan ook zo lekker zeggen als tie iets of iemand zaaaaai vind en dan echt met zo’n nasale nochelante klank en kop erbij.

Een tijdje was Idioot ook in ook naar ons en die hebben we afgekapt.

Dat je iets of iemand stom vind of saai ok maar het hoeft niet steeds meer naar echt schelden te gaan zoals Idoot.

Ik zeg nog al eens K U T vooral als ik moe ben en dan floept het eruit. Tja op een dag zei lasse het ook als iets flink mis ging van dat is mooi k u t (moest er in mezelf wel om lachen omdat het wel erg to the point is maar zag een keer bij Dexter (serie) dat hij hij tegen zijn stiefzoon zei van dat zijn grote mensen woorden oid en niet voor kleine kinderen) En dat zei tegen lasse ook, dat mag je zeggen als je groot bent. Ik ga het hoogstwaarschijnlijk af en toe eruit blijven floepen.

Maar lasse was tegen de vijf dat hij het zei, Nena van goed 2 zei het van de week ook :oops:

Herkenbaar :wink:

Hier helpt het heel goed door te zeggen dat ik M ook even stom vind…Eigenlijk reageerd ze meteen daarna dat ze me lief vind aansluiteind met de vraa of ik haar nu ook lief vind :inlove: