Stoeltje zetten (Sinterklaas)

Hoe doe je dat eigenlijk? Ik herinner me van vroeger dat je dan meerdere liedjes zong, je verlanglijstje achterliet en de volgende ochtend onder een laken een boel kadootjes vond. Iemand nog aanvullingen?



Doen jullie het ook?



Ik vind 2 kinderen best wel weinig voor een pakjesavond en we vieren het ook nog met 3 kadootjes per kind bij mijn ouders met mijn nichtjes, maar volgens mij moeder moest ik het ook maar thuis vieren want anders zou mijn oudste de enige in de klas zijn die niet thuis Sinterklaas heeft gehad en dat zou ie vreemd vinden. :think:

waarom zou hij dat vreemd vinden?

je kan zeggen dat je sinterklaas een brief hebt gestuurd, om te vertellen dat jullie bij opa en oma thuis waren toch?



voor het schoen opzetten, zetten we de schoen voor de kachel en zingen idd liedjes.

de volgende ochtend heeft sinterklaas dan een klein cadeautje in de schoen gestopt.



het lijstje maken we samen, en doen we in een envelop.

of we doen deze in de schoen, of ik zeg dat ik de brief op de bus doe



stoelte zetten ken ik niet.

wij zetten de cadeuatjes in een wasmand in de schuur.

“toevallig” als jan zijn vader even weg is om bij de koeien te kijken, word er hard op de deur geklopt!

als we dan de deur open doen, staan daar de cadeutjes

Ik denk dat mijn zus er achter zit. Ik zou dan meer dan de afgesproken 3 kadootjes willen geven en zal dan zodat iedereen hetzelfde aantal krijgt, ook wat kleine kadootje voor de dochters van mijn zus kopen. Maar mijn zus viert het nog wel thuis en vindt het dan wel erg veel worden.



Niemand ervaring van vroeger of nu met eigen kinderen met stoeltje zetten?

stoeltje zetten ken ik niet

wij zetten schoenen met suiker en wortels en nou ja wat er maar in huis is en altijd een bakje water voor het paard.

liedje zingen en dan de volgende ochtend zit er een kadootje in de schoen



wij zetten de schoen ongeveer twee keer in de week woensdag en zaterdag.

dan vieren we nog sint met de buurt, we huren een sint met pieten, kids krijgen allemaal een kadootje kletsen met sint en dan gaat sint en zijn er pannekoeken. vante voren bakken we gezamenlijk pepernoten…heeeel gezellig!



pakjes avond zet de buurman/vrouw de mand oid met kadootjes voor de deur en bonkt flink!

Schoentje zetten doen wij ook, hoor, alleen doe ik er nu alleen iets lekker is.



In plaats van pakjesavond (omdat we maar 2 kinderen hebben die het bewust meemaken) wilde ik er dus een pakjesochtend van maken. En ik heb vroeger 1 keer bij mijn oma stoeltje gezet en herinner me nog steeds dat dat net zo leuk was als een pakjesavond. Spannend, als je kwam en daar zag je aan de vorm van het laken al dat de Sint was geweest maar je moest nog even wachten voordat je het laken mocht weghalen… Ik kan het me alleen maar herinneren dat we dus 's ochtends kwamen en weet niet wat we de avond ervoor deden.

Hier wordt op 5 dec. 's avonds het schoentje gezet bij de open haard. liedjes zingen. Wortels voor het paard in de schoen en wat water en een appeltje voor sinterklaas (heeft hij ooit een keer gevraagt en nu doen de kinderen dat jaarlijks).

De volgende ochtend staan de cadeautjes verpakt met naam erop klaar. 1 voor 1 worden de cadeautjes dan uitgepakt.

Verder zet ik 's avonds (net zoals iedere avond ) de broodbakmachine aan. Alleen gooi ik er op 5 dec. koekkruiden doorheen en strooi er pepernoten naast. Die zwarte piet toch he. Op deze manier worden we op 6 dec. gewekt terwijl de pepernoten geur ons al op de trap tegemoet komt.