Stijf/gespannen. Wat is normaal?

Quinten is…-bij gebrek aan een beter woord- stijf… of eigenlijk moet ik zeggen, IK vind 'm stijf.

Maar wat is normaal :think:

een voorbeeld:

Als hij op de grond zit te spelen en ik til 'm op dan blijft hij in zithouding. Oftewel zijn lijfje blijft in een hoek van 90 graden terwijl ik 'm vasthou onder zijn oksels. Als ik hem dan weer op de grond op zijn buikje wil zetten blijft zijn lijfje nog steeds in die hoek en staat hij dus als een soort bruggetje met handjes, hoofd en voetjes op de grond.

Is dat normaal?

hehehe, misschien vindt ie het gewoon wel grappig…? Ik zou ook niet weten waarom hij het doet… :think:

Geen idee of het normaal is of niet… maar ik weet wel dat de meeste baby’s het niet erg prettig vinden om onder de oksels opgetild te worden.

Bij babymassage hebben we het er indertijd uitgebreid over gehad; basis bevestigend dragen, ik doe dit nu nog zoveel mogelijk en merk nog steeds dat Lotte het prettig vindt met optillen en dragen :slight_smile:

@Ellen69 wrote:

Bij babymassage hebben we het er indertijd uitgebreid over gehad; basis bevestigend dragen, ik doe dit nu nog zoveel mogelijk en merk nog steeds dat Lotte het prettig vindt met optillen en dragen :slight_smile:

:thumbup: Dat is inderdaad ook wat mij te binnen schoot :slight_smile:

@Yvonne Z. wrote:

@Ellen69 wrote:

:thumbup: Dat is inderdaad ook wat mij te binnen schoot :slight_smile:

:think: klinkt voor mij als geheimtaal…

Ik kan me er geen voorstelling van maken eigenlijk.

Volgens mij bedoelt Babbel niet dat ze hem standaard onder zijn okseltjes vastpakt, maar vooral dat hij zo stijf is.

Dus hij is nog stijf Babbel? Ligt hij wel ontspannen of dat ook niet?

Ik bedoel inderdaad niet dat ik 'm altijd bij zijn oksels optil… dat is niet prettig voor hem.

Lydia, ja hij is nog steeds stijf. Ik ben toendertijd naar de ha geweest en die heeft hem onderzocht en kon nergens verhoogde spierspanning ontdekken. Daar ben ik toen maar vanuit gegaan en ben niet naar de fysio geweest.

Nu denk ik bij mezelf: ‘weet een ha daar nou wel wat van?’

voor zover ik weet ligt hij wel ontspannen.

Het zijn gewoon allemaal kleine dingetjes bij elkaar die me doen twijfelen.

• slofjes en schoentjes zijn moeilijk bij hem aan te krijgen en houden omdat zijn voetjes bijna altijd ‘krom’ staan.
  • rollen van buik naar rug kan hij volgens mij wel, maar doet hij niet omdat het hem moeite lijkt te kosten zijn nek weer te ontspannen… dus zijn hoofd blijft in ‘buikligpositie’ waardoor hij dus snel op zijn hoofd valt
  • zithouding blijft zithouding ook als je 'm weer optilt.
  • staan vind hij vreselijk omdat zijn kont altijd in achterwaarste positie blijft staan. (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat Quinten van mij moet staan of dat ik 'm vaak laat staan)

Misschien zijn dit gewoon kleine dingetjes die helemaal niks met elkaar te maken hebben… ik weet het dus niet.

Mijn vergelijkingsmateriaal bestaat uit mijn dochter die dus totaal anders was.

Misschien zou je een keer naar een osteopaat kunnen gaan? Iets met zijn ruggetje misschien :think: ?

@Babbel wrote:

Ik bedoel inderdaad niet dat ik 'm altijd bij zijn oksels optil… dat is niet prettig voor hem.

Lydia, ja hij is nog steeds stijf. Ik ben toendertijd naar de ha geweest en die heeft hem onderzocht en kon nergens verhoogde spierspanning ontdekken. Daar ben ik toen maar vanuit gegaan en ben niet naar de fysio geweest.

• slofjes en schoentjes zijn moeilijk bij hem aan te krijgen en houden omdat zijn voetjes bijna altijd ‘krom’ staan.
  • rollen van buik naar rug kan hij volgens mij wel, maar doet hij niet omdat het hem moeite lijkt te kosten zijn nek weer te ontspannen… dus zijn hoofd blijft in ‘buikligpositie’ waardoor hij dus snel op zijn hoofd valt
  • staan vind hij vreselijk omdat zijn kont altijd in achterwaarste positie blijft staan. (en dan bedoel ik natuurlijk niet dat Quinten van mij moet staan of dat ik 'm vaak laat staan)

Misschien zijn dit gewoon kleine dingetjes die helemaal niks met elkaar te maken hebben… ik weet het dus niet.

crystal dat heb ik bij ze allebij gehad eigelijk , ik vond het niet zo raar eigelijk

nina blijft ook zo verkrampt hangen als ik haar zo op til en alissa deed de voetjes zo stijf houden als ik haar schoentjes aan deed , en alissa deed dat ook zo als ik haar vast deed pakken zo , en als ik nina aan een handje pak om haar een handje te helpenmet naar de buik rollen , dan is het net of ze helemaal stijf staat om met zo veel mogelijk kracht het te proberen en daardoor dat het net helemaal niet lukt

ik denk eerder dat het toeval is en dat valt net een beetje samen met omstandigheden dat je je extra druk maakt denk je niet , maar jou mama instinct is het beste , dat voel ik zelf precies aan wanneer ik actie moet ondernemen , en als jou gevoel zegtd at er iets is dan moet je er zeker wat aan doen , volg je gevoel moppie, ik denk zelf alleen dat het wel in orde is met onze knappe prins :inlove: :-*

@Babbel wrote:

Crystal, ik herken wat dingen uit jouw rijtje van Bo. Toen ze kleiner was, was ze vaak ook zo gespannen. Vooral die voetjes en het ‘‘in zithouding blijven’’, herken ik. Met Bo hebben we toen een tijdje fysio gehad en dat heeft haar veel goed gedaan. Ze was toen 14 maanden. Na 3 maanden fysio was ze niet meer zo gespannen in haar voeten en benen (Bo hield vaak haar benen ook stijf).

Het blijven in zithouding, zou een voorbode te kunnen zijn dat het wellicht een kontschuiver wordt. Dat vertelde de fysio toen. Is geen probleem natuurlijk, maar kontschuivers gaan wel vaak later staan/lopen. Omdat het makkelijker is om vanaf je knieen je op te trekken (bij kruipers) dan vanaf je kont. En voor de ontwikkeling van samenwerken van linker- en rechterhersenhelft is het beter dat kindjes gaan kruipen. Maar kontschuiven en kruipen sluiten elkaar niet uit, Bo is na het kontschuiven nu aan het kruipen.

't Is even een lange reactie geworden. Hopelijk maak ik je hiermee niet nog onzekerder. Bo is natuurlijk sowiewo al een gevalletje apart, want door de jeugdreuma is haar motorische ontwikkeling anders dan anders.

Ik merk aan je verhaal, dat je je er toch niet helemaal lekker bij voelt. Dus…volg je gevoel!

@Babbel wrote:

Oh, okay, sorry, omdat je specifiek vermelde dat hij het deed als je hem onder de oksels beetpakte, dacht ik dat hij dat dus alleen in die situatie deed. Lijkt me wel de moeite waard om eens verder te kijken. Als het allemaal okay is, dan heeft het je hooguit wat tijd gekost (en misschien wat euro’s, afhankelijk van je ziekenfonds pakket :wink: )

Wat je verderop beschrijft herken ik wel een beetje. Lotte heeft vanaf de dag dat ze geboren werd een ontzettende hekel aan op haar buik liggen. Lijkt wel of ze haar nek niet goed kan “strekken”. Ook is zij zeer stijf met omrollen. Ze kan het wel, maar doet het niet… als ik haar help zet ze zich ook schrap. We hebben vandaag ons buurjongetje op bezoek gehad (even uurtje oppassen :inlove: ) Hij is nu 4 maanden maar drukt zich veel makkelijker op als Lotte met haar 9 maanden. Dit heeft mij wel aan het denken gezet.

De arts op het CB zag geen afwijkingen in hals en rug (afgelopen vrijdag) maar zit er nu toch over te denken om eens een osteopaat te bellen en de situatie voor te leggen. Misschien dat er toch iets niet helemaal lekker zit waardoor ze niet doorrolt, niet graag op haar buik ligt, moeite heeft met kruipbeweging maken etc.