Jeetje wat moeilijk om de beslissing te moeten nemen of ik mezelf laat sterriliseren de ja of de nee.
Ik kan tegen geen enkele anticonceptie methode, misschien zou de spiraal wel wat zijn maar ik durf het niet meer te proberen. De laatste keer heb ik de Nuvaring geprobeerd en ik kreeg daar zo’n enorme bloeding van dat ik niet eens zelf naar de huisarts kon. Ik had serieus ijzer tekort en ik kon niet eens slapen omdat het eruit bleef stromen (sorry voor het onsmakelijke detail…)
Daarom durf ik het niet uit te testen want de hormonen blijven nog wel even in je lichaam en zo wil ik mij nooooit meer voelen!
Condoom ben ik ook allergisch voor, krijg er allerlei kwaaltjes door.
Nu zat ik er aan te denken om mij te laten sterrileren toen ik beviel van mijn 3e dochtertje maar puntje bij paaltje toch maar niet laten doen. Ik was nog zo jong.
Mijn man is duidelijk: aan zijn piep wordt niet gesleuteld. Wil ik ook niet want hij heeft maar 1 kindje, de andere 2 zijn van mij uit een eerdere relatie. Hij is ook nog jong. Zou er wat met mij gebeuren of wij gaan uit elkaar (hoop het niet zeg!!) dan zou hij nooit meer papa kunnen worden van een 2e kindje.
Anyway, ik word gek van iedere maand weer in de rats te zitten of ik zwanger zou zijn! Op zich…het kriebelt wel enorm bij mij als ik mijn jongste dochtertje zo alleen zie spelen maar als ik alle 3 de meiden heb dan is het druk zat! (andere 2 wonen bij hun vader )
Dus ik zat te denken om mij te laten sterriliseren of is de persona niet iets voor ons?? Wie heeft er ervaring met de persona?
Wat zouden jullie doen??
Nou, persona is gewoon periodieke onthouding…niet echt betrouwbaar dus…
En als je niet telkens in de rats wilt zitten ou ik dat dus niet doen!
Het mirena spiraaltje geeft maar heel weinig hormoon af en alleen plaatselijk. Ik kon ook niet tegen de pil en zweer bij de mirena. Die wordt ook door je huisarts of gynaecoloog geplaatst dus de kans dat er dan iets mis gaat is een stuk kleiner. En je zou het ook met je gyn kunnen hebben over je voorgaande ervaringen zodat zij je extra in de gaten kunt houden en kan adviseren.
Ik heb ook een tijdje zitten twijfelen.
Hormonen wilde ik niet meer, maar steriliseren is ook weer zo definitief.
Nou heb ik vandaag een koperspiraal laten plaatsen. Iig geen hormonen meer, maar wel beschermd tegen een zwangerschap.
Wie weet is dat wat voor je.
sterillisatie zou ik niet zomaar doen. Je bent nog jong, het is nu misschien druk als je alle meiden om je heen hebt, maar ze worden groter, zelfstandiger en je man wil misschien toch nog wel een 2e. Je zal de eerste niet zijn die toch na een jaar of 5 a 6 ineens roept dat ze toch nog wel weer wil. Ik zou dan ook een koperspiraal overwegen. Of toch persona en dan anti allergische condooms van natuurrubber zonder glijmiddel. Ik kan niet tegen latex en de glijmiddelen die ze aanbrengen wekken hier ook allerlei kwaaltjes op. Maar natuurrubber gaat wel goed en glijmiddel brengen we dan zelf wel aan
Het zou dan ook enkel hoeven rond de periodes die vruchtbaar zijn en die moet je dan leren kennen.
ik kan ook nergens tegen. toen had de huisarts het nog over een koperspiraal, maar hij zei daar meteen bij dat veel mensen daar juist mee bloed van verliezen en aangezien ik altijd ook veel verlies, is dat dus geen optie!
Hey super al die antwoorden! Dank jullie wel!
Ik kan inderdaad niet tegen de latex en om nou 1.50 euro iedere keer te moeten betalen voor de latex vrije versie dat gaat ook niet aangezien wij niet bepaald stil liggen :lol: Ja, een kind is natuurlijk duurder :shifty:
En ik heb ook vrij heftige bloedingen en als je een spiraaltje krijgt kan het nog heftiger worden. Om dat uit te proberen wil ik ook niet! Ik ben al zo blij dat ik nu gewoon weg kan als ik ongesteld ben!
Inderdaad Cell, ik ben nog jong. Wij zijn nog jong. Vandaar dat ik ook zo enorm twijfel! Ik las ook weer ergens dat als je je jong laat sterriliseren je lichaam het zelf weer ongedaan kan maken dus dan zit je alsnog als je denkt beschermt te zijn.
Wat is dit lastig zeg, dat ik echt hier ooit over na zou moeten denken had ik nooit verwacht. Iedere maand weer die onzekerheid is killing me!!
Maar je kan het toch niet zo laten ??
Stel voor dat je toch zwanger wordt zonder bescherming.
dan is die 1,50 meer waard…
of vriendlief moet maar op een houtje bijten haha
ik kan ook niet tegen latex, maar een spiraaltje ook niet…
Ondanks ik geen vriend heb, ben ik toch aan de pil nu…
geeft ook geen garantie natuurlijk, maar je weet nooit…
Nee precies, ik (wij) kunnen het niet zo laten. Het gaat al 2 jaar goed en alle 3 de kids zijn ook echt met flink klussen ontstaan en niet zomaar tussendoor geschoten zeg maar. Maar toch, ik wil het risico niet lopen omdat ik eigenlijk tegen het weghalen ben. Ik zou dat noooooit kunnen! (ieder voor zich…)
Vandaar dat ik zo twijfel!!! Verstand zegt doen. Maar gevoel zegt niet doen.
als je zo twijfeld, zou ik geen sterrilisatie doen…
je moet daar wel 100% achter staan…
waarom is de pil geen optie voor je? of een prikpil ?
Omdat de hormonen dan door mijn lichaam zweven, zoals de gynaecoloog zo mooi vertelde. Ik krijg dan door braak bloedingen en ik word nog heftiger ongesteld. En tussendoor ook dus ik heb dan amper nog baarmoeder slijmvlies en als ik dan ga bloeden heb ik erg veel pijn.
Bij twijfel niet doen zeggen mensen altijd ja.
Ik heb sterilisatie laten doen tijdens de keizersnede , en ik heb (hoe egoïstisch het klinkt) heel veel spijt natuurlijk ik heb 4 keizersnedes gehad en medisch gezien was het niet super verantwoord maar bij de na controle had het met zeer strenge controle wel gemogen.
Die had ik al vanwege trisomie 18 kindje.
Ik zou dan toch voor persona gaan (die is volgens mij wel betrouwbaar als je een normale cyclus hebt)
Waarom is het egoistisch?? En waarom heb je spijt?
Ik heb geen normale cyclus ligt tussen de 25 en 30 dagen in. Of is dat wel normaal?
@LovelyMirrie wrote:
Waarom is het egoistisch?? En waarom heb je spijt?
Ik heb geen normale cyclus ligt tussen de 25 en 30 dagen in. Of is dat wel normaal?
nou ik moet gewoon blij zijn met dat ik 4 kinderen heb mogen krijgen. Na mijn eigen gevoel vind ik het toch beetje egoïstisch.
Spijt omdat ik misschien nog wel 1 keer zwanger wil worden. De keuze toch te snel gemaakt. Toch de keuze nog open hadden willen laten.
Heb zelfs al opgezocht hoe groot de kans is dat het onbetrouwbaar is na een keizersnede.
Bij persona staat dat je cyclus niet langer dan 35 dagen mag duren. Heb hem zelf gebruikt (alleen dan om zwanger te worden) bij groen mag je van bil haha bij rood niet die fase duurt 5/6 dagen.
Sterilisatie zou ik toch niet zo snel doen hoor. Je weet nooit wat je hart je over 5 jaar ingeeft.
Een spiraal zonder hormonen misschien? Of inderdaad opzoek naar die speciale condooms waar Cell het over heeft.
Wij wilden maar 3 kinderen, maar ik heb bij de ks toch niet direct laten steriliseren. Wel een half jaar later, want ik wil niet mijn hele leven de pil blijven slikken, liever geen hormonen meer als het niet meer nodig is en zag om me heen teveel ‘oeps’ zwangerschappen dat ik 200% overtuigd was.
Zolang je nog 1% twijfelt zou ik het niet doen.
Klinkt misschien raar maar ik zou dan toch sterilisatie overwegen. Niet met doorsnijden en evt doorbranden (sommige gyns hechten zelfs de uiteinden van de eileiders daarna aan je buikwand oid) maar misschien dat clips of ringetjes een optie zijn? Na die beide methoden zijn er nog mogelijkheden om ze ‘ongedaan’ te laten maken met redelijk succes. Zolang je beide eileiders hebt omdat er wel een flinke kans op verkleving is doordat wat ze zeggen je de doorbloeding afknelt waardoor het weefsel kan afsterven en zo aan elkaar kan groeien op de plek van de clip/ring of zelf doorbroken kan raken. Je houdt aan beide kanten van de afsluiting vaak genoeg gezond weefsel over dat ze weer met micro chirurgie aan elkaar zouden kunnen maken. Vandaar ook dat ze vaak zeggen; 100% garantie krijg je niet op een sterilisatie omdat heel soms een clip of ring wordt ‘afgestoten’ en het weefsel zich weer hersteld. En ja hoe jonger je bent wanneer je dat doet en hoe korter na een bevalling (dan zit je lijf in herstelmodus) hoe groter de kans dat dat herstel plaatsvind. Daarbij is er bij een vrouw altijd de mogelijkheid om eitjes via IVF te verkrijgen. Hoe ontzettend naar het ook is dat je eerst hebt laten steriliseren en je dan een ‘spijtoptant’ wordt niemand kan in je hoofd kijken naar de redenen. Zoals Karin ook al aangeeft soms wordt er min of meer wat druk uitgeoefend, door de omgeving (zoveel kids? Het is nu toch wel klaar? etc) of door een arts die vind dat hij/zij mede een stuk verantwoording draagt mbt je gezondheid waardoor je later spijt krijgt. En wat zeg ik…er kan je iets vreselijks overkomen, je huidige partner verlies je en er komt een nieuwe liefde in je leven die dolgraag een biologisch eigen kindje met je wil, of een kindje overlijdt en je wilt oh zo graag nog een eigen kindje om voor te zorgen. Verantwoording heb je vooral richting jezelf af te leggen over zowel sterilisatie alsook hersteloperaties. Bij mannen zijn ze toch echt minder succesvol gebleken dan bij vrouwen dus ik kan me helemaal voorstellen dat de keuze dan eerder volgt dat de vrouw zich laat steriliseren. Overigens bestaat er ook de Essure methode maar de kans op een geslaagde hersteloperatie schijnt daarmee vele malen kleiner te zijn en het percentage ‘ongeplande’ zwangerschappen daarna is ook kleiner.
*p.s. Karin ik weet niet hoe ze je gesteriliseerd hebben? Pomeroy (snijden branden evt hechten) of clips (vaak gebruikelijker) of ringetjes, maar er zijn dus mogelijkheden het ongedaan te maken met clips ed makkelijker dan met Pomeroy hier bij mij zitten er clips, welliswaar om andere redenen maar oh hoe vaak ik er wel niet over denk om ze eruit te laten halen…wellicht volledig nutteloos omdat mijn eileiders aan beide kanten dicht zaten maar wie weet wat tijd daarmee doet? :oops: *
@LovelyMirrie wrote:
En ik heb ook vrij heftige bloedingen en als je een spiraaltje krijgt kan het nog heftiger worden. Om dat uit te proberen wil ik ook niet! Ik ben al zo blij dat ik nu gewoon weg kan als ik ongesteld ben!
Ik vind dat je het jezelf wel erg moeilijk maakt door deze optie meteen af te schrijven. Er zijn echt heel veel vrouwen die helemaal niet meer vloeien bij een spiraal, dat kan voor jou dus een reden zijn om het juist wel te proberen.
@Rhiannon wrote:
*p.s. Karin ik weet niet hoe ze je gesteriliseerd hebben? Pomeroy (snijden branden evt hechten) of clips (vaak gebruikelijker) of ringetjes, maar er zijn dus mogelijkheden het ongedaan te maken met clips ed makkelijker dan met Pomeroy hier bij mij zitten er clips, welliswaar om andere redenen maar oh hoe vaak ik er wel niet over denk om ze eruit te laten halen…wellicht volledig nutteloos omdat mijn eileiders aan beide kanten dicht zaten maar wie weet wat tijd daarmee doet? :oops: *
ze hebben clips gebruikt. Ik geef me zelf nog 3 maanden als ik nog steeds het gevoel heb ga ik aan de babbel met mijn huisarts. Of ik echt medisch gezien de juiste keuze heb gemaakt.
Karin, vergeet de emotionele kant ook niet. Ik probeer ook nog dagelijks te dealen met het feit dat ons gezin echt nooit meer compleet zal zijn en worstel dan ermee of ik nog een kindje wil om meer richting dat gevoel van ‘compleet’ te komen of dat het echt een pure wens voor nog een kindje is. Ongeacht of het medisch wel of niet verantwoord is natuurlijk want dat speelt hier niet echt mee. Een gesprek met je HA kan iig wel wat verheldering brengen. :thumbup: Enneuh niet om mensen bang te maken die evt ook clips hebben…er zijn vrouwen dus die clips zijn ‘kwijtgeraakt’ het is een heeeeeel klein percentage maar het gebeurd dus voordat ze snijden om iets ongedaan te maken kan het ook al helpen om na te gaan of er niet zoiets is gebeurd. Na bevallingen zit je lijf in totaal herstelmodus en vrouwenlichamen staan erom bekend soms heel bijzondere dingen te doen.