steriliseren? hoe vaak??

Hallo!

Even een vraagje: ga nu de BV afbouwen en ga dus FV geven aan onze Olivier, hoe vaak moet ik de flesjes steriliseren? Zijn daar richtlijnen voor?

Bedankt alvast!

Groetjes, Marie-Jeanne

In het begin toen Hieke net geboren was deden wij dat elke dag. Nu doe ik het om de paar dagen. Ze stopt nu ook alles in haar mond (handjes, speeltjes etc) dus denk ik dan hoeven de flesjes ook niet meer zo steriel te zijn.

De fles die van het kdv terugkomt steriliseer ik wel meteen, ik weet niet wat ermee gebeurd is dus dan wil ik zekerheid. Maar dat heb jij niet bij de hand geloof ik.

:-*

eerst deed ik het elke dag

na een paar maanden om de dag, maar thijmen stopt nu alles zijn mond dus worden ze alleen nog maar afgewassen

Bedankt meiden! Dna hoef ik ook niet zo spastisch voor elk flesje uit te koken! Ja als de fles van het KDV komt zou ik het ook direct doen!Maar dat heb ik inderdaad niet bij de hand, Sisil!

Groetjes, Marie-Jeanne

Advies

Na het geven van de flesvoeding worden de fles en de speen eerst gespoeld met koud water. Er wordt geen heet water gebruikt, omdat eiwitten bij 40 graden C. coaguleren. Vervolgens worden de fles en de speen gereinigd in heet water met een afwasmiddel en om de binnenkant van de fles te reinigingen wordt een speciale borstel gebruikt. Hierna worden de fles en de speen goed gespoeld om de restanten van het afwasmiddel te verwijderen. Éénmaal per dag worden zowel de fles als de speen gedurende drie minuten uitgekookt.

Overwegingen

Het in de WIP-richtlijn gegeven advies gaat ervan uit dat de verworven afweer in de eerste drie maanden na de geboorte nog niet goed is ontwikkeld en dat daarom de baby moet worden beschermd tegen pathogene micro-organismen van buitenaf. Babyvoeding kan een uitstekende voedingsbodem zijn voor micro-organismen en indien flessen en spenen niet goed worden gereinigd, kunnen de micro-organismen uitgroeien tot grote aantallen waartegen het afweermechanisme van de baby nog niet is opgewassen.

Uitgangspunt moet dan ook zijn dat na gebruik alle voeding uit de fles en van de speen moet worden verwijderd.

Echter de fles en de speen hoeven niet steriel te zijn maar goed schoon.

De natuurlijke immuniteit van de zuigelingen wordt na de geboorte niet ontwikkeld, maar is aangeboren en de zuigelingen beschikken al vanaf hun geboorte over een groot aantal immuuncellen. Als dat niet zo zou zijn dan zouden ze de blootstelling aan het grote aantal specifieke antigenen direct na de geboorte niet overleven. Om het immuunsysteem te versterken, moet een zuigeling in contact komen met stimuli, zoals micro-organismen. De aard en de hoeveelheden micro-organismen die achterblijven in een goed gereinigde babyvoedingfles vormen naar de mening van de WIP geen risico voor de kinderen en daarom adviseert de WIP het uitkoken achterwege te laten.

Nieuwe advies

Het volstaat om babyvoedingsflessen en spenen na gebruik goed te reinigen en te drogen. Dit kan het beste worden uitgevoerd in een goed werkende vaatwasmachine. Desinfectie door middel van uitkoken is na het gebruik van een vaatwasmachine niet nodig.

Mocht men niet in het bezit zijn van een vaatwasmachine dan moeten de flessen volgens de bovenstaande adviezen van de WIP worden gereinigd en vervolgens goed gedroogd. Het uitkoken van de flessen en spenen kan ook hier achterwegen worden gelaten.

Bedankt voor je tips!!! Ik ga ze per NU dan gewoon in de vaatwasser stoppen!!

Groetjes, M-J

Hoi Marie-Jeanne,

Ik kook ze eigenlijk nooit meer uit (vanaf dat ze een maand of drie was niet meer). Emma stopt toch alles in der mondje en dat is natuurlijk ook niet steriel.

Liefs, Daniëlle