steigerhout washen, zwart wordt blauw...

Vorig jaar een mooie steigerhouten speelgoedkist gemaakt. In 3 kleuren wash, white, grey en black wash. erg mooi geworden, maar nu na de verbouwing staat hij tegen een witte muur en ik vond het wat saai. Dus vanmorgen een kubus gemaakt, ook van steigerhout. Meteen maar geschuurd. Dus ook maar de black wash gepakt… Goed geschud, maar hij is donkerblauw. Toch gebruikt want ik dacht dat het misschien nog wel zou bijtrekken, maar het resultaat blijft donkerblauw :think:



Zou de wash nu te oud zijn, ongeveer 1 jaar? Staat in de gangkast, dus niet super koud of warm. Vind het erg jammer want ik moet de tafel er ook nog een stukje mee doen. Maar dat durf ik nu niet aan :frowning: Dit kubusje kan ik zo over maken of schuren, maar de tafel wordt een ander verhaal als het echt blauw wordt/blijft…



iemand tips, ideeën of een verklaring waar het door komt?

black wash is opgebouwd uit diverse pigmenten en bepaalde pigmenten bezinken gewoon snel. Als de wash een jaar heeft gestaan, vrees ik dat hij idd gewoon te oud is en de zwarte pigmenten op de bodem zijn aangekoekt, die krijg je met schudden of roeren ws niet los.

Raar maar waar, nu het helemaal goed droog is, is het toch zwart geworden :think: Geen idee of ik dit de vorige keer ook had met de speelgoedkist.



Heb de tafel ook gedaan nu en die is super mooi geworden! Echt zwart terwijl het ‘smeersel’ echt blauw was. heel bijzonder.

Maar blij dat het toch gelukt is want anders had ik voor 2 planken een nieuwe pot moeten kopen.