Steentapijt reinigen

Wij hebben in ons huis steentaptijt.

In de natte ruimtes met een coating, en in de woonkamer/gang ed. gewoon open.

Op zich is het makkelijk schoon te maken, gewoon stofzuigen en dweilen.

Maar een keer in de zoveel tijd moet ik het echt een keertje grondig reinigen. Dus echt schrobben en met de waterstofzuiger eroverheen.

Vind het alleen zo’n vreselijk rotwerkje, dus ik stel het maar uit en uit en uit… :oops: :shifty:

Nou ben ik eens benieuwd of er hier meiden zijn die ook steentapijt hebben en er bv een soort van stoomstofzuiger of schrobmachine ofzo voor hebben aangeschaft, en natuurlijk hoe dat bevalt…

Heb al wat zitten googlen, maar eeuhh… de prijzen ligen er niet om :shock:

Mijn zus heeft het en die heeft 3 grote honden :shifty: dus je kunt je er iets bij voorstellen :wink: Toen zus en familie op vakantie waren hebben mijn ouders daar op de honden gepast en de hele vloer schoon gemaakt… Ik zal mijn moeder eens vragen hoe en waarmee ze dat toen gedaan hebben en dan kom ik er nog even op terug :thumbup:

Wij hebben dit inmiddels 11 jaar. Ook open. We gebruiken een paar keer per jaar een waterstofzuiger om de ingetrapte hagelslag er uit te krijgen. En voor de omgevallen glazen drinken enzo. Maar vooral dat laatste is lastig omdat je het bijna niet diep genoeg weg krijgt en het achtergebleven suiker weer stof aantrekt. Na een paar weken zie je de vlek weer :wall:

Warm water, meestal geen sop, goed boenen met een harde borstel of afwaskwast op de vleken en dan nog eens goed boenen met de stofzuiger voor je het water weet opzuigt.

Een stoomreiniger hebben we aangeschaft maar dat spreide de vlekken eigenlijk alleen maar uit. Je zuigt dan het vieze water niet op dus dat bleef in de vloer. Bij bijvoorbeeld plavuizen dweil je dit op maar bij grind trekt het erin. Miskoop dus voor ons.

Het is een prachtige vloer maar wel bewerkelijk uiteindelijk. En toch zou ik hem zo weer kiezen.

Ik heb het vanmorgen even nagevraagd en mijn moeder heeft het als volgt gedaan:

Eerst goed stofzuigen :wink: en daarna de vloer stukje voor stukje inspuiten met Dusty (dit kwam bij de Wibra vandaan, een gele fles). Toen heeft ze op haar knietjes goed zitten schrobben met een boender om vervolgens nog eens goed nat te dweilen. Als laatste heeft ze het droog gemopt en toen nog eens nagezogen met een waterzuiger. De vloer was als nieuw, maar het was wel een bereklus zei ze :lol: