steeds zegen dat ze buikpijn heeft

hallo,

ilse zeg al zo’n drie weken dat ze buikpijn heeft. dit is gekomen nadat ze buikgriep heef gehad. ze zegt het dus de hele dag door. maar voor de rest is ze gewoon bezig met de dagelijkse dingen.

ze poept gewoon dagelijks en soms met een dag er tussen. wel sta ik soms versteld van wat voor hoopen ze heeft, voor een klein meisje.

donderdag moet ze weer naar het cb dan leg ik de vraag ook even voor. maar was benieuwd naar jullie meningen of dat jullie dit ook hebben meegemaakt.

groetjes henny

Wij hebben Isabel een keer een kruik gegeven toen ze "echt"buikpijn had.

Als ze nu de kruik ziet liggen zegt ze gelijk dat ze buikpijn heeft. Ook al zeggen we dan dat ze best een kruik mag als ze geen buikpijn heeft.

Ze heeft blijkbaar bedacht dat het erbij hoort :mrgreen: .

Wel zielig natuurlijjk als het “echt” buikpijn is!

Misschien last van spanning ofzo?

Sterkte!

Mik herhaalt hier ook dingen in dentreure, heb hier een beetje hetzelfde probleem als jij…

Hij is een week of 3 geleden snoeihard met zijn knieschijf op de drempel geklapt en die dag heeft hij mank gelopen.

Ook de dagen erna ontzag hij zijn knie en kreeg deze alle kleuren van de regenboog.

Toen was dagelijks het verhaaltje (zal het in eigen bewoordingen doen, dan snappen jullie het ook :wink: ) Knie au, op de drempel, mama kusje op, mama doekje op, koud…

Nu heeft hij het dus nog steeds over een zere knie, al denk ik dus dat hij dat ook verteld omdat zijn herinnering nu echt is gaan werken.

Hij doet er verder alles mee.

Dinsdag moeten wij naar de kinderarts en net als jij had ik ook al besloten om dit voor t eleggen…

MIlan klaagt er ook vaak over dat hij buikpijn heeft…

ilse heeft ook een keer opeens een flinke buikpijn gehad. nog voor dat ze buikgriep kreeg. het was in de middag net na het eten. ze lag gewoon dubbel van de pijn. en onzetend huilen. heb de huisarts gebeld en kon gelijk langs komen. toen bleek dat er veel lucht in de darmen zat. ze moest toen ook veel winden laten en boertjes. en na een warm badje en daarna een kruik ging het over.

nu is het toch anders. ze zegt het op een zielege toon en gaat even liggen of zitten en gaat weer haar dagelijkse dingen doen. spanningen zijn er niet volgens mij, maar je weet niet wat zo kleintje denk. soms denk ik dat ze zo de aandacht wil krijgen. maar ik wil het ook niet links laten liggen straks is er wel wat.

Ja, moeilijk in te schatten he? Laura is een tijdje flink verkouden / beetje grieperig geweest, en ze kan nu nog af en toe met een heel zielig stemmetje zeggen “oh, ik voel me niet lekker” (jeetje, kan zo in Goede Tijden gaan acteren :stuck_out_tongue: )

Gelukkig lacht ze er dan zelf bij, volgens mij vindt ze het wel een goede grap van zichzelf.

Oh ja, en ze vond het hoestdrankje trouwens ook erg lekker (homeopatische druppeltjes), daar vraagt ze ook nog wel eens om, dat ze weer druppeltjes wil hebben (het tellen van de druppels vond ze ook reuze interessant), ze produceert dan zelfs een nep-hoestje.

Dus, ik kan me er iets bij voorstellen dat de buikpijn van Ilse ook meer een spelletje is, en een beetje vragen om aandacht misschien (ze is vast ook lekker verwend toen ze ziek was).

Maar ik zou er ook zeker even over beginnen bij het cb hoor, je weet maar nooit. Ik weet niet hoe het bij jullie is bij het cb, maar bij ons wordt bij ‘medische’ vragen altijd even de arts erbij geroepen om te kijken, dus dat is toch wel prettig, om het even te kunnen bespreken.

Erg moeilijk om op die leeftijd duidelijk te krijgen of het echt zo is of iets wat is blijven hangen en interessant is om te zeggen.

Als mijn zoontje een kinderpleister ziet, dan roept hij gelijk dat hij au heeft en kan heel zielig doen … alleen omdat hij zo’n pleister wil hebben.

Ik herken het wel maar heb wel het idee dat het echt is bij ons.

Maaike durft niet te poepen en heeft heel erg buikpijn omdat ze het tegen houdt. Nu poept ze meestal wel iedere dag maar toch heeft ze nog van die paniekbuiken dat ze aan haar buik zit en op schoot wil.

Ik denk dat ze dan gewoon voelt dat ze moet poepen maar dat eigenlijk niet wil ofzo. Of het gewoon een eng gevoel vind dat weet ik niet.

Ze is er dan helemaal af; en dan zakt het weer even ofzo en dan gaat ze weer spelen totdat het weer terugkomt. En zo zijn we soms uren zoet zucht.

toevallig dit topic…

Wessel zegt ook sinds ca. 2 weken dat ie buikpijn heeft.

Maar ik zie hem tijdens het spelen, of b.v. vanmiddag toen we naar de auto liepen, ook dat hij met zijn vuistje even in zijn buikje drukte… dit terwijl we het er helemaal niet over hadden of zo…

ik geloof wel dat het “echt” is en geen “spielerëi”…

Ik zou het in ieder geval noemen bij het cb… maar misschien al eerder naar de ha gaan… al is het maar om uit te sluiten…

Er staat hier toevallig een artikel over in de nieuwe ‘Eltern’. Ik heb niet precies onthouden omdat het voor ons nog niet van toepassing is, maar ik dacht dat het ook te maken kon hebben met stress en andere dingen die eigenlijk niet met hun buik te maken hebben, maar kinderen voelen het op de een of andere manier wel in hun buik. Als je wilt kan ik het morgen opnieuw lezen en je laten weten wat erin staat. :mrgreen:

Sterkte :hug:

Anne zegt het heel vaak. Dat komt omdat ik veel buikpijn heb de laatste tijd. Gister ben ik nog naar de huisarts geweest en Anne moest weer mee (heb geen oppas). Dus daar ook met de ha over gehad. Nu blijkt dat ze mij gewoon kopieert. Volgens onze huisarts is er niks aan de hand zolang je je kindje nog kan afleiden of kan verleiden met iets lekkers. Als ze echt ziek zijn gaan ze niet 3 keer de glijbaan af, of ze nemen wel een snoepje aan, maar spugen het uit…ze gaan dan niet eerst zielig doen en dan vrolijk spelen. Blijkbaar doen volgens onze ha veel kinderen van deze leeftijd het kopieer gedrag, lekker aandacht krijgen. Anne kan echt met dikke stranen huilen dat ze buikpijn heeft, maar als je aan haar vraagt of ze zin heeft om naar oma te gaan is het meteen over.

Hopenlijk hebben sommigen hier iets aan…dus echt even kijken of je kind niet af te leiden is, als dat zo is is de pijn echt.

dat is bij ilse dus ook. als je dan vraagt dat ze wat lekkers wil dan staat ze al bij de kast waar de snoep en koek lig.

ik denk dat het komt dat ze het zegt, omdat ze een keertje zei dat ze buikpijn had en ik daarop zei dat te snel gedronken had. dat doet ze al snel. nu zegt ze elke keer naa het eten of drinken dat ze pijn heeft maar een snoepje of toetje kan er nog wel bij.

bij ons is het bijna zeker de aandacht.

groetjes henny

Nou, hier is het 9 van de 10 keer pure aanstellerij. Op een gegeven moment heeft ze gewoon ontdekt dat wij, elke keer als ze zegt dat ze pijn heeft, naar haar luisteren. Mooie manier om aandacht te krijgen dus. Ik hou haar tegenwoordig dus wel stiekem in de gaten, maar ga niet overal op in. Dan kan ik aan de gang blijven.

Het valt me sindsdien wel op hoe vaak wij tegen elkaar zeggen dat we ergens pijn hebben. (al is het maar een verrekt spiertje of iets anders onbenulligs) Dat probeer ik nu dus ook te beperken. Kan ze het ook niet kopieren.

de buikpijn is over hoor. het is nu de hele dag mijn buik knort ik heb honger. ze bedoeld dan dat ze wel wat lekkers lust.

@eisblume wrote:

Er staat hier toevallig een artikel over in de nieuwe ‘Eltern’. Ik heb niet precies onthouden omdat het voor ons nog niet van toepassing is, maar ik dacht dat het ook te maken kon hebben met stress en andere dingen die eigenlijk niet met hun buik te maken hebben, maar kinderen voelen het op de een of andere manier wel in hun buik. Als je wilt kan ik het morgen opnieuw lezen en je laten weten wat erin staat. :mrgreen:

Sterkte :hug:

dat is helemaal waar, heb dat toen ook ooit geleerd op school lang lang geleden.

waar ze ook pijn hebben bijvb hoofdpijn zullen ze vaak zeggen dat ze buikpijn hebben.

Ik dacht, en bij ons klopt het 9 van de 10 keer ook, dat als kindjes klagen over buikpijn dat ze dan last van hun oren hebben. Beetje vreemd misschien, zo op het eerste gevoel, maar nogmaals… bij ons klopt het.

Heel appart dus eigenlijk dat tessa best wel goed kan aangeven waar ze pijn heeft… hoofdpijn in haar hoofd enzo…

Ze heeft alleen nog niet het aanstellen door pijn te verzinnen ontdekt…

Ze jammert vooral om niks ( of omdat ze haar zin niet krijgt natuurlijk)…

Als zij zegt dat ze pijn heeft in haar buikje ( of haar billen zegt ze dan ook wel)

heeft ze echt last van dat ze niet kan poepen…

Mijn huisarts zei eens dat je emoties zich uiten op bepaalde vastgestelde delen van het lijf…

Angst/ zenuwen is buikpijn, onmacht is je nek of rug en woede zit in je rug of nek. weet niet meer zeker welke van de 2…

Dit kan dus ook bij kindjes het geval zijn.

Liefs TIna

Mijn zoontje heeft dat met zijn hoofd dus… pfpf Nu heb ik het dus zo gedaan dat als hij klaagt over hoofdpijn geef ik hem een vitamine pil… Dat iss een wonder pil hihi

en het werkt nu klaagt hij er steeds minder over…

Mijnn schoonmoeder die huisarts is zegt dat kindjes heel vaak zeggen dat ze buikpijn hebben maar dan bv pijnlijke oren enz… hebben. Ze zegt als zij een kindje met buikpijn in de praktijk krijgt ze het kindje altijd helemaal nakijken!!!