Ik vraag me af hoe werkende moeders het begin van het school gaan van hun kleuter hebben opgelost. Ik werk 2 dagen per week en ben op die dagen pas om 6 uur thuis.
Joost kan erg slecht tegen veranderingen en ik verwacht dan ook dat het in het begin allemaal best heftig voor hem zal zijn. De dagen dat ik werk is zijn school om 15.00 uit en ik wil hem eigenlijjk niet meteen al naar de NSO laten gaan, omdat ik verwacht dat hij om 15 uur al knock-out zal zijn in het begin.
Hoe deden jullie dat in de startperiode??Mijn man tracht ouderschapsverlof op te nemen om hem van school te kunnen halen op die dagen , maar ik verwacht dat dit niet zal lukken ( ja ik weet het, het is verplicht :roll: )
Ik werk zelf op een bso.
Ik adviseer ouders meestal om kinderen gelijk ik het ritme te gooien van en school en bso.
Ja, de eerste weken zullen ze moe zijn, bekaf zelfs.
Maar op deze manier hebben ze 1 wenperiode.
Maar is het dan niet beter om dit op te bouwen?
Dus eerst zonder NSO (TSO moet sowieso omdat we allebei werken dan ) en na paar weken NSO?
De overgang is zo groot van 2 halve dagen PSZ naar fulltime kleuterschool…
Y gaat 14 sept naar school. Nu is het zo dat ik dan met zwangerschapsverlof ben. Manlief is na de bevalling ook 4 weken thuis. Wij hebben afgesproken dat hij de eerste maand niet naar de VSO en BSO gaat. TSO is hier standaard gezien het vol continu rooster. Hij is nu al total loss van de creche en sliep tot een week geleden nog gemakkelijk 2 uur tussen de middag. Zijn nu verplicht aan het wakker houden want hoe moet het straks op school…
Zonder zwangerschap had hij direct naar school, 4dgn VSO en 3 dagen NSO gehad. Heel heftig en ik maakte mij er net als jou ook druk om.
Ben nu stiekem blij dat ik kan gaan opbouwen…
Hier wordt het straks ook 3 keer VSO en waarschijnlijk 2 keer BSO.
Ik denk dat ik dat wel meteen doe maar haar dan wel af en toe op een woensdag ofzo de hele dag thuis hou.
M heeft het echt nodig om af en toe even rustig wakker te worden (om 07.30 ipv 06.00 uur) en dan tot 11.00 uur op de bank te zitten voor de TV .
Zij vind dat heerlijk.
Dus dat is ook wat ik denk ik ga doen.
‘gelukkig’ is ze wel al gewend om 2,5 dag in de week van huis te zijn.
Kijk heel goed naar je kind, zou ik zeggen.
Jij weet wat hij/zij aankan.
Als je weet je kind heeft moeite met wennen, zou ik dus wel je kind gelijk in het ritme gooien ipv dat het 2 of 3 wenperiodes achter elkaar moet doormaken.
Mijn ervaring is dat dat veel heftiger word ervaren.
Tigo is ook een mannetje die slecht tegen verandering kan herstel kon op de kleuterleeftijd was dat nog heeeel sterk aanwezig. (gelukkig kan het dus overgaan :-)) Ook ik keek angstig naar het starten op de kleuterschool en het gelijktijdig starten op de BSO. Dat hij direkt na de zomervakantie is gestart op school zonder wennen ook daar keek ik angstig naar uit…
Heb het wel gedaan, had ook weinig keuze aangezien ik naar mijn werk moest en geen ander alternatief had. Tigo is dus meteen vanaf dag 1, twee dagen per week naar de BSO gegaan. En ik moet zeggen, het is mij (en tigo) enorm meegevallen. Ja hij was moe aan het einde van de week maar dat is hij nu 3 jaar later soms nog steeds…
Moet ook zeggen dat de BSO er heel goed mee omging. Het is best een stukje lopen voor ze, dus nam de 1 van de de 2 bso leidsters de fiets mee zodat de kleinste achterop konden zitten en lieten ze lekker hun gang gaan op de bso. Wilde tigo rusten kon hij op de bank gaan liggen enz enz…
Mijn ervaring: je maakt je vaak enorm druk vooraf, en achteraf valt het reuze mee
Ben het trouwens met hedwich eens dat je juist die kids die moeite hebben met veranderen beter in 1klap aan alles kan laten wennen (het figuurlijk in het diepe gooien) dan 3x te moeten wennen aan dingen…
Dat merk ik aan tigo ook…
Mijn dochter is vanaf dag 2 dat ze naar school ging meteen naar de NSO gegaan.
De allereerste schooldag ben ik haar op wezen halen tussen de middag (maar mijn werk ligt op kruipafstand van de school, dus dat is mijn voordeel) en heeft ze op mijn werk gegeten. Nou dat was helemaal niet ‘cool’ (haar woorden :lol: ) want ze wilde graag op school eten. :roll:
Haar 2e dag heeft ze op school gegeten en dat was meteen haar 1e dag richting NSO. Die dag moeten hier de ouders mee lopen en blijven bij de NSO (ivm wennen), maar mijn dochter vond het maar overbodig dat ik er was en daar stond ik dan met mijn goede gedrag :roll:
Hier is het dus allemaal onwijs meegevallen en was ik degene die onwijze beren op de weg zag lopen terwijl mijn dochter vol trots meeging en het allemaal normaal vond :thumbup:
Lastig inderdaad he. En spannend.
Gevoelsmatig zeg ik ook: direct in het ritme lijkt me het beste. Maar als ze helemaal op zijn is het wel zwaar inderdaad. Misschien eerst per keer bekijken?? Ik weet het dus eigenlijk ook niet zo goed, sorry.
ik denk dat ik nog het meeste moet wennen…
Zoonlief vind het leuk op school én op de Nso. Die zit al op zijn creche, dus eigenlijk blijft hij op een herkenbare locatie waar veel vriendjes uit zijn crechetijd zitten, maar ook van school.
Dat ik moet wennen, komt meer door het ritme waar ik in zit.
1 kind naar de creche (wil ik graag op de fiets proberen, maar ligt best nog een eindje uit elkaar… ) en 1 kind dus op school.
Op zich voor mij lekker dat ik nu om 8.35 ong. al op mijn werk kan zitten (ook bijna op kruipafstand)…
Op onze werkdagen blijft hij over… dinsdag en donderdag. Dan gaat hij daarna naar de bso. en op vrijdag ook naar de bso. Ik wilde hem maandags ook over laten blijven zodat ik er ook eens voor mijn dochtertje kan zijn en ik niet binnen een uur moet halen, brengen, boterhammen in mondjes proppen, poepen piesen… etc… (zit op 7 min. fietsen van school)…
maar eh, gezien de kosten… doe ik toch maar niet die extra dag… dacht het is anders voor hem ook rustiger…
maar goed… ik moet dus nu rekening houden met een vermoeid kind… op tijd eten en op tijd naar bed… en aangezien ik zelf om 1800 uur pas thuis ben… ai, hoe doe ik dat met eten…
Wij zijn ook meteen met het hele programma gestart, alleen wat eerder ophalen. Die van mij gaat 4 dagen per week VSO, overblijf en BSO. We kregen een complimentje van de juf dat we het zo hadden aangepakt. De eerste twee weken “wat” later brengen en “eerder” ophalen, maar wel het hele pakket. Nu (3 maanden later) gaat het perfect qua ritme. Half 8 brengen, 6 uur ophalen. En ze houdt het prima vol.
Lucas is ook gelijk in het diepe gegooid. Hij had nooit gewend bij de BSO en was wel een paar ochtenden op school wezen wennen. We zijn op een donderdag verhuisd en de maandag erna ging hij gelijk naar de VSO en NSO. TSO is hier niet want de school heeft een continue rooster. Hij was kapot na een paar dagen. Maar het ging goed en hij was zo gewend. Het was best veel verandering voor hem me de verhuizing erbij. Ik was degene die moest wennen. Lucas niet!
Teun gaat ook gelijk starten op de vso en nso op dinsdag en donderdag. Het kan hier niet anders vanwege ons werk.
ik denk dat hij wel moe zal zijn, maar omdat school niet zo lang duurt (tot 1 uur met continurooster) heeft hij lekker veel tijd op de bso om te spelen of gewoon op de bank te liggen als hij moe is.
ik zie er niet zo tegenop eigenlijk. Maar dat komt ook omdat alles onder 1 dak is hier. Ik breng Teun 's ochtends naar de vso, die ligt in dezelfde gang als de kleuterklas. En daar gaat hij na school ook weer naartoe.
ik werk zelf ook in het onderwijs dus moet altijd vroeg beginnen (kwart voor acht) maar kan hem om half vijf of vijf uur weer ophalen. Dus dat scheelt.
Mijn oudste gaat per 17 augustus voor het eerst naar school en meteen helemaal meedraaien zonder wennen (start nieuwe schooljaar). Vooraf gaat hij wel wennen op de bso, want daar mag hij vanaf 1 augustus naar toe.
Zoonlief gaat vanaf gisteren alle ochtenden naar school tot aan de zomervakantie, na de zomervakantie hele dagen zoals ze gelden.
Morgen gaat ie voor de eerste keer naar de bso om te wennen en vanaf volgende week 2 middagen bso.
Alyssa is vanaf dag 2 meteen overgebleven en naar de bso gegaan. Overblijven vond ze niet zo leuk eerst maar nu blijft er nog een meisje uit haar klas over en is het prima. De bso vond ze meteen leuk. Dat hoeft ze ook maar 1x in de week tso en bso.
Groetjes Ellen