Starten bijvoeding, onzeker gemaakt door CB...wat nu?

Vandaag was ik op het CB en die hebben me erg aan het twijfelen gebracht.

Mijn dochter is nu net 6 maand en krijgt volledig BV op verzoek. Ze drinkt nu 5 keer per dag.

W willen van het weekend gaan starten met bijvoeding.

Wij willen haar eerst kennis laten maken met verschillende groentes, en haar hier een heel klein beetje in eerste instantie van geven.

Volgens het CB moet mijn dochter nu naar 3 a 4 voedingen, volgens de arts moet ik haar nu een volwaardige warme maaltijd gaan aanbieden en daarna als toetje de borst.als de groente goed gaat starten met de fruithap. Ook mochten we gaan beginnen met dixsap, yoghurt, broodkorst en een soepstengel…



Ik ben hier wel een beetje pissig om, want dit lijkt me meer een schema voor KV kindjes! Terwijl ik haa meerdere malen duidelijk heb gezegd dat ik BV geef.



Hoe ging dit bij jullie op het bureau?



Ik wilde in eerste instantie haar een paar hapjes groente geven, NA de borst omdat ik begreep als je het ervoor gaf al snel je productie afnam.

Als het goed gaat wil ik haar iets fruit geven maar ook alleen om te proeven.

Daarna wil ik het steeds opbouwen en als ze dan een maand of 8 a 9 is uitkomen dat ze een goede fruit en groentehap eet en ietsjes brood of kortst. En natuurlijk helemaal nog geen dixsap endergelijke geven!



Maar het bureau maakt me nu zo aan het twijfelen.

Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie dag indeling eruit zag met 6 maand en hoe je het ging introduceren?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Nou Kissy, allereerst: het is jouw kind dus jij hebt de regie. Dus wat het CB ook zegt, gebruik vooral ook je eigen verstand :wink:



Wat betreft het aantal voedingen, als je op verzoek voedt dan doet het aantal er niet zo toe, dus of het nu 4 voedingen zijn of 14 (bij wijze van) gewoon doen. Zolang het verzoek van je dochtertje komt!



Wat betreft het opbouwen van de bijvoeding, ik heb het precies zo gedaan zoals jij van plan was en dat ging best wel prima. Tot vorige week, ze weigert nu bijna alles behalve haar fruit en 2 ministukjes brood. Zo zie je maar, je kunt het allemaal nog zo mooi verzinnen, maar uiteindelijk is je kind gewoon de baas :silenced:



Maargoed ik ben dus idd begonnen met groente, steeds een soort een paar dagen na elkaar, na een voeding of tussen twee voedingen in. (Direct na een voeding had ze echt geen honger)



Toen dat goed ging fruit erbij, en op sommige dagen alleen fruit.



Toen ze zeven maanden was een broodkorst en sinds vorige week kleine stukjes brood.



Ik probeer het sinds vorige week ook enigszins in een schema te duwen (de tijden zijn niet vast omdat haar slaapbehoefte nogal varieert, maar de volgorde wel.

Ontbijt: BV

Tussendoortje: Fruit

Lunch: Brood en BV

Tussendoortje: BV

Diner: Groentehap en Yoghurt

Voor het slapen BV

Maargoed die BV is dus eigenlijk altijd op haar verzoek, maar redelijk voorspelbaar, soms wil ze eens een keer extra of minder, ook goed.



Ik zou zeggen: volg je eigen gevoel en laat je niet gek maken door het CB!

Dat is inderdaad een kunstvoedings/abouwadvies en dat hoef je echt niet op te volgen. Het is een advies, meer niet, gewoon doen wat je van plan was want dat is prima. Op borstvoeding.com staat een borstvoedingsvriendelijk voedselintroductieschema wat wij hier beide keren gebruikt hebben.



Ik heb het met het CB dus nooit over voeding omdat ik a: borstvoeding geef en b: ala Rapley bijvoeding (dus niet pureren) twee dingen waar zij toch weinig ervaring mee hebben.



Zoals je het wilt doen is prima, ze hoeven met 6 maanden echt niet al een complete warme maaltijd te eten, het is bijvoeding, melk lijft het hoofdvoedsel tot 1 jaar. Gewoon rustig beginnen en je kind een beetje volgen, als ik het idee had dat ze hier wel klaar waren voor een volgende stap dan probeerden we dat (hier aten ze alle 3 al vrij snel vrij veel, met behoud van productie)

Gewoon bij je plan blijven! Klinkt top!



Mijn zoon is inmiddels 10 maanden, krijgt 4 x BV (en 's nachts vaak ook nog)

Ontbijt: pap

tussendoor: fruithap

Lunch: 1 broodje zonder korst

warm eten: ongeveer 200 gram + 100ml yoghurt

En dat wordt aangevuld met BV en water.



Hij krijgt nog helemaal geen tussendoortjes zoals: rijstwafel of zo. En al helemaal geen zoete dranken.



@ Esther misschien krijgt Aimee tandjes door? Dan zie je ook dat ze even een tijdje minder goed eten.

Ik sluit me volledig aan bij de dames hierboven! :thumbup: Zo ben ik het ook van plan. Ze begonnen hier al te roepen dat ik toch echt wel al met 4 maanden met de bijvoeding mocht gaan starten. Ik heb gewoon gezegd dat ik het pas met 5,5 a 6 maanden van plan was. :roll: Gewoon je gevoel hierin volgen hoor. Ik weet nog niet precies hoe lang ik bv wil blijven geven. Mijn eerste doel was de 6 maanden halen. Dat gaat deze keer wel lukken gelukkig. Maar hoe lang (of kort) ik daarna nog doorga zie ik wel. En zeker met bv zie ik bijvoeding ook echt als BIJvoeding. Gewoon rustig starten.

Ik vond deze link nog:



http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/nederlands.html

Even off-topic: waarom wordt er yoghurt geadviseerd?

Is dit nieuw?



Naar mijn weten mag een baby toch pas koemelk tot na zijn eerste jaar?

Yoghurt is een aangezuurde melk, en dus al een beetje voorverteerd en dus lichter verteerbaar, dus dat mag wel (met mate). In het voedselintroductieschema op borstvoeding.com staat het ook vanaf 7-9 maanden…

Bedankt voor al jullie lieve reacties!

We zijn inderdaad verdergegaan met hoe we het bedacht hadden en bekijken gewoon hoe het allemaal loopt.

D eerste keer dat ze worteltjes kreeg vond ze er niets aan maar de tweede dag at ze alles al op! Ze vind het heerlijk! e krijgt echt maar een paar hapjes puur om te proeven.

Zondag gaan we of bloemkool of broccoli geven, ik ben benieuwd!



Wel even wat vervelends, ik merk dat ik minder voeding heb, ga even een ander topic openen, mochten jullie weer tips hebben zie ik ze daar graag!l

Mijn dochter krijgt kunstvoeding vanaf twee weken na haar geboorte. Ze is nu 6,5 maand en eet nog weinig. Heeft al veel geproefd, maar steeds kleine beetjes. En ook steeds 1 ding. Dus geen door elkaar gepureerde prak van groente, vlees en aardappel. Ik pureer steeds 1 stuk fruit of wat groente en dat proeft ze dan en na een paar happen gaat ze spugen (is natuurlijk erg lachen als broer en zus je dan supergrappig vinden zucht). Ik bouw zo langzaam alles op tot ze straks brood krijgt en stukjes gaat eten. Dan maak ik steeds een maaltijd van hapjes voor haar en leert ze heus vanzelf alles eten. Die complete maaltijden van het CB vind ik wel erg veel voeding voor een kleintje. Volg gewoon je gevoel en kijk hoeveel ze zelf wil eten!

Liefs en succes!