Ik ga vandaag twee soorten stamppotten maken.
Zuurkool en Hutspot.
Nu zit ik dus met het volgende hoelang moet je de zuurkool koken en hoelang de peen en ui?
Ik kook de aardappelen apart.
In het kookboek heb ik al gekeken.
Iemand een idee?
Zuurkool weet ik niet, maar de peen en ui kook ik altijd met de aardappelen mee (bovenop). Die gaan er op als de aardappelen koken en dan kook ik het nog 20-23 minuten mee.
Dat klinkt ook erg lekker…
:drool:
@marloes vip wrote:
Zuurkool kook ik ong. 25 minuten, ik giet het af, dan in de pan. Dan de inhoud van een blik ananansstukjes incl. sap er bij en dat kook ik. Aardappelen kook ik apart.
Hutspot maak ik anders. Ik kook de aardappelen apart. Wortelen ook apart, met een bouillonblokje, ik doe groentenbouillon, mijn moeder doet er runderbouillon bij, dan bak ik de uien in een aparte pan en dat stamp ik door elkaar. En dan zit er veel meer smaak aan dan wanneer je het bij elkaar in een pan kookt. :drool:
Hier hetzelfde, alleen doe ik een appel bij de zuurkool ipv ananas.
Zuurkool maak ik nooit :sick: Maar toevallig net de hutspot op
Ik doe:
1 Kilo aard in schijfjes in de pan
750gr wortel in stukjes bovenop de aard.
250gr ui in snippers daar bovenop.
Alles laten koken tot het gaar is (ongeveer 20min) en dan een pakje cornedbeef in stukjes erdoor heen stampen en nog wat zwarte peper erdoor…heerlijk!
@marloes vip wrote:
Zuurkool kook ik ong. 25 minuten, ik giet het af, dan in de pan. Dan de inhoud van een blik ananansstukjes incl. sap er bij en dat kook ik. Aardappelen kook ik apart.
Hutspot maak ik anders. Ik kook de aardappelen apart. Wortelen ook apart, met een bouillonblokje, ik doe groentenbouillon, mijn moeder doet er runderbouillon bij, dan bak ik de uien in een aparte pan en dat stamp ik door elkaar. En dan zit er veel meer smaak aan dan wanneer je het bij elkaar in een pan kookt. :drool:
Nou mijn man heeft genoten van de hutspot. :thumbup: Bedankt voor de tips.
Het was hier allebei smullen hoor.
Ik kook wortels en zuurkool net zo lang als de aardappelen … 21 minuten. Uien bak ik apart.
Ik heb laatst een lekker zuurkool gerecht geprobeerd. Ook erg lekker.
Zuurkool met stoofpeertjes
800 g aardappelen vastkokend
30 g boter
2 uien, gesnipperd
300 g kipfilet, in reepjes
1 el kerriepoeder
1 zak zuurkool (500 g)
1 pot gestoofde halve peertjes (350 ml), uitgelekt
150 g oude kaas 48+, geraspt
Materialen
ovenschaal (25 x 30 cm)
Bereiden
1. Verwarm de oven voor op 190 °C. Schil de aardappelen en snijd ze in dunne plakken. Kook 10 min. in water met zout. Verhit ondertussen de boter in een koekenpan en bak de ui 4 min. Voeg de kip en het kerriepoeder toe en bak 4 min. mee. Bestrooi met peper en zout naar smaak. Verdeel de kip en de ui over de ovenschaal.
2. Laat de zuurkool uitlekken en verdeel over de kip. Snijd de peer in plakjes en verdeel erover. Giet de aardappelen af, laat iets afkoelen en leg ze dakpansgewijs op de peer. Bestrooi met de kaas en bak 30 min. in het midden van de oven goudbruin en gaar.
Ik heb nog maar weinig stamppotten gemaakt, zal wel aan het weer liggen (of aan het feit dat ik aan het lijnen ben … haha).
Maar het is wel altijd weer lekker.
Ook nog geen boerenkool gehad dit jaar.
En wel eens rode bietenstampot gehad? Ook erg lekker.
Of rodekoolstamp
Of stamppot rauwe andijvie
Of stampspruiten
Hmmmmmmmm…
@Kwakje wrote:
@marloes vip wrote:Zuurkool kook ik ong. 25 minuten, ik giet het af, dan in de pan. Dan de inhoud van een blik ananansstukjes incl. sap er bij en dat kook ik. Aardappelen kook ik apart.
Nou mijn man heeft genoten van de hutspot. :thumbup: Bedankt voor de tips.
Het was hier allebei smullen hoor.
Graag gedaan. Krijg er helemaal zin van in hutspot maar vanavond eten we een andere favoriet: witlofstamp. :drool: