stampot zuurkool

Hallo,



Hoe maken jullie de stampot?

Moet je de zuurkool nu ook afspoelen? Ik heb weleens gehad dat die te zuur was :think:



Esmie

ik doe het nooit, dat afspoelen, maar als je het te zuur vindt, kun je dat natuurlijk doen.



Voor het stampen doe ik er wel altijd een beetje melk doorheen.

idd beetje melk,

maar ik doe er wel kleine spekjes doorheen…



is zo lekker !

Ik spoel het altijd af, en kook het daarna in appelsap :drool:

Ik doe alles soms samen in de pan. Zo bij de aardappels in.

ik heb mn eigen "alternatieve "recept

aardappels, uiteraard…stampen met een scheutje koffiemelk

zuurkool, spoel ik niet af zelf…koop wel altijd lekker zuurkool…wijnzuurkool me kruiden oid



en dan …hamblokjes, dus varkenslapjes in kleine blokjes gesneden in de marinade…( daar kun je kant en klare voor gebruiken van conimex de satemarinade bijvoorbeeld, maar die kun je natuurlijk ook lekker zelf maken met olie, ketjap , gember, knoflook en diverse oosterse kruiden…)



de gemarineerde hamblokjes, ( het oosterse tintje is dus wel de grap he) gaar bakken en dan door de stampot…

blokjes ananas erdoor, en smullen

Wij doen gewoon zuurkool zonder af te spoelen. Aardappels koken met de zuurkool er bovenop. In een ander pannetje spekjes bakken samen met een gesneden rode paprika (die maakt het echt !)… Als alles klaar is, beetje melk of klontje boter bij de aardappels, spekjes/paprika erbij… evt. rookworst. En klaar. :mrgreen:

Ik maak altijd een schotel.



Ik maak aardappelpuree van een kilo aardappelen met melk, parmezaanse kaas, nootmuskaat, zout en peper.



Ik verwarm de zuurkool met wat wijn in een pannetje en bak een bakje rookspekjes in de koekenpan.



Dan een rookworst in plakjes snijden en een blikje ananas klein snijjden.



Dan doe ik alles laagje om laagje in de ovenschaal. Ik doe er wel geraspte kaas tussen.

Paneermeel, kaas en boter erop en onder de grill.

Als ik zuurkool maak dan doe ik aardappels en zuurkool koken en stampen en daardoor heen zuurkoolspek. Daarbij eten we dan een speklapje (lekker hard gebakken) en een stukje rookworst. Heerlijke combi.

Van de week bij mijn schoonouders voor het eerst zuurkool gegeten met ananas er door heen. Ik vond het niet erg lekker en zou het zelf daarom ook niet op die manier maken.

Hier dus wel met ananas. Maakt het ook wat zoeter, dus minder zuur.



Gehakt met flink veel uiten bakken, dit op de bodem van de ovenschaal.

Daar boven op zuurkool met puree en daar doorheen dus ananas. Als je het ananassap er ook nog doorheen doet wordt het geheel ook minder zuur. Banaan kan er ook nog bij als je dat lekker vindt.

Erbovenop wat parneermeel en een klontje boter en dan lekker in de oven. Heerlijk!

Nou ik heb het gewoon maar in 1 pan gedaan zuurkool niet afgespoelt.

Spekjes gebakken en rookworst erdoor was lekker hoor :drool:

ik ga vandaag het recept van mijn schoonzus proberen



aardappelpuree in een ovenschaal, zuurkook erbovenop, en dar bovenop stukjes rookworst en banaan en dan in de oven.

ben benieuwd!

wat ook lekker is: shoarmavlees braden en onderin een ovenschaal doen, zuurkool erboven op en daarbovenop aardappelpuree… mmmmm

Ik maak vaak een ovenschotel. Aardappels koken en daar de zuurkool door stampen. Shoarma bakken. Eerst een laagje zuurkoolstamppot, dan de shoarma, dan een laagje met stukjes banaan en ananas, dan weer een laagje zuurkoolstamp en bovenop of geraspte kaas of plakken brie. Zo’n 25 minuten in de oven en klaar!

Ik spoel het niet af maar kook een blik ananassap met stukjes mee. Nou ja niet het blik zelf maar de inhoud.

Als je zuurkool afspoelt gaan er vitamines verloren. Ik kies daar dus niet voor!