stadsverwarming

glaze plaat is dat inductie?



wij kunnen regel aan de verwarming;

  1. de thermostaat
  2. de kachels zelf
  3. het systeem in de kast zelf (op dag en tijden etc)

Wij hebben ook stadsverwarming gehad (oude huis) en het enige nadeel vond ik, dat je niet kan koken op gas.

Zat gewoon een thermostaat in.

We hadden alleen bijna nooit de verwarming aan, doordat de buizen van de stadsverwarming onder het huis doorliepen, was het heerlijk warm.

Hadden zo dus heerlijk vloerverwarming :mrgreen:

@dolfijntje12 wrote:



Hadden zo dus heerlijk vloerverwarming :mrgreen:




ja dat is ook nog zo… dat was altijd heerlijk… dat mis ik nu wel…

Wij hebben ook stadsverwarming en gewoon een thermostaat, dus prima!



Wij koken op inductie, heb altijd op gas gekookt en vind keramisch koken vreselijk.

Inductie koken is echt top, de aanschaf is duurder, maar verder heel veel voordelen.

De temperatuur is direct in te stellen net als bij gas (hoog/laag).

De plaat is goed en makkelijk schoon te houden, ook tijdens het koken.

Als iets overkookt doe ik er snel een doekje overheen.

Daarom dus ook superveilig omdat de plaat gelijk koud is en je zelfs een doek over de warmtebron kan halen zonder te branden.

(de warmte gaat namelijk direct in de pan). Ook wel zo veilig voor kindervingertjes…

Vuil op de plaat koekt dus ook niet vast op de plaat (bij keramisch is dit wel zo).



Succes met het maken van een keuze.

Mijn moeder heeft stadsverwarming,

en haar ervaring is niet bepaald goed,

bij haar gaat dus de stadsverwarming in de zomer uit, en als het net zo een koude dag is, is dat erg irritant.

Hier al jaren stadsverwasrming, in de gemeente waar ik woon is er alleen maar stadsverwarming dus je hebt weinig keuze.



Stasverwarming én thermostaat kan gewoon hoor, ik heb het ook, geen gedoe met aan alle knoppen draaien :thumbup: Ik vind het geweldig, ik kook keramisch en dat is erg prettig (ik vind gas eng met kleine kinderhandjes) en verhalen die ik lees over dat de stadsverwarming ‘uit’ gaat… :o Hier echt niet hoor, zou het erg apart vinden ook want je betaalt er voor, maar goed… er gebeuren wel meer gekke dingen in Nederland.



Hoe dan ook, stadsverwarming heeft mij als fan 8)

Hier ook stadsverwarming met thermostaat, huis werd opgeleverd met een simpel honeywell draaiding maar wij hebben er zelf een geavanceerdere opgezet met tijdschakelaar ed, werkt prima. Hier gaat de stadsverwarming 's avonds niet uit, en geen boiler oid maar een warmtewisselaar in de meterkast voor het warme water.



Koken doen we op inductie ik was gas gewend en inductie bevalt goed, ook veiliger: de plaat wordt alleen warm doordde warmte van de pandus koelt snel weer af als hij uitstaat, veilig voor kinderhandjes en kattenpootjes (in mijn mans oude huis sprong er nog wel eens eentje pootjeschuddend van het aanrecht: over de afkoelende keramische plaat gewandeld. Is hier met inductie nog nooit voorgekomen) en:zolang er geen pan opstaat wordt hij niet warm, er zit een kinderslot op maar zelfs als je dat vergeet kunnen er nog geen handjes verbranden als hij per ongeluk aangezet wordt.

@alex wrote:

Wij hebben ook stadsverwarming en gewoon een thermostaat, dus prima!



Wij koken op inductie, heb altijd op gas gekookt en vind keramisch koken vreselijk.

Inductie koken is echt top, de aanschaf is duurder, maar verder heel veel voordelen.

De temperatuur is direct in te stellen net als bij gas (hoog/laag).

De plaat is goed en makkelijk schoon te houden, ook tijdens het koken.

Als iets overkookt doe ik er snel een doekje overheen.

Daarom dus ook superveilig omdat de plaat gelijk koud is en je zelfs een doek over de warmtebron kan halen zonder te branden.

(de warmte gaat namelijk direct in de pan). Ook wel zo veilig voor kindervingertjes…

Vuil op de plaat koekt dus ook niet vast op de plaat (bij keramisch is dit wel zo).



Succes met het maken van een keuze.


Dáár zit het hem dus in, bij inductie word de plaat niet heet maar het werkt met een magnetisch veld, die er voor zorgt dat je panbodem heet word.

Dat is ook meteen de reden dat je nieuwe pannen moet kopen als je op inductie overgaat, het volledige oppervlak van de pan moet contact maken met de plaat (bij gas trekt je panbodem altijd iets krom) anders word de pan niet warm :slight_smile:

Nou dames jullie hebben me toch wel overtuigd wij gaan inductie aanschaffen straks als we een nieuwe keuken aanschaffen.

Heb je trouwens speciale pannen daarvoor nodig, of kan elke nieuwe pan daarop ?

Hier uitstekende ervaringen met stadsverwarming! Zoals al eerder gezegd, lekker idee, geen gasleidingen in huis.



Helaas hebben we (nog?) geen thermostaat, maar zodra het hier in huis (heb wel een thermometer :wink: ) onder de 20 graden is, zet ik hem op 2. En als ik het dan na een uurtje nog koud heb doe ik hem op 3. Hij kan tot 5, maar hoger dan 3 hoeft ie niet.

En zo kun je in elke kamer appart de warmte regelen.



Ik heb een keramische kookplaat, maar ik zou heel graag inductie willen! Uit is dan uit, en niet zoals bij keramisch, als de aardappels bijna gaar zijn, doe ik alvast de kookplaat uit :wink: Het went wel, zelfs pannenkoeken bakken gaat prima nu!

Pannen moeten geschikt zijn voor inductie, wij moesten helaas nieuwe aanschaffen.

je merkt gauw genoeg of je pannen geschikt zijn. De plaat van ons ging bij bepaalde oude pannen van het gasstel gewoonweg niet aan

weet je wat wel irri is…een poffertjespan aanschaffen voor inductie…die zijn stervensduur!

Oh wacht, ik heb ook inductie, niet keramisch. Helder momentje :angel:

@alex wrote:

Pannen moeten geschikt zijn voor inductie, wij moesten helaas nieuwe aanschaffen.


Daar heb je sowieso alle kans van he, ook al heb je inductiepannen op het gas gehad, gaspitten trekken verreweg de meeste panbodems krom.

Komt door de vlammen, daar ontkom je niet aan.



Maar je herkent ze meteen in de winkel hoor Romata, het zijn de dikke sandwichbodems en op het kartonnetje zie je deze afbeelding:

:shifty:



Wij zijn aangesloten op stadsverwarming, maar koken gewoon op gas?



Ik snap het niet helemaal waarom dat niet zou kunnen?? :think:

Tis een redelijke nieuwe wijk, en in die wijk hebben ze geen gas…



Ow en bedankt Mellie, had ze het weekend bij de Ikea gezien dat logo :thumbup: