Nikkie is altijd heel lief voor Mara. Altijd heel trots geweest en knuffelt
haar veel.
Maar Mara is nu mobiel en wil ook met Nikkie haar speelgoed spelen. En
daar is Nikkie het dus niet mee eens. Zodra Mara ook maar een blokje
vastheeft, pakt Nikkie het af en gaat Mara huilen :wall:.
Ik blijf Nikkie uitleggen dat het speelgoed waar Mara mee mag spelen
(dus geen kleine dingen, daarmee moet Nikkie van mij echt aan de
eettafel spelen), van hun samen is en dat ze samen moeten spelen. Ik
probeer Nikkie ook uit te dagen, zo van: “Jij kan hier al heel goed mee
spelen, laat maar aan Mara zien hoe het moet.” Maar dat helpt ook niet.
Nikkie afleiden met ander speelgoed helpt soms, maar niet altijd.
Hoe zorgen jullie ervoor dat ze lief samen spelen en dat de oudste het
speelgoed deelt met jongere broertjes of zusjes?
Wijnanda, ik kan je helaas niet helpen. Hier hetzelfde probleem.
Zodra Tijn ook maar iets pakt (ook al is het speelgoed van hemzelf), dan pakt Jesse het af.
Als ik dan zeg dat hij het terug moet geven aan Tijn dan doet hij het wel, maar samen spelen :naughty: .
Aan de andere kant mag Tijn ook wel eens zomaar spontaan met de tractors van Jesse spelen :inlove: .
Ik hoorde pas ergens dat kinderen vanaf 3-4 jaar pas echt leren Samen te spelen, daarvoor spelen ze naast elkaar.
Ik denk dat het vanzelf wel komt!
Willy :-*
@Willy wrote:
Aan de andere kant mag Tijn ook wel eens zomaar spontaan met de tractors van Jesse spelen :inlove: .
Ik hoorde pas ergens dat kinderen vanaf 3-4 jaar pas echt leren Samen te spelen, daarvoor spelen ze naast elkaar.
Ik denk dat het vanzelf wel komt!
Willy :-*
Dank je voor je antwoord. Gelukkig is Nikkie overwegend heel lief voor
haar zusje en inderdaad, hier wordt ook regelmatig wel spontaan
speelgoed voor Mara gepakt of een speen in haar mond gestopt en van
de week mocht Mara zelfs de hele week met Nikkie haar knuffel
slapen :inlove:.
Maar soms is ze dus echt een draakje :x. Vanmorgen begon ze steeds te
gillen. Dus ik zeggen dat ze niet mag gillen en vroeg ik waarom ze dat
deed. Toen kreeg ik als antwoord dat Mara niet naar haar mocht
kijken :shock:.
Nikkie is al ruim 3,5 en kan heel goed haar speelgoed delen en ook
samen spelen. Mara natuurlijk nog niet en daarom wil ik Nikkie erop
aanspreken. Maar soms is het wel lastig, want Mara pakt natuurlijk ook
wel eens wat af en die ka ik het nog niet uitleggen. Voor Nikkie zeg ik dan
tegen Mara wel hetzelfde als wat ik tegen Nikkie zeg als ze iets afpakt en
Mara geef ik dan iets anders om mee te spelen. Meestal werkt dat wel.
Maar hoe gaan jullie om met het gedrag van niet het speelgoed willen
delen? Hoe leggen jullie ook uit dat het speelgoed wat eigenlijk altijd van
de oudste allen is geweest, nu van hen beide is?
Op zich is het een voordeel dat ze drie jaar schelen, want ze spelen met
heel andere dingen. Maar Nikkie vindt haar speelgoed waar ze als baby
mee speelde nu ook ineens af den toe weer heel interessant en natuurlijk
juist als Mara ermee aan het spelen is :?.
Hier precies hetzelfde. Wat ze ook heeft, al is het babyspeelgoed wat jessie Nooit interessant vond dan moet hij er ineens mee spelen…
Hij geeft Lizzie dan wel wat anders. Ik zeg dat hij samen moet spelen en delen. Maar ik pak het niet elke keer weer af.
Tenzij ze er echt om gaat gillen, dan moet hij het van mij weer teruggeven.
(maar meestal denkt ze dat het een spelletje is en gaat ze er smakelijk om lachen… :inlove: :inlove: )
lievewijnanda
hier.was.dat.ook.een.probleem,maarhet,is,goedgekomen.
alslucas.iets.afpakt.danzegik.okelucas.samenspelen.samen.delen.ga.maar.eveniets.anders.pakken.voor.daphne.dan.mag.jij.dit.speelte.eigenlijk.na.twee.weke.snapte.lucas.dit.erg.goed.ook.nadat.we.er.telkens.bij.gezged.hebben.samen.spelen.samen.delen.jij.een.en.daphne.een.gewoon.heel.consequent.in.zijn.nu.hoef.ikallen.te.roepen.niet.afpakken.schat.even.ook.iets.voor.zus.pakken.dus.believe.me.hetkomt.goed.eerst,lwas.het.hier.ook.drama.kus.kus
(VEERTJE!!! Hoe bedoel je pc kapot!! haha. Ga je me nog sms-en??)
sorry, even off topic…
hier hetzelfde, Sarah pakt alles af. Maar ik pak het weer terug met de mededeling dat het ook van Eva Lynn is en dat ze dus gewoon moet leren delen. meestal is ze dan even boos of gaat ze huilen maar ze doet er verder niet al te moeilijk over. Ik laat het een beetje zo, gaat vanzelf wel weer over. Ze moeten alle twee wennen aan het delen met speelgoed, Eva Lynn wil ook wel eens iets wat Sarah net heeft en dan moet ze dus ook wachten. Over een tijdje weten ze niet beter maar vervelend is het wel nu.
wijnanda hier hetzelfde, maar zeg met alles (ook verjaardagskadootjes hoor) dat heeft Femke gekregen, maar Aukje mag er ook mee spelen.
En Femke vind de babyspullen ook erg interessant (nu wel)
Maar ik zeg ook regelmatig ah. doet dat ook aan Aukje geven, aukje wil ook spelen.
En als ze het afpakt zeg ik dat ik heeft gemeen of stout. maar meestal zeg ik … dat vind aukje niet leuk daar wordt ze verdrietig van.
Moet er wel bij zeggen koop soms ook bewust 2 dingen.
bv tractor met poppetje, de een de tractor, de andere het poppetje
of miniknuffel mickey en minnie mouse, ieder heeft zijn eigen en pakt femke die van aukje dan moet ze die van haar eigen afgeven.
Of pak bij de mc, prenatal etc gewoon 2 balonnen.
Moet wel zeggen zijn hier wel veel mee bezig moet dit VAAK herhalen,
maar vind dat het nu wel vele malen beter gaat.
En (gelukkig) worden de jalourse momenten steeds minder, maar misschien omdat ze maar zo weinig schelen.
M
Oja, hier ook.
Leg je in de box allemaal andere speeltjes ter afwisseling voor de baby, is alles er na een half uur al uit omdat de peuter er stuk voor stuk mee wil spelen. En steeds jammerend naar mama lopen als baby aan ander speelgoed zit als ze over de vloer kruipt.
:roll: :roll: :roll:
Zal er wel bij horen. En overgaan. :wall:
(Even off Topic…Emma wat grappig ik zie bij jullie een Eva Lynn…wij hebben een Evy Lynn)
Hier moet Rav het speelgoed terug geven of hij moet naar de gang.
Wat il wel doe is er ook voor zorgen dat er speelgoed is dat echt voor Rav zelf is. Dat vind hij prettig dat merk je aan hem. HIj heeft een bak met beestjes erin. Daar zater wat kleinere beestjes is, dus Nure mocht daar nooit mee spelen omdat het gevaarlijk voor hem was. (in de mond stoppen, stikgevaar) Die bak heet nu de bak met gevaarlijke beestjes. Ondertussen is Nure ook wat ouder en het gevaar dus een stuk kleiner. Maar dit is nog steeds de bak die alleen voor Rav is. Hij speelt ermee aan de eettafel waar Nure niet bij kan of als Nure in bed ligt. Hij geniet ervan dat hij iets heeft dat helemaal alleen van hem is.
Er gebeurt iets geks in dit topic.
Die rare lange zinnen.
Heel irritant.
Wijnanda,
Ik zou Nikkie een eigen plekje geven in een kast.
Waar ze haar spulletjes in kan doen waar Mara niet bij kan.
Dan kan ze zelf een selectie maken in een een kistje doen of doos en als ze daar mee wil spelen zou ze dat bv aan de keukentafel kunnen doen.
Je zou ook het speelgoed van Mara in een eigen mand/doos of kist doen zo is het misschien voor beide wat duidelijker.
Blijft last, maar misschien helpt het. Ik heb met beide jongens een tafeltje en stoeltje gekocht. En op hun tafeltje staat een mand met hun "eigen"speelgoed, en het werkt.
X
Ja, die irritante rare lange zinnen waren mij ook al opgevallen.
Goeie tips om ze allebei echt iets voor zichzelf te geven :thumbup:. Daar
ga ik zeker iets mee doen. Heb nog niet concreet hoe, maar dit is zeker
iets wat wel gaat werken denk ik :D.