spugen

Liam spuugt, soms veel/hele golf, soms 'n beetje.

Hij heeft er ook last van, 't zuur doet 'm pijn. Het is niet altijd, de ene keer is 't maar 'n beetje na de voeding, andere keer blijft ie tot 'n uur of nog langer terug geven. Ooit 'n theelepeltje, ooit 'n opscheplepel of meer :roll:

Ik heb vanalles geprobeerd:

• langer rustig bij me houden, rechtop
  • langer plat houden voor ik 'm rechtop houd
  • tussendoor pauzes inlassen, vooral zo’n slok of 5 na toeschietreflex
  • nutriton johannesbroodpitmeel
  • niet te lang laten drinken (waar ie ook weer onrustig van wordt, met 'n

speen probeer ik dat te stillen)

Ik weet 't even niet meer. Hij groeit supergoed, ik heb blijkbaar te veel melk volgens 't cb. en hij geeft terug wat ie te veel krijgt.

Ik vraag me af of 't misschien aan mijn voeding kan liggen? Ik drink koffie, meestal 'n cappucino met sojamelk, zou 't daarmee te maken kunnen hebben? Of heeft spugen totaal niets met mijn voeding te maken?

Wie heeft er nog tips voor me, om te proberen??

Kaatjes, hier ook een spugertje ben er mee naar de huisarts geweest omdat Lynn veel huilt na de voeding en dan snel weer wil drinken. HIj dacht dat ze waarschijnlijk Reflux heeft maar omdat ze goed groeit kon er niet veel aan gedaan worden. Bedje wat schuiner zetten was het advies , mocht ze minder groeien moest ik aan de bel trekken.

wij hadden bij T.ara precies hetzelfde, alleen zij groeide op een gegeven moment nie tmeer en was heel onrustig veel huilen niet slapen.

wij hebben toen zantac gekregen

dit hielp heel goed

Veel baby’s geven de eerste maanden regelmatig wat voeding terug. In de meeste gevallen groeien kindjes daar overheen. Zo lang een baby goed groeit en lekker in zijn vel zit, is het eigenlijk niets meer dan een ‘wasprobleem’. Jouw zoontje heeft er duidelijk last van, dat is sneu zeg :frowning: Ik kan me voorstellen dat je hem daar graag mee wilt helpen.

Je noemt in je bericht dat er misschien sprake is van te veel melk. Dat kan een lastig probleem zijn, waar veel spugen idd één van de symptomen van is. Aan de hand van de volgende informatie kun je vaststellen of er in jullie geval sprake is van te veel melk:

LLL-Te veel melk

Bv.com-Veel melk

In deze artikelen worden ook tips gegeven om dit probleem op te lossen.

Verder kun je wellicht uit de voeten met deze informatie over spugen:

LLL-Reflux of een mondje terug

Bv.com-Spugen1

Bv.com-Spugen2

Kun je hier verder mee?

@Kaatjes wrote:

- niet te lang laten drinken (waar ie ook weer onrustig van wordt, met 'n speen probeer ik dat te stillen)

Het is wel belangrijk dat je kindje de borst echt goed leeg kan drinken. Zo komt hij goed aan de vette achtermelk toe. Die vette achtermelk heeft hij nodig voor een goede groei. Daarnaast zorgt de vette achtermelk voor een optimale verwerking van melksuiker (een verstoorde verwerking daarvan kan krampen veroorzaken): Ecoparents-Voor/achter

als we jou niet hadden yvon :inlove: :-*

dan had ik niet nu al 6 weken BV gegeven :dance:

Kaatjes… Roan geeft ook zoveel terug en bij mij zeiden ze idd hetzelfde op het CB… maar ik drink helemaal geen koffie dus denk niet dat het daar aan ligt…

@juudje1985 wrote:

Kaatjes… Roan geeft ook zoveel terug en bij mij zeiden ze idd hetzelfde op het CB… maar ik drink helemaal geen koffie dus denk niet dat het daar aan ligt…

Het kan ook liggen aan een moeder die gewone melk drinkt, chocola eet, en zo nog veel meer…maar iha is het idd iets dat na een tijdje vanzelf overgaat…

Hier ook last ervan helaas…maar het vreemde bij ons is dat hij veel beter uit een flesje drinkt, hij spuugt dan minder (niet helemaal weg). Maar Mees drinkt ook heel onrustig aan de borst en daar wordt ik helemaal tureluurs van. Hij gaat dan strekken en aan mijn tepel trekken (au).

Liggend gaat hier wel beter, de nachtvoeding en de ochtend doe ik in bed liggend. De rest krijgt hij uit een fles. (4 of 5 x).

Yvonne, thanx!!

Ik ga vanavond de artikelen es goed op m’n gemak lezen, hoop dat er 'n oplossing bij staat!!

Alex, Liam drinkt juist heel rustig. En m’n borsten voelen helemaal niet zo vol aan, dat wil ook niet zeggen dat ik veel of weinig melk heb. Kan er geen pijl op trekken, kan niet eens zeggen wanneer hij juist wel meer spuugt of juist minder… :eh:

Vanavond maar es gaan lezen in de artikelen van Yvonne :thumbup:

…to be continued…

Asl hij wel geod groeit zou ik mij er niet zo’n zorgen om maken…

Mijn kinderne spuugden ookaltijd errug veel…niks geen mondje terug :naughty: Hele bogen kwamer er uit, liters vloeide zo weer terug :slight_smile:

Maar ze groeide wel goed dus geen probleem, ze hadden er zelf ook niet echt last van. (behalve het eeuwige omkleden omdat ze weer eens helemaal nat waren :wink: )

Ben me flink aan 't verdiepen in de artikelen.

Ik denk niet dat ik 'n overproductie heb, maar 'n sterk toeschietreflex wel. Nu, ruim 2 uur na de vorige voeding, voelen m’n borsten wel weer voller, maar geen stuwing of zo. Tegen de tijd dat 't weer voedtijd is (na zo’n uurtje of 4) voelt 't weer strakker, de ene keer overigens erger dan de andere keer. Ik lek ook niet tussen de voedingen door, althans niet sterk. Ik draag uit voorzorg zoogcompressen, maar die zijn vaak droog.

In het reflux-verhaal kan ik me meer vinden.

Er staat o.a. dat 't beter is vaker en dus minder te drinken, dan grotere hoeveelheden per keer. Nu vraag ik me af of 't erger is geworden sinds Liam over is gestapt naar 5 voedingen. Dat was vorige week maandag, maar ik weet 't niet meer precies.

Ik zal es proberen om meer rechtop te voeden en de rug-lighouding, misschien helpt dat ook wel.

Ik merk wel dat 't niet altijd melk is wat Liam teruggeeft. Vanavond bijv., de vorige voeding: Hij dronk zo’n minuut of 15, daarna heb ik 'm zo’n minuut of 10 laten liggen, zodat 't rustig kan zakken. Toch spuugt ie, niet altijd melk zelfs. Na 'n uur komt er nog speeksel terug, doorzichtig vocht en soms 'n spikkeltje/vlokje van de melk.

Vanmiddag spuugde hij zelfs al na 2 minuten drinken.

Ik las ook over voedselovergevoeligheid, o.a. van soja. Ik drink dus altijd m’n cappucino met sojamelk. Vandaag voor 't eerst zonder. Hoe lang zou je zoiets moeten doen voordat 't uit je melk is, zodat je kunt zeggen of 't werkt of niet?

Liam ligt even in bed, maar huilt alweer. Ga 'm weer ophalen en troost proberen te bieden door de meest lege borst te geven. Zo proberen we gewoon weer wat uit, hopelijk helpt 't wat.

Hoe kun je zeker vaststellen of 't reflux is of niet? Door de tips te proberen of zou 'n wijkverpleegkundige of cb-arts dit kunnen zien?

Groetjes,

Kaat

Maantje, Liam heeft er wel last van. anders zou ik 't ook niet zo erg vinden. Die was die hebben we toch, dan maar wat shirtjes extra!

Lijkt ook dat 't 's avonds erger is, 't spugen, de last ervan. Gisteren ook tussen voeding 4 en voeding 5. Nu weer… :roll:

zit Liam al op 5 voedingen

hier nog op 7 soms zelfs 8

maar hoop dat het minder gaat worden met het spugen van Liam.

het is zo sneu als dat ook pijn doet

denk dat ze bedoelt dat tussen de 4e en 5e voeding Liam vaak spuugt…

Hij zit meestal ook op 5 voedingen, soms 6 (zoals gisteren). Ik laat 't 'm zelf bepalen, maar minimaal 5 voedingen.

Hub vind dat ik 't cb maar moet inschakelen, voor 'n proffessioneel iemand die er hier es naar kan kijken, dan zo zelf vanalles proberen. ben 't er wel mee eens, dus denk dat ik straks maar es ga bellen.