even een vraagje over mijn zoontje van 16 dagen.
In het begin ging de BV echt super! Hij pakte heel goed aan en dronk effectie. Groeide super in de kraamweek, 1 dag zelfs 170 gram(!) en verder gemiddeld 50 gram per dag. MAoest toen afkolven omdat ik veel te veel melk had.
Nu sinds afgelopen maandag is het helemaal mis. Veel huilen, heel lang drinken, slecht aanhappen, steeds loslaten en na anderhalf aan de borst leg ik hem weg en dan komt ie na 5 minuten weer met signalen van honger. Dinsdag was hij ook 30 gram afgevallen (sinds vrijdag). Heb hem ook een paar keer van de week een flesje kunstvoeding bijgegeven omdat hij gewoon echt niet genoeg leek te krijgen. Daar sliep hij dan wel iets langer op door.
Vanochtend moest ik naar het cb om extra te wegen, hij was sinds dinsdag weer 155 gram gegroeid. En het blijkt dat hij spruw heeft (dinsdag ook naar gekeken maar toen was er niets te en heb er toen wel naar gevraagd omdat ik ook pijn bij aanhappen heb en een branderig, stekende pijn rondom de tepels na het voeden)
Kan het zijn dat het voeden zo slecht gaat en dat hij niet genoeg drinkt door de spruw? Heeft iemand hier ervaring mee? Aan de ene kant wil ik over op kv, aande andere kant vind ik dat zo jammer! mar dit trek ik niet langer, ik heb er nog 1 rondlopen van 2 en ik ben gewoon echt kapot momenteel.
Het onrustige gedrag bij het drinken kan heel goed door spruw komen. Ik denk ook dat het te weinig drinken daar dan door kan komen. Spruw behandelen zal denk ik rust geven in het drinkgedrag. Spruw kun je ook hebben terwijl het niet zichtbaar is trouwens!
Ik lees dat je moest kolven omdat je teveel had, dit zal niet verhelpen dat je teveel hebt. 155 gr aankomen in vier dagen lijkt me zat genoeg. Je hebt waarschijnlijk dus ook wel een ruime productie, dit kan ook voor onrust bij je kleintje zorgen, maar ik zou zelf denk ik eerst de spruw aanpakken.
Ik hoop voor je dat het je lukt om de BV door te zetten, de eerste maanden zijn gewoon heel pittig, maar dat verdient zich helemaal terug, als het goed gaat heb je er straks veel gemak van!
Succes!
Voordat je besluit te stoppen zou ik echt meteen naar de dokter om de spruw te behandelen. Daarvoor moet je zowel iets voor jezelf als voor je zoon hebben.
Ik heb begrepen dat dit meestal binnen een paar dagen over is. En het zou echt zonde zijn als je stopt vanwege iets dat te verhelpen is!
klinkt heel erg als drinkgedrag dat bij spruw hoort idd.
Even op letten als je het gaat behandelen dat je idd je tepels insmeert en dat je het mondje van je kind behandelt, anders blijf je elkaar aansteken. En even op letten dat je iets krijgt dat bij de leeftijd van je kindje past. (was de dokter bij mij even vergeten :wall: )
Hier hielp uiteindelijk Pau d’arco als een speer tegen de spruw. verkrijgbaar bij De Tuinen.
Wat is dat voor iets FIep?
Ik zit hier ook met spruw en het is idd echt onwijs pijnljk, zo erg dat ik al bijna dacht geef m maar een fles (en dat wil wat zeggen als t van mij komt…).
Je kan bij de drogist Daktarin kopen om op je tepels te smeren, de ha zal voor je kindje ws nystatine voorschrijven. Gebruik het wel na elke voeding en niet zoals sommigen adviseren een paar keer per dag! En alles op 60 gr wassen.
Bij Eurolac kan je gentiaan violet bestellen, dat schijnt ook goed te werken en wilde ik nu proberen, maar de tuinen kan ik ook wel even langsfietsen dus ik ben benieuwd.
het zijn capsules die je kunt oplossen in heet water. Ik dronk zelf een paar van die koppen per dag, en haalde evenvaak een steriel gaasje door die thee waarmee ik het mondje aanstipte. Hielp erg goed.
succes! :-*
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vrijdag inderdaad meteen even langs de balie bij de huisarts gegaan en heb Nystatine en miconazol gekregen. En warempel lijkt de kleine man de laatste paar dagen wat rustiger en hij komt niet meer zo vreselijk snel weer voor een voeding. Maar hij drinkt nog wel "klakkend"en mijn tepels doen echt vreselijk pijn, met name in het begin, als hij eenmaal drinkt zakt het weer. De stipjes in zijn mondje zijn wel verdwenen.
Gisteren is de wijkverpleegkundige nog even langsgeweest en ik heb wel om een afbouwschema gevraagd. Mijn zoontje doet wel vreselijk lang over het drinken, we zijn mestal wel een uur met 1 voeding bezig en het is haast geen doen met mijn dochter van 2, die probeert mij gigantisch uit momenteel. Aan de ene kant wil ik nog wel even doorzetten in de hoop dat het drinken nog wat sneller zal gaan aan de andere kant ben ik er ondertussen wel een beetje klaar mee. Het kost mij heel veel energie. Maar het heeft mij wel tranen gekost hoor, het is niet zo dat ik er heel gemakkelijk over denk.
weet je wat hier uiteindelijk hielp, na alles geprobeerd te hebben
gentiaan violet, google maar eens