Spruw

Mijn klein meisje heeft sinds 5 dagen spruw.

We hebben NYSTATINE LABAZ gekregen, maar na 4 dagen zagen we nog geen verbetering.

Heb vanmorgen contact opgenomen met de huisarts, en hadden al verbetering moeten zien.

We hebben nu Daktarin gekregen, maar normaal gesproken mag dit niet gebruikt worden bij kindjes onder de 4 maanden i.v.m stikkingsgevaar.

Geef nu echt hele klein beetjes heel vaak, en moet haar na het geven van de medicijnen een half uur recht op houden.

Wat kregen jullie voor de spruw, en hoe snel werkte het ??

Bij Joris ook spruw gehad, hij was toen een week of 2 en daktarin voorgeschreven gekregen. Meestal deed ik dat als hij wakker werd daktarin gel in zijn mondje, en dan half uur daarna aan de borst. Borst daarna gelijk met daktarin creme insmeren.

@juudje wrote:

Bij Joris ook spruw gehad, hij was toen een week of 2 en daktarin voorgeschreven gekregen. Meestal deed ik dat als hij wakker werd daktarin gel in zijn mondje, en dan half uur daarna aan de borst. Borst daarna gelijk met daktarin creme insmeren.

Hier hetzelfde verhaal. Sam was 10 dagen toen hij ( en ik dus ook) spruw had.

Hier destijds bij M ook daktarin gebruikt. Dat het niet mocht bij kindjes onder de 4 maanden is pas later gekomen dacht ik. Ik smeerde ook vaak kleine beetjes (na elke voeding) volgens het advies van lactatiekundigen:

http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#8

Ook als je geen BV geeft is het handig om even te lezen. Er staat bv ook duidelijk waar je nog meer aan moet denken om herbesmetting te voorkomen.

Beterschap!

Wij hadden 2,5 week geleden ook spruw. Nando heeft toen nystasine gehad en ik miconazol creme. Na een paar dagen was het al bijna over. Ik heb het advies van de lactatiekundigen opgevolgd (zie vorige reactie) mbt de hygiëne ed. Ik ben niet langer dan 6 dagen doorgegaan met het flesje en niet langer dan 14 dagen met de creme (het zijn namelijk toch medicijnen). En ik heb Molkosan gebruikt voor het wassen van de handjes van Nando (10 delen water, 1 deel molkosan). Ik heb vandeweek Multi-Mam babywash gekocht van Bioclin. Die babywash is natuurlijk en er zit hetzelfde spul in als in de Multi-Gyn actigel wat bij mij heel goed werkt tegen vaginale schimmelinfectie, en volgens mij is spruw dezelfde schimmel. Die wash ga ik nu gebruiken voor de handjes en gezichtje van Nando en voor m’n borsten. Ik hoop dat dat genoeg helpt om geen spruw meer te krijgen :pray:

Heel veel sterkte :hug:

Hier ook Nistatine Labaz voorgeschreven gekregen. Na 3 kuren nog steeds geen verbetering. Volgens de dokter gaat het ook gewoon vanzelf over en is het niet schadelijk ,maar als ze er echt last van hebben krijg je die Nistatine. Inmiddels is het gewoon vanzelf overgegaan.

Op het consutatiebureau raden ze mij trouwens aan om het 8 keer per dag te gebruiken en dan de helft van de dosis te nemen.(is denk ik ook beter, van die 1ml wordt toch weer veel uitgespuugd)

Maar ja, het is nu over.

Nu al Daktarin gekregen? Meestal heeft het pas echt effect na een langere periode, en gaan er dus meerdere flesjes doorheen. Wij schrijven vaak pas Daktarin voor na het 2e of 3e flesje!

Ook na het verdwijnen van de spruw is het zinvol om nog enkele dagen door te gebruiken.

Mocht je borstvoeding geven, dan is het inderdaad ook van belang om jouzelf ook mee te behandelen.

Overigens hoef je het helemaal niet te behandelen, als de kleine er verder niet veel last van heeft. Meestal verdwijnt het inderdaad vanzelf weer, zoals iemand al schreef.

Ik las iemand over Miconazol voor de borsten; volgens de laatste adviezen (recent) mag dit bij voorkeur niet meer. Het wordt afgeraden om je baby hiermee in contact te laten komen. Beter is om de Nystatine ook te gebruiken voor je tepels.Voordeel is dat de kleine het dan ook al een beetje binnenkrijgt met de borstvoeding.

Ik kreeg diflucon (ofzoiets) hoefde je maar 1x per dag te geven Nystatine volgens mij wel 4x. Vond het best goed helpen met een paar dagen was het echt een heel stuk minder en kon ze al weer goed drinken aan de borst (daarvoor was het drama)

Na nog geen 2 dagen Daktarin smeren, was het bijna al helemaal weg.

Natuurlijk zijn we nog 2 dagen door blijven smeren toen het helemaal weg was.

En gelukkig heeft me meisje nu geen spruw meer :dance:

Romata, nog even door blijven smeren…anders komt het terug!

Isa was een week of 2 toen ze spruw kreeg, we hadden ook Daktarin (die 4 maanden richtlijn was er toen vast niet :think:) Het ging heel snel weer weg, en ik ben toen ook na een paar dagen gestopt. De spruw kwam ook heeeeeel snel weer terug :wall: . Toen het weer weg was, heb ik nog een week gesmeerd…daarna niet meer teruggezien!

wij hebben wat flesjes nystatine versleten voordat ook wij daktarin kregen wat een verademing zeg. na een paar dagen was hij er helemaal vanaf.

een paar maanden terug kreeg hij weer spruw in eerste instantie wilde de arts nystatine geven, maar ik heb meteen gezegd dat ik daar niet aan begin en daktarin wilde arm ventje had al genoeg pijn. die kreeg ik en weer binnen een paar dagen weg

wij deden het op en wattenstaafje en smeerde het zo uit in zijn mondje.

hier ook nystatine. Ook zijn we al aan eht tweede flesje. Op aanraden van de wijkverpleegkundige gebruik ik het na elke voeding, dus de halve dosering, en het lijkt weg te gaan, na lang modderen omdat het alleen maar erger wrd, ondanks het gebruik.

zelf gebruiik ik micolazol ofzo… hoe typ ik dat ook alweer… Werkt prima. Overigns vroeg ik mij af of ik dat niet preventief kon gaan gebruiken.

gentiaan violet :inlove: :thumbup:

Na tig keer nystatine en daktarin, waarbij het steeds maar niet over ging, 1x gentiaan violet gebruikt en nooit meer last gehad van spruw.

Alleen dat paarse mondje ziet er wat gek uit, maar das na een weekje ook weer weg…

Lars kreeg toen hij spruw had ook Nistatine Labaz, maar daar moesten we wel 2 flesjes van opmaken om de spruw te bestrijden. Dus ik vind zelf wel dat je arts snel de Daktarin heeft voorgeschreven.

Er bestaat ook iets van een paars goedje tegen spruw… ik dacht dat het Gentiaan Violet heet. Google er maar eens op. Ik las er toendertijd goeie verhalen van!