Spruw

Gisteravond zag ik het al, al wist ik toen nog niet zeker of het spruw was… Maar het is wel degelijk spruw! vanmorgen de dokter gebeld, en deze heeft daktarin voorschreven… Maar ik vind dit waardeloos… Hij moet het zolang mogelijk in zijn mondje houden, maar hoe doe je dat bij een baby van 3 weken?!? Daarbij moet hij 2,5 mill binnen krijgen weet je hoeveel !!!

Nu heb ik ook iets gehoord over nystatinedruppels, weten jullie of dit beter werkt? Of weten jullie misschien iets anders wat ik kan gebruiken zodat hij er weer snel vanaf is???

Niet zoveel doen. Gewoon een klein drupje in zijn mond doen en vooral ook jouw tepels insmeren.

Ik deed gewoon elke uur een beetje in hun mondje.

Ik ben afgezien van het plakkerige erg fan van Daktarin. Bij mij was het steeds binnen een week helemaal weg :thumbup:

Hoi Daantjuh,

Ik meende ergens gelezen te hebben dat je borstvoeding geeft toch?

Bij spruw is het belangrijk dat zowel je baby als jijzelf behandeld worden. Daktarin orale gel heeft een gebruiksaanwijzing die is geschreven voor flessenbaby’s, niet voor borstvoeding. Er staat bijvoorbeeld 4x per dag smeren, maar als het goed is voed je veel vaker.

Wat je daarmee doet: neem te totale hoeveelheid voor een dag en deel die door het aantal voedingen. Dus als je 8x voedt dan kijk je hoeveel je totaal per dag zou geven volgens de gebruiksaanwijzing en dat deel je door 8

Na elke voeding geef je dat in het mondje, dat komt ongeveer op het volgende neer: een ‘erwtje’ gel links in het wangetje, een erwtje rechts, een erwtje onder de tong en een erwtje tegen het gehemelte.

Tegelijkertijd kun je na elke voeding je tepels insmeren met daktarin creme, deze kun je bij de drogist krijgen. DUN smeren. Dit trekt erin, dus je hoeft het niet af te wassen voor de voeding. Door ook jezelf te behandelen voorkom je dat je elkaar over en weer besmet.

Houd niet meteen op als de symptomen weg zijn. Nadat alle symptomen verdwenen zijn kun je het beste nog een week doorsmeren, spruw is hardnekkig en anders kan het terugkomen

Verder:

• hygiene: alles dat met melk in aanraking komt op 7=60 graden wassen. Dus spuugdoekjes, beha’s, kleertjes waarover heen gespuugd is, hydrofielluiers etc. Scheutje azijn door het laatste spoelwater werkt schimmeldodend
  • kolf, evt spenen als je ze zou gebruiken dagelijks uitkoken, evt met een scheutje azijn erbij
  • laat de antibacteriele zeep maar even staan, deze doodt bacterien en bacterien en schimmels houden elkaar juist in evenwicht. Als je bacterien doodt krijgen schimmels meer kans. Was je handen liever met lactacyd zeep of wasgel. Dit is tegen schimmels. Te krijgen bij drogist. Handen voor en na elke verschoning/voeding wassen
  • verder je eigen dieet: suikers zijn een voedingsbodem voor schimmels, probeer dus zoveel mogelijk om (geraffineerde) suikers weg te laten (jammer maar even geen gebakjes enzo ;))
  • blijf goed letten op aanleggen, bij spruw heeft je baby waarschijnlijk pijn in het mondje en het aanhappen wordt dan soms slordiger. Dat kan weer leiden tot tepelkloven, dus let er goed op dat hij goed blijft aanhappen.

De VBN heeft een nformatieblad over spruw uitgebracht. Hierin vind je nog meer informatie. Je kunt bij meer (acute) vragen natuurlijk ook altijd bellen met de VBN of LLL. Telefoonnummers vind je op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en http://www.lalecheleague.nl

succes, ik hoop dat het snel over is.

bedankt voor je uitgebreide info Kiddo… Hopelijk zijn we het snel kwijt… Het is zo zielig!!! :frowning:

Marit had spruw toen ze nog geen 2 weken oud was…Daktarin kregen wij ook voorgschreven…Gewoon ene flinke klodder op je pink doen, en even door het mondje heen. Goed achterin bij de wangetjes… Marit vondt het absoluut niet erg omdat het zo lekker zoet was :mrgreen:

En op de speen een lekkere klodder…

VErvolgens, ook al is de spruw weg, 3 dagen langer door blijven smeren…en alles goed heet wassen, zoals kleren, lakentjes, knuffels,voedingskussen etc!

Idd wat al gezegd is, die voorgeschreven hoeveelheid is absoluut niet voor een pasgeborene hoor. Klodder op je pink en door 't mondje heen smeren. Tis idd zoetig ( ruikt naar amaretto vond ik) en je eigen tepels ná iedere voeding insmeren.

maar ik krijg het niet door zijn mondje heen gesmeerd hoor!!! Hij sabbeld aan mijn pink en als ik geluk heb kan ik iets onder zijn lipje smeren… :frowning:

Je hoeft het ook niet perse op de spruwplekjes te smeren he. Gewoon zorgen dat hij het binnenkrijgt. Proef het zelf maar eens. Het lost heel snel op en je gaat er iets meer spuug van krijgen. Zo komt het vast door het hele mondje

gelukkig het is bijna helemaal weg :dance:

wel ff door blijven smeren nog he… en op je tepels zou ik persoonlijk kiezen voor de ‘normale’ miconazol… daktarin gel is zo nattig…

@Daantjuh wrote:

:dance: Fijn!!!

@Daantjuh wrote:

Wauw, super…

Topspul he 8)

hoi, wat vervelend spruw.Op de pagina van borstvoedingnatuurlijk staan veel tips en trics om spruw te behandelen.

Ik heb eerst nystatine geprobeerd maar mijn docheter en ik reageerde daar beide niet op. Daktarin heb ik na iedere voeding op mijn tepels gesmeerd en bij mijn dochter met een wattestaafje na elke voeding in beide wangetjes en onder haar tong gesmeerd. Dat hielp goed voor haar en ze had er niet zoveel last van als die grote hoeveelheid van 2,5 ml…

Ik daar en tegen kreeg een allergische reactie van de daktarin op mijn tepel (roodheid en nog meer jeuk). Uiteindelijk ben ik aan de fluconazol gegaan (dag 1 400mg daarna 14 dagen 200mg). Dit heeft geholpen! Succes en ik hoop dat het snel over is!

Nou ben helemaal blij want het is helemaal weg… Inderdaad top spul !!! :thumbup:

Lucas had die Nystatine druppels en ik miconazol creme.

Nou, het werkte voor geen fluit,

Uiteindelijk heb ik toch over moeten stappen op KV, en ben ik er mee gestopt.

Lucas is helemaal vrij van spruw (het gaat uit zichzelf weg, de druppels waren alleen voor het steeds opnieuw besmetten van elkaar).

En ik heb ook nergens last meer van.

Maar die druppels is ook veel hoor dat erin moet. Vies spul, stinkt, en het is zoveel dat Lucas af en toe kokhalsneigingen had.