Spruw,jeuk,branderige tepels,steken in de borst. Lekker he?

Hallo meiden,

Ik heb een paar vragen over spruw en de andere dingen die in de titel staan.

Op dag 5 van mijn kraambed kreeg ik een spruwinfectie in mijn rechterborst. De pijn trok toen van mijn tepel naar mijn oksel, waardoor ik mijn rechterarm bijna niet meer kon bewegen. Gelukkig was ik er snel bij (binnen 24 uur), dus ik kon snel beginnen met de Daktaringel.

Ik heb 5 dagen langer dan noodzakelijk de gel gesmeerd, onder het motto: dan is het tenminste echt weg.

Helaas kreeg ik na 5 dagen gestopt te zijn, dezelfde pijn in mijn linkerborst. Dus ben ik weer begonnen met de Daktaringel.

En nu ben ik sinds dinsdag aan het smeren. De pijn in mijn linkerborst is weg, rechts voel ik ook niets, dus wat dat betreft zou de spruw weg moeten zijn.

Nu heb ik sinds eergisteren alleen ontzettende jeuk aan mijn tepel en tepelhof. Ook als ik niet hoef te voeden of zo. Echt verschrikkelijk, dan wil ik krabben, maar dat is nog een beetje te gevoelig! :mrgreen:

Weten jullie of dit nu hoort bij de spruw, of is het iets anders waar ik niet aan gedacht heb?!

En dan de volgende vraag:

Mijn tepels hebben een tijdje geen pijn gedaan tijdens het voeden en dat was natuurlijk erg fijn, alleen sinds ik aan het smeren ben met de Daktarin beginnen mijn tepels weer te branden tijdens het voeden.

Dan niet zozeer als hij aanhapt, maar naarmate de voeding vordert. Dus zeg na een minuut of 10.

Wat kan dit zijn? Het is namelijk helemaal niet prettig om de rest van de voeding uit te zitten op deze manier. Hij is goed aangelegd (lipjes naar buiten gekruld, grote hap etc.) daar kan het niet aan liggen.

En de laatste vraag:

Als ik klaar ben met voeden, dan krijg ik na een uurtje van die kleine steekjes in mijn borst (voornamelijk rond mijn tepel en tepelhof, maar wel ín de borst.)

Weet iemand wat dat kan zijn?

Ik ben echt lekker op dreef zo met de bv! Hahaha! :lol:

Alvast bedankt voor jullie suggesties en antwoorden! :thumbup:

hoi, ik heb geen idee hoor! Maar wilde je even succes wensen met de BV! (ik hoop dat de jeuk enzo snel over is :mrgreen: )

Hoi Kirsten,

Even kort, want Tycho is net wakker geworden :slight_smile:

Als ik jouw bericht zo lees, vermoed ik dat je nog steeds last hebt van een schimmelinfectie. Een candidabesmetting kan erg hardnekkig zijn. Een effectieve behandeling is daarom erg belangrijk. Kun je met deze informatie alvast uit de voeten? Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling

Beterschap!

Groetjes van Yvonne

Rottig voor je!

Ik lees niks over hoe je je kindje behandelt voor de spruw: je behandelt toch wel jullie beide?

Wou het net zeggen… spruw is zo’n fijne ‘kruisbesmetting’. Moeder en kind blijven elkaar besmetten.

Bij de beeb begint het in het mondje, daar komt dan zo’n witte aanslag in. Wij zijn een heel eind gekomen met sterke thee en bosbessensap (looizuur). Kun je gewoon met je (schone) vinger in het mondje smeren.

Spruw kan uiteindelijk ook bij het kontje terecht komen, dan moet je daar ook Daktarin op smeren. Je herkent het aan vurige rode plekjes rond de anus (heel zielig… het zal vast ook wel prikken en jeuken :cry:)

Zei de CB-mevrouw allemaal tegen mij en bij ons heeft het geholpen, maar als je twijfelt moet je natuurlijk altijd zelf even je CB-mevrouw contacten.

Dat gesteek en geprik en gejeuk rond de tepel herken ik trouwens helemaal… het gaat pas over als jullie allebei spruwvrij zijn en blijven.

Ja, natuurlijk behandel ik ons allebei! Grapjassen!!! :lol:

Mijn tepels en zijn mondje. (En vuile was weken in azijnwater, tepels behandelen met azijnwater, etc. etc.)

Hij heeft (nog) geen spruw, dus ik behandel alleen zijn mondje (hij heeft geen luieruitslag.)

Ik ben alleen nu even een dagje gestopt met de gel. Omdat ik na elke voeding smeer, waren mijn tepels helemaal week. Dus er zaten alweer kloven aan te komen. Dat wil ik dus echt niet, dus ik heb even een dagje pauze van de gel (mijn ventje overigens niet hoor!)

Kan het even rustig weer normaal worden en kan ik morgen weer aan de smeer.

Maar goed, al deze verschijnselen horen dus wel bij de spruw?

Ik dacht dat ook wel, maar wilde toch even iemand anders zijn mening hierover. Kon het niet zo terugvinden.

Bedankt voor jullie reacties… :-*

Kirsten,

Van de gel worden je tepels inderdaad week (en het is een plakkerige rommel op den duur…). Voor jezelf kun je ook miconazol creme gebruiken, ik vond dat zelf veel prettiger dan de gel.

Succes verder!

Ik heb ook wel gentiaanviolet gebruikt, toen bij de 4e keer spruw de daktarin niet werkte; dat hielp heel goed! Wel oude BH’s aantrekken en je kleintje een slab om iod want alles wordt mooi paars.