Hoi hoi.
Ik moet even mijn frustraties van me afschrijven.
Noah en ik heb vanaf de eerste week spruw te pakken. Mijn borsten deden erg zeer en speldenprikken erin. Noah had een witte tong. We zijn begonnen met nystatine voor Noah en dakterine creme voor mijn tepels. Na een kuur van 6 dagen nystatine was het bijna weg, dus nog een kuur van 6 dagen. Hierna was er alleen nog een witte waas te zien en ik had geen pijn meer in mijn borsten. De kinderarts wilde niet nog een kuur geven en we moesten het afwachten tot woensdag ( was op een vrijdag ). Ik smeerde nog wel op mijn tepels voor de zkerheid 1 keer per dag.
Na het weekend begon het gedonder weer, mijn borsten deed zeer. Op woensdag Noah mond aan de kinderarts laten zien, ja het is nog niet weg.Dus weer een kuur nystatine, maar nu voor 10 dagen. Ik moest doorsmeren en naar de huisarts voor de diepe borst pijn.
Ik belde de huisarts,maar die wist niks wat ik mocht. Ikzelf dacht aan fluconazol, maar dat mocht niet. In overleg met de apotheker zelf ook nystatine gekregen om te slikken. Ook moest ik doorblijven gaan met smeren van dakterine.
Nu wordt het elke dag erger. Meer steken, meer diepe borstpijn. Ook tijdens de voeding doet het voeden pijn en na het voeden dreunt mijn tepel na. Ook heb ik kloven erop zitten. Kolven doet harstikke zeer na afloop. Noah heeft weer een dikkere laag wit in zijn mond.
Ondanks de medicatie wordt het erger en erger. Kleding doet pijn aan mijn tepels. Het zoogcompres blijft plakken eraan, auw auw auw.
Ik word er gek van. Geen idee wat ik ertegen kan doen en mijn huisarts weet het niet ( tenminste de eerst keer niet ). Morgen maar weer bellen.
Noah heeft ook nog last van verborgen reflux, dus is al heel onrustig tijdens en na het drinken. Mijn tepels zijn knalrood en stuk. De medicijnen voor de reflux zijn lastig te geven.
Hoe hou ik dit vol? Moet van de 16de twee avonden in de week naar school en een dag stage lopen. Ik ben maar begonnen met een voorraadje bv voor als ikdan weg ben.
Ik doe al allesop 60 graden wassen met azijn. Wat niet kan, zet ik eerst in azijn water. Elke dag kook ik de spenen en kolf en lepeltjes uit.
Wat kan ik nog meer doen?
Een heel verhaal bijelkaar, pffff het lucht wel even op.
Liefs Suzanne
Misschien moet je er een lk bij halen om te kijken of je wel goed aanlegt. Kloven ontstaan nl. door fout aanleggen. Huis- en kinderartsen hebben vaak weinig kennis van borstvoeding. Dat komt weinig aan bod tijdens hun studie.
Sterkte ermee!! :hug:
Dank je wel.
Ik ga morgen naar het inloopspreekuur van de lactatiedeskundige.
Ik denk zelf dat de kloven komen van het geduw en getrek aan de tepel, maar misschien doe ik inderdaad iets verkeerd met aanleggen.
Bedankt.
Liefs Suzanne
Wat doe je met de gekolfde melk?
Helaas kun je dat niet meer geven ivm besmetting.
Kan alleen als je kindje de spruw nog heeft.
Ik heb zelf 2 liter weg kunnen gooien :?
Spruw is zo kl*te, hier al 4wk bezig en nog is het niet weg. Het advies is om 2wk na te smeren als de klachten verdwenen zijn.
Micanozol creme is veel fijner dan de daktarin, daar kreeg ik van die rauwe gevoelige tepels van.
Na het voeden je tepels wassen en drogen, dan de creme erop smeren en de compressen er over.
Succes :hug:
Wat balen zeg Suzanne :thumbdown:
Misschien helpt Gentiaan Violet?
Op borstvoeding punt com kan je daar informatie over vinden.
Kook je ook je spuugdoekjes al uit?
Sterkte hoor, je bent een onwijze doorzetter
allereerst sterkte!
ik heb bijna 6 weken moeten smeren voordat alles weg was, dus succes, ik hoop dat de LK iets voor je weet. Bij bij is de vorige keer gezegd dat je er gentiaanvoilet op kon smeren, maar dat wilde de huisarts niet geven en ik kon het toen (in t noorden) alleen bij de dierenarts krijgen, dus heb ik het niet gedaan.
Hoi hoi
Bedankt voor jullie reacties.
Vandaag eerst naar het cb geweest, maar de arts daar kon me niks nieuws vertellen.
Daarna naar de lactatiekundige. Ik heb een briefje mee gekregen met informatie over fluconazol en een briefje met dat zij dat aanraadt. Hopelijk wil mijn huisarts meewerken en me dat geven. Voor de rest kon zij ook niks voor me betekenen. Ik heb nu gentiaan violet besteld op het internet.
Ook heb ik de tabletten gekregen van de kinderarts, in plaats van de capsules. Nu nog kijken hoe dat gaat, hopelijk beter.
De afgekolfde melk geeft ik hem gewoon om te oefenen met de fles, hijheeft het nu toch nog. Ook moet ik per 16 april weer naar school ( twee avonden ) en stagelopen, dus ik moet een voorraadje hebben en alvast oefenen met de fles. Als de spruw ooit weg is, dan gooi ik alles weg. Zonde inderdaad.
Liefs Suzanne
Hoi Suzusuzu,
As je huisarts niet wil meewerken om dat recept te geven dan kan je het ook aan de arts van het cb vragen.
Volgens mij mag zij ook recepten uitschrijven.
Veel sterkte in ieder geval ik hoop dat jullie er snel vanaf zijn :hug: