Ik heb het vermoeden spruw in mijn tepel te hebben.
Sinds gisteren heb ik tijdens het voeden een vervelend gevoel in mijn rechter borst, zit voornamelijk in het gebied bij mijn tepel, maar dan wel van binnen.
Nu is het zo dat ik gisteren ontdekte dat ik een vaginale infectie heb, daar heb ik vandaag medicatie (1 tablet Fluconazol 150mg) voor gekregen.
Bij de kleine zie of merk ik niks van een eventuelle spruw.
Ik ben al een tijd aan het klooien met schimmelinfectie’s,
begon zo in de 35ste week van de zwangerschap, had toen voetschimmel en spruw op mijn tepels, dat was niet weg of het begon rond mijn mond.
Na de geboorte kwam de voetschimmel en de schimmelinfectie in mijn mondhoeken weer terug. En nu heb ik dus een vaginale infectie en vermoedelijk ook spruw.
Word er echt beetje gek van :?
Klinkt wat ik omschrijf als spruw??
Hoe kan ik nu het beste omgaan met die schimmelinfectie’s.
Ik heb nu dus een tabletje fluconazol gekregen, maar is dit nu wel voldoende voor het bestrijden van spruw in de borst en de vaginale infectie??
Moet de kleine ook niet behandeld worden??
Zoals je al ziet veel vragen, maar word er echt moedeloos van :roll:
Ga in ieder geval zo meteen al mijn onderbroeken en voedings BH’s op 60 graden wassen.
Ow ja, ik las op internet dat het goed was om suikers te vermijden, dat door de lactose in het bloed ervoor kan zorgen dat de schimmels steeds terug komen. Weet iemand of dit klopt??
Ik gebruik namelijk lactulose siroop, hier zit eigenlijk alleen maar lactose in. Zou dit er ook voor kunnen zorgen dat de schimmels steeds terug komen, gebruik dit middel eigenlijk al weer even.
Jakkes, dat klinkt echt niet fijn allemaal Als ik het zo lees, zit je nu in een vicieuze cirkel. Om deze te doorbreken is het denk ik belangrijk om e.e.a. grondig aan te pakken en zowel jezelf als je kindje effectief te gaan behandelen. De VBN heeft meerdere informatiebladen ontwikkeld voor zorgverleners. Het IB over spruw en candidias van de borst is gratis te downloaden via de site: klik. Hierin komt o.a. mogelijke behandeling met Fluconazol aan bod.
Verder is op het borstvoedingsforum het volgende overzicht van algemene tips en informatie te vinden ten aanzien van spruwbehandeling: bvforum-faq spruw.
Op bv.com zijn o.a. de volgende artikelen te vinden over behandeling van een candida-infectie: bv.com-spruw/candida. Daar tref je ook een artikel aan over behandeling met Gentiaan Violet.
Bij gevoeligheid voor schimmelinfecties zou het zinvol kunnen zijn om een aangepast dieet te volgen. Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen schrijft daar in het volgende artikel meer over: Eurolac-Spruw bij moeder en kind.
Kun je hier verder mee? Mocht bovenstaande info toch nog vragen oproepen, reageer dan gerust hoor!
thanks voor de links, zit nu op mijn mobiel, zal ze straks even via de computer lezen.
Ikbegrijp dat de kleine ook behandelt moet gaan worden, hoe snel moet dit?
Bedoel heb gister via de happ een tablet gekregen,
Kan ik nu tot morgen wachten om iets aan te vragen voor de kleine? Of gaat spruw best snel kwa ontwikkelen en moet ik even via de happ een recept regelen? Zag dat de kleine nu toch wel ern wittig waasjes op zijn tong heeft. Gaat het snel voor hij hier last van krijgt, bij mij ging dit wel in ene keer, had ineens pijn
@Tammy wrote:
Ikbegrijp dat de kleine ook behandelt moet gaan worden, hoe snel moet dit?
Bedoel heb gister via de happ een tablet gekregen,
Kan ik nu tot morgen wachten om iets aan te vragen voor de kleine? Of gaat spruw best snel kwa ontwikkelen en moet ik even via de happ een recept regelen?
Het is idd aan te raden om je kindje ook met medicatie te behandelen, dit om herbesmetting over en weer te voorkomen. Om tot een verantwoord behandelplan te komen is het denk ik wel verstandig om e.e.a. goed met je huisarts door te spreken. Eventueel kun je het VBN-informatieblad uitprinten en meenemen naar je afspraak. Ik mag als VBN-contactpersoon verder geen inhoudelijke informatie over medicatie geven en kan je dus niet vertellen of bepaalde medicatie bijvoorbeeld tegelijkertijd kan worden toegepast.
Gisteren toch maar de Happ gebeld, want de kleine ging erg moeilijk doen aan de borst :?
Hij liet steeds los, zoog niet goed vacuum, begon steeds te huilen, etc.
Wist niet dat een schimmelinfectie zich zo snel kon ontwikkelen.
In ieder geval heb voor hem nu Nystatine druppels gekregen 4 maal daags 1 milliliter.
Voor mezelf heb ik miconazol gekregen, moet dit eigenlijk 2 maal daags smeren, maar doe het na elke voeding heel dunnetjes.
Hopelijk gaat het snel zijn werk doen
Iemand enig idee hoe snel je resultaat merkt bij de kleine en bij mezelf??
@Tammy wrote:
Gisteren toch maar de Happ gebeld, want de kleine ging erg moeilijk doen aan de borst :?
Hij liet steeds los, zoog niet goed vacuum, begon steeds te huilen, etc.
Wist niet dat een schimmelinfectie zich zo snel kon ontwikkelen.
In ieder geval heb voor hem nu Nystatine druppels gekregen 4 maal daags 1 milliliter.
Voor mezelf heb ik miconazol gekregen, moet dit eigenlijk 2 maal daags smeren, maar doe het na elke voeding heel dunnetjes.
De medicatie zal het beste aanslaan wanneer deze ook bij je kindje na iedere voeding wordt toegepast. Uit de informatie van het bvforum:
Belangrijk is dat moeder en kind beiden, gelijktijdig, behandeld worden. Het beste kan je het mondje van de baby na elke voeding met de orale gel of suspensie behandelen. Neem per keer wat minder zodat je in totaal niet meer smeert dan de maximum hoeveelheid die in de bijsluiter staat. voorbeeld: in de bijsluiter staat 4 keer 4 ml is 16 ml per dag. Als je 8 keer borstvoeding geeft smeer je na elke voeding 2 ml. Zo komt je in totaal ook op 16 ml uit.
Van de gel doe je een bolletje ter grootte van een erwt op je vinger en dat smeer je uit in de rechterwang + kaak. Dan nog een bolletje voor de linkerkant en een 3e bolletje onder de tong.
Zorg bij gebruik van de suspensie ervoor dat het pipetje niet in aanraking met de mond/speeksel komt. Doe bijvoorbeeld eerst een beetje in cupje en verdeel dat met je vinger of wattenstaafje door het mondje.
@Tammy wrote:
Hopelijk gaat het snel zijn werk doen :pray:
Iemand enig idee hoe snel je resultaat merkt bij de kleine en bij mezelf??
Een effectieve spruwbehandeling zou binnen enkele dagen al verbetering moeten geven. Sterkte en beterschap!
Ik begrijp uit je andere bericht trouwens dat je ook kolft? In dat geval is het denk ik goed om te weten, dat de schimmel Candida Albicans overleeft in de vriezer. Het is daarom aan te raden om moedermelk die ten tijde van een schimmelinfectie is afgekolfd, niet in te vriezen voor later gebruik. Dit om herbesmetting te voorkomen. Een eventuele voorraad die je al had en waarvan je vermoedt dat het besmet zou kunnen zijn met deze schimmel, hoef je echter niet weg te gooien. Door de melk goed te verhitten (net niet tot aan het kookpunt) wordt de schimmel alsnog vernietigd. Door het verhitten zullen ook antistoffen verloren gaan, maar de voedingswaarde van de melk blijft verder prima.
Excuus voor de late reactie :oops: , heb een ziek meisje rondlopen hier.
Bedankt voor alle info welke je geeft!
Heb er zeker wel iets aan en fijn te merken dat er mee gedacht word
Wat betreft het kolven, was ik ervan op de hoogte.
Gooi dan ook na de kolfbeurt de melk weg.
Inmiddels ben ik sinds maandag bezig met medicatie voor de spruw (kleine Nystatine druppels en k miconazol creme)
Ik smeer na elke voeding een heel klein beetje zoals aangegeven in een eerder artikel van je over medicatie.
Verder heb ik zaterdag en maandag een tablet fluconazol 150 mg gekregen. Op dinsdag begon ik al resultaat te merken, op woensdag zagen mijn tepels er stukken rustiger uit. Had nog wat last van schilfertjes, maar de vuurrode plekjes, waren zo goed als weg, alleen mijn tepels waren nog wat vurig.
Vanmorgen echter waren er op 1 van mijn borsten weer wat rode plekjes te zien, ook doet mijn tepel weer wat meer pijn.
Wat moet ik hier nu mee??
Kan zeggen, dat ik er echt wel moedeloos van word, ben eigenlijk ook wel beetje bang er niet af te komen en dat hierdoor de BV dan mislukt.
Dat zou ik echt heel erg vinden.
Iemand nog tips??
Ik heb nog 2 tabletten fluconazol 150 mg liggen. Mocht deze innemen mocht het nodig zijn, maar goede denk zelf dat steeds 1 tabletjes niet echt voldoende is. Daarnaast zijn mijn klachten denk ik nog best mild, eigenlijk alleen aan 1 borst pijnlijke tepel en rode plekjes. Zit dus heel erg te dubben, wat te doen. Aan de ene kant wil ik wel een kuur om de schimmel even uit mijn lijf te krijgen. (van weekend ook een vaginale infectie, waarvan ik het idee heb dat deze ook nog niet helemaal weg is)
Aan de andere kant vraag ik me af of ik het niet eerst even moet aankijken, wat andere dingen moet proberen. De pijn in mijn borst is namelijk al wel weg.
Verder vroeg ik me af of iemand bekend is met spruw en de homeophaat?? Kan die misschien nog wat betekenen??
Overigens moet ik even vermelden, dat de pijn in mijn borst wel verdwenen is! Ik heb nu echter alleen wat rode plekjes op mijn tepels.
Zou dit een reactie kunnen zijn van het vele smeren met miconazol???
Kan me niet echt voorstellen dat ik de enigste ben die last heeft terugkomende spruw. :think:
Zijn toch wel meer dames die ervaring hebben met hardnekkige spruw??
ik lees je topic hier nu ook, heb geen ervaring, wil je alleen sterkte wensen, hoop dat het snel over is allemaal :hug:
Wij hebben hier spruw.
Collin is voor de 2e keer aan de Nystatine. Hij krijgt nu 4 maal daags 2 ml. Had hiervoor 4 maal daags 1 ml maar bleef spruw houden.
Onze arts wil geen Daktarin orale gel voorschrijven omdat in de bijsluiter staat dat je kind 4 maanden moet zijn…
Ik smeer zelf met miconazol na elke voeding en zo blijven mij tepels een beetje rustig. Ze jeuken wel als een gek…
Collin wordt wel erg misselijk van het medicijn.
Ik begrijp uit je berichten dat de schimmelinfectie nog niet helemaal onder controle is. Wanneer de schimmel de kans blijft om zo te blijven sluimeren, zal dat waarschijnlijk problemen blijven geven. Daarom is het belangrijk om de infectie op álle fronten effectief aan te pakken. In dat kader denk ik dat het echt is aan te raden om ook de vaginale schimmelinfectie grondig te bestrijden. Verder vond ik nog dit overzicht met tips en informatie m.b.t. schimmelinfectie van moeder en baby van lk Karin de Graaf: klik.
na iedere voeding tepels afdoen met schoon watje/gaasje gedrenkt in water met scheut azijn of molkosan om schimmels en melkresten te verwijderen; vervolgens opdrogen aan de lucht
miconazolcrème of nystatinezalf aanbrengen
Azijn kun je tevens gebruiken voor het wassen van je kleding door wat in het wasverzachterbakje te gieten. Zo wordt het water wat zuurder en schimmels houden niet van een zure omgeving. De geur van azijn gaat tijdens het wassen helemaal verloren, die komt dus niet terug in je schone was :wink: