Spruw en tea tree olie

Hallo allemaal,



Bijna 2 weken geleden had ik ineens ontzettend pijn in mijn rechterborst, met name tepel en soort van naaldenprikken in mijn borst, auwww!!

Daarbij ook een vaginale schimmel (is volgens mij dezelfde als die van spruw)

Daktarin en Fluconazol gehad tegen spruw, en ook iets tegen de vaginale schimmel.

De medicatie is nu klaar, maar ik heb nu nog steeds wat steekjes in mijn borsten, en van onderen is t ook nog niet helemaal over volgens mij.



Nu las ik op internet dat bepaalde tea tree olie ook goed helpt, heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een andere goede tip tegen spruw en vaginale infectie?

Ik zou geen teatree gebruiken bij je tepel. Het smaakt heeeel sterk en de kans dat je alles eraf kunt wassen voor een voeding is klein.



Ik heb met spruw wel de Rathania Mondwater van Weleda gebruikt; ook wassen met sterke thee van de Pau d’arco zou moeten helpen en tussendoor insmeren met een goede zalf. Maar tea-tree…nee, dat zou ik niet doen.

tea tree mag NIET bij kleine kindjes, ook niet in shampoo of andere producten. veel te “scherp” :naughty:



ea tree oil onder vuur

10 April 2007 12:04: Sonja Crielaard



Er komt misschien een Europese ban op tea tree oil (theeboomolie) nu verschillende onderzoeken kanttekeningen plaatsen bij de veiligheid van deze olie. Zo ontdekten Britse onderzoekers onlangs dat tea tree oil de hormoonhuishouding kan verstoren.



Zij ontdekten dit toen zij drie jongetjes met onverklaarbare borstgroei onderzochten. De kinderen gebruikten zeep en ander cosmetica met tea tree oil en lavendelolie. Toen ze daarmee stopten, verdween de borstgroei. Vermoedelijk imiteren de oliën het vrouwelijke hormoon oestrogeen.



Tea tree oil, aangeprezen als remedie bij onder meer huidkwalen, ligt al langer onder vuur. In 2004 meldde het Scientific Committee on Consumer Products van de Europese Unie dat zelfs kleine hoveelheden onverdunde olie onveilig zijn, omdat ze huiduitslag en allergieën kunnen veroorzaken.



Een Ierse onderzoeksgroep bracht recentelijk een andere zorgelijke eigenschap van tea tree oil aan het licht: lage concentraties van deze olie maken sommige bacteriën ongevoeliger voor gangbare antibiotica, met mogelijk ernstige infecties tot gevolg.



De Europese Unie geeft cosmeticafabrikanten tot juni de tijd om aan te tonen dat hun producten met tea tree oil veilig zijn. Als de twijfels blijven, wordt de toevoeging van de olie wellicht aan banden gelegd.

Bedankt voor de tip GroeneVrouw.



Geen tea tree olie dus dat is duidelijk, bedankt voor je reactie Guusje.



Het is soms zo lastig om t goede te vinden, net als met die stomme vaginale infectie t blijft maar terugkomen, ik word er niet goed van… maar ja.

Ze zeggen dat Gentiaanviolet ook goed helpt tegen spruw. Je kunt het bestellen via, borstvoeding.com en dan bij eurolac(winkel@eurolac.net)



En je zou je borsten kunnen wassen met Molkasan ( is homeopatisch)

@mamavankirsten wrote:

Ze zeggen dat Gentiaanviolet ook goed helpt tegen spruw. Je kunt het bestellen via, borstvoeding.com en dan bij eurolac(winkel@eurolac.net)



En je zou je borsten kunnen wassen met Molkasan ( is homeopatisch)




jep molkosan (melkwei) of water met azijn :thumbup:

@dietske wrote:

@mamavankirsten wrote:
Ze zeggen dat Gentiaanviolet ook goed helpt tegen spruw. Je kunt het bestellen via, borstvoeding.com en dan bij eurolac(winkel@eurolac.net)



En je zou je borsten kunnen wassen met Molkasan ( is homeopatisch)




jep molkosan (melkwei) of water met azijn :thumbup:




bedankt voor de tips, ik ga eens kijken of ze dat hier in Frankrijk ook verkopen.

Water met azijn dat zal in ieder geval wel lukken :wink:

@océan wrote:

De medicatie is nu klaar, maar ik heb nu nog steeds wat steekjes in mijn borsten, en van onderen is t ook nog niet helemaal over volgens mij.


In principe wordt aangeraden om de behandeling 10 tot 14 dagen na het verdwijnen van de klachten voort te zetten. Hier kun je meer lezen over effectieve spruwbehandeling: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7 .

oh kijk bedankt Yvonne, dan heeft mijn verloskundige dat niet goed gedaan, ik ga door met smeren van de daktarin. Ik mocht het van haar ook maar 2 keer per dag doen, zo te lezen moet ik dat dus ook vaker doen.

Bedankt!

doe je je kindje ook behandelen? anders blijf je elkaar besmetten :?

@Guusje wrote:

doe je je kindje ook behandelen? anders blijf je elkaar besmetten :?




ja heb ook een tube daktarin voor Noémi, voor in haar mondje.

Off-topic:


Er komt misschien een Europese ban op tea tree oil (theeboomolie) nu verschillende onderzoeken kanttekeningen plaatsen bij de veiligheid van deze olie. Zo ontdekten Britse onderzoekers onlangs dat tea tree oil de hormoonhuishouding kan verstoren.

Zij ontdekten dit toen zij drie jongetjes met onverklaarbare borstgroei onderzochten. De kinderen gebruikten zeep en ander cosmetica met tea tree oil en lavendelolie. Toen ze daarmee stopten, verdween de borstgroei. Vermoedelijk imiteren de oliën het vrouwelijke hormoon oestrogeen.



Mag ik hier als kruidengeneeskundige even op reageren?

Het is absoluut zo dat je met alle etherische olien, dus ook tea-tree, heel voorzichtig moet zijn. Aromatherapeuten raden sinds een tijdje ook af om tea-tree puur te gebruiken, omdat het toch minder mild is dan altijd gedacht werd. Echte Lavendel is de enige olie die puur op de huid gebruikt mag worden bij volwassenen; bij kinderen altijd verdunnen.

Maar dat onderzoek waarover gesproken wordt in dit artikel, over borstgroei bij jongetjes gerelateerd aan Lavendel en Tea-tree, snijdt totaal geen hout. Ik heb het onderzoek gelezen en het is allerminst wetenschappelijk. Ik ga hier niet in op de details, maar het is allerminst waarschijnlijk dat de borstgroei bij die jongetjes daadwerkelijk kwam door de etherische olien die in die verzorgingsproducten zaten.

Desalniettemin blijft het zo dat 'baat het niet dan schaadt het niet' voor natuurlijke producten NIET opgaat, en het is altijd van belang een deskundige te raadplegen en niet 'de buurvrouw' die een goede ervaring had met een bepaald product. Ik heb helaas al heel wat gevaarlijke praktijken recht moeten zetten omdat de buurvrouw iets had aangeraden, terwijl het product voor die situatie absoluut niet geschikt was. k ben dan ook de eerste om altijd te waarschuwen dat je vooral ook je gezonde verstand moet gebruiken.
MAAR tegelijkertijd ben ik dagelijks aan het strijden tegen paniek-verhalen zoals deze. Helaas komen er veel 'wonderverhalen' over nieuwe natuurlijke middelen naar buiten, maar ook veel 'paniekverhalen' en die zijn net zo schadelijk.
Dus voordat iedereen nu denkt dat hun zoontje Cup D zal krijgen door het gebruik van Tea-tree, wil ik dat toch even ondervangen... :think:

Overigens: als je vragen hebt over het gebruik van natuurlijke middelen bij jezelf of bij kinderen kun je ze altijd even pb'en, ik vind het belangrijk dat mensen goed geinformeerd zijn en geen fouten maken hiermee!

bedankt voor je uitleg GroeneVrouw. En als ik eens een keer een vraag heb dan zal ik je zeker PB’en!

Ik gebruik de tea tree wel voor vaginale schimmelinfecties of bij zwemmereczeem, maar niet bij spruw.

Hier werkt nystatine wel, maar daktarin niet. Flucanazol heb ik nooit gehad.

Op borstvoeding.com staat heel veel over spruw, heb je gentiaanviolet al eens overwogen?