Dag dames,
We hebben weer last van spruw, helaas.
maar mevrouw gaat toch naar het kdv dus vroeg ik me af of ik de gelofde melk gewoon kan gebruiken? Of blijft de schimmel daarin voortleven? Mag ik het invriezen en later gebruiken?
zolang als je met behandeling bezig bent mag je de gekolfde melk gewoon geven. De spruw blijft er wel in voorleven, maar dat heb je met life-gedronken melk ook. Dus zolang je behandelt…
wel moet je even goed nagaan of je nog voorraad hebt die mogelijk besmet is. Die kun je beter nu opmaken zolang je behandelt.
Melk bewaren die gekolfd is tijdens een spruwperiode blijft altijd een beetje een risico. je moet de melk dan al tegen het kookpunt aanbrengen voor je het invriest. en dan nog blijft het risico. Heb je een minimale voorraad en kom je anders echt tekort dan heb je misschien weinig keus. kun je het echter een tijdje missen dan zou ik het risico niet nemen.
Ik heb de meeste melk tijdens spruwperiode vers gegeven en de oude voorraad dus ietsje ouder laten worden. het beetje spruwmelk heb ik dus eerst aan de kook gebracht voor het invriezen, maar uiteindelijk nooit perse nodig gehad.
Bambi: alweer spruw :x
:hug:
:hug: :hug: :hug:
oh bah spruw, heb ikj helaas oko ervaring mee :?
succes he!!
Inkie, dank je voor je heldere antwoord!
Dan heb ik nog een vraagje voor je (ook voor anderen hoor, als iemand hier ideeen over heeft ). Aangezien ik een voorraad bij elkaar aan het kolven ben om over 1,5 maand een paar dagen weg te kunnen zonder Mila, heb ik deze voorraad misschien hard nodig. Mijn vriend vindt echter dat we in die periode beter het tekort met hypoallergene flesvoeding kunnen aanvullen ipv deze besmette melk te gebruiken.
Vraag is dus eigenlijk, weegt de besmette bv op tegen flesvoeding?
(Ze is dan 5 maanden en krijgt nog geen bijvoeding.)
Kun je niet deze melk geven zolang jullie nog aan het behandelen zijn en de vooraad die je eventueel al hebt(of later aanmaakt) voor die periode bewaren :think:
Uhm, ja, maar dan moet ik elke keer een voeding kolven die ook weer (of nog steeds) besmet is, dus dat schiet niet echt op. De voorraad (ahum, had ik maar een grote :roll: ) die ik heb, gebruik ik nu zeker niet dus dat blijft bewaard.
Bambi: kun je dan niet beter ff een paar dagen wachten met je voorraad weer aanvullen, als je spruw over is dan kun je weer verder gaan met kolven :think:
Ja, dat ga ik ook doen, maar als ze nu naar het kdv is moet ik sowieso kolven om mijn productie op peil te houden. Vind het zo zonde om het weg te gooien… En 's ochtend kolf ik toch ook maar extra. Komt altijd een hele voeding uit maar als ik stop gaat daarvoor natuurlijk ook mijn productie achteruit :wall:
Ik las overigens op het oude borstvoedingsforum dat spruwmelk wel kunt bewaren, maar als je het invriest gaat de schimmel niet kapot. Daarom moet je spruwmelk eerst verhitten tot boven de 60 graden. Dan gaat de schimmel wel dood. Helaas gaan dan ook een deel van de goede stoffen kapot, maar beter zo dan bijvoeden met KV.
Dus misschien zo proberen :mrgreen: :-* :hug:
Het is idd zonde om weg te gooien, en je hebt het nu wel nodig voor het kdv :think: Dan zou ik het daar gewoon opmaken, maar dan heb je natuurlijk nog over? moeilijk hoor, ik heb het toen wel weg gegooit toen ik spruw had!
Want dat verhitten vind ik ook maar niks, maar het blijft jou keus wat je doet, weggooien? of verhitten?
Nou, wat ik doe is gewoon kolven, koken en invriezen (ik zet erg groot op SPRUW) en hoop dat ik het uiteindelijk niet nodig heb
Lijkt me ook de beste oplossing :thumbup:
En nou maar hopen dat je het inderdaad niet nodig hebt
Dat is precies de oplossing die ik ook heb gebruikt toendertijd. Ik heb hem uiteindelijk dus idd nooit nodig gehad.
Had ik dat wel dan had ik de mogelijk nog besmette bv verkozen boven kv.
wel zou ik dan bij terugkomst een kuurtje gentiaan violet hebben gedaan voor alle zekerheid.