spruw ellende

grommm

vorige week kreeg ik opeens vermoeden dat z spruw heeft: wit tongetje (hetgeen ze al langer heeft, maar ik altijd had gelinkt aan het vele spugen) en opeens liet ze heel vaak los met drinken. Dokter gebeld, beetje vaag, kreeg daktarin voorgeschreven, en geen enkele uitleg hoe of wat verder.zelf maar gevraagd of ík niet ook behandeld moest worden. ja kon zelf zalfje gebruiken voor tepels, maar daar was de apotheker het weer niet mee eens… thuis las ik in de bijsluiter dat die daktarin helemaal niet is voor kindjes onder de 4 mnd. HAP gebeld, nee, idd daar is ze veel te jong voor. bedankt voor de oplettendheid HA en apotheker :wall: Maar goed, toen contact met iemand gehad die mij aanraadde om het in veel kleinere dosering wél te geven, en idd ook op tepels. De was met azijn gedaan enz enz. Maar nu na 10 dagen is het witte tongetje er nog steeds :shifty:

nu heb ik zelf echt geen last van de spruw, voor z durf ik het niet echt te zeggen, de afgelopen week heeft ze gewoon goed gedronken. Alleen sinds gisteren laat ze weer vaker los en is het vaak gillen ná het voeden (heerlijk bevredigend gevoel zo… :shifty: ). Naja ik heb het idee dat die spruw zelf niet eens zo’n heel groot probleem is,al moet ze wel echt wat beter gaan drinken dan de afgelopen 2 dagen anders is het wel een probleem. Maar ik zit vooral ook met kolven…ik moet over 1 maand weer gaan werken, ik ben geen kolf-held, en zie mijn hele voorraad die ik wilde opbouwen dus opeens in lucht op gaan (of naja, er is dus nog geen voorraad, maar dat is dus juist het probleem).

Wat zal ik doen? Het er gewoon bij laten en gewoon wel weer een voorraad proberen te kolven, met de grote kans dat spruw hier dus een vast item blijft?

Of toch nog allerlei andere middeltjes gaan proberen? en zolang dus geen melk bewaren met de kans dat ik straks te weinig heb als ik ga werken? En welke middeltjes dan? Die gentiaan violet, hoe kom ik daar bv aan?

Iemand die me even wil helpen met beslissen? :shifty:

sjonge wat een lekkere HA zeg :evil:

Hier gelukkig geen spruw gehad, maar kan me voorstellen dat het vet irritant is.

Kan je niet bij de HA langs gaan en iets vragen wat echt goed werkt?

Is het trouwens echt zo dat als je spruw heb, dat het ook in je melk zit dat je invriest en daardoor weer opnieuw besmet?

Naja succes in ieder geval !

Oh zo vervelend die spruw :silenced:

Ik zou de melk in ieder geval niet weggooien voor je zeker weet dat het spruw is en weet dat het tegen die tijd over is. Als ze dan nog spruw heeft kan je het natuurlijk “gewoon” geven.

Als ze steeds los laat zou ik zelf wel actie gaan ondernemen, voor je het weet wordt het erger en dit kan helaas best snel gaan. Bij mijn derde kindje was het zelfs zo dat ze helelmaal niet meer wilde drinken…

Als ze nu spruw heeft en het gaat vanzelf over is ze waarschijnlijk ook sterk genoeg om van de melk met spruw niet opnieuw spruw te krijgen.

succes hoor, zo vervelend :?

spruw is hier al heeeeeel lang vaste prik niks lijkt te helpen maar ze heeft er ook niet echt last van en ik ook niet dus dan is het niet erg zei de arts van het cb

ik zou die violet (weet f niet precies hoe het heet) gebruiken helpt het best vind ik

wij vergeten het alleen te vaak :oops:

Oh die $%#spruw, daar kan ik helaas ook over mee praten :roll:

Je kan de melk nu wel invriezen, maar de candida schimmel overleeft het invriezen. Dus na ontdooien kunnen jullie her-besmet worden door deze melk.

Dat kan je voorkomen door de melk te verhitten tot 60 graden. Of je dat voor het invriezen doet of pas na ontdooien, maakt op zich niet uit. Wat je zelf makkelijker vindt. Markeer de niet-verhitte met spruw-besmette melk duidelijk, zodat je het niet per ongeluk geeft.

bron: Ellen van Kooij VBN

Hier overigens regelmatig het eerste jaar weer herbesmet... Daktarin hielp over het algemeen prima, maar alleen als ik het ook echt consequent gaf :shifty: (logisch natuurlijk, maar ja soms vergat ik het gewoon)

Hier komt het ook steeds terug, ook bij ieder kind helaas al heeft de ene er meer last van gehad als de andere.

Bij mij helpt het om geen suiker meer te eten. Verder echt helemaal niks, en bij nummer 3 zelfs dat niet :cry:

Deze baby lijkt er gelukkig beter tegen te kunnen.

Hier hebben wij 2 maal een nystatine kuur gehad en het tongetje bleef wat wit. Dit moest vanzelf over gaan en anders weer een kuur.

De lactatiekundige die adviseerde de melk niet in te vriezen ovm mogelijke besmetting later. De gekolfde melk geef ik een dag later want w ezijn bezig met een flesje oefenen voor als ik ga werken.

De lactatiekundige zei dat een grote voorraad niet nodig is. De ene dag kolf je voor de andere dag af.

Spruw is nu wel weg en alle beetjes die boven de 150cc komen met kolven doe ik voor een dag bij elkaar, zo krijg ik een klein voorradje.

Hopelijk snap je het nog.

Succes met de spruw!!!

Hier ook ellende van spruw, nystatine lijkt niet te werken.

HA heeft nu aan te geven , even af te wachten met een nieuwe kuur…

Daktarin hielp bij mij wel.

Wel consequent blijven smeren. En nog minstens een week doorgaan nadat de klachten weg zijn.

En spruw zit meestal tussen de kaak/wangen en gehemelte.

Dat haar tongetje wit is hoeft niet met spruw te maken te hebben.

En hier was het echt waar dat gekolfde melk met spruw (uit de vriezer) weer spruw gaf.

Als ze iedere keer loslaat heeft ze ws nog wel spruw en dan mss toch door smeren. Of idd Gentiaan proberen (hoor je veel positieve verhalen van). Hoe je er aan komt weet ik niet precies. Ws wel via internet.

Hier had ik trouwens het meeste last van de spruw, dus dan wil je wel doorgaan met smeren (oid) zodat het overgaat.

Sweet-love: Nystanine is eigenlijk een niet sterk genoeg middel. Heel vaak werkt het toch niet. Maar omdat ze voor daktarin eigenlijk iets groter moeten zijn beginnen ze vaak met Nystatine. Hier werkte het ook echt niet.

En bij de jongste ben ik (op aanraden van een kraamverzorgende) al preventief bij mezelf met daktarin gaan smeren. En op die manier heb ik de spruw aardig tegen kunnen houden. Later helemaal niet meer hoeven smeren!