Spruw... denk ik? -> Ja dus! -> Up 22/3

Aargh ik denk dat we spruw hebben :frowning: Het begon bij mij met jeuk “down under” dat vond ik al gek want heb nooit een schimmelinfectie oid gehad… Maar nu ook branderige, beetje rode tepels, Nika klakt tijdens het drinken, klooit met happen (trekken, loslaten, wel mond open maar geen hap nemen…) terwijl dat eerst juist zo goed ging. Uiteindelijk drinkt ze wel goed gelukkig, maar het duurt een tijd voor ze besluit toch maar te drinken. In haar mondje zie ik trouwens niks…

Kan ik daar een dag mee wachten tot ik naar de ha kan of moet/kan ik de hap bellen voor medicatie zodat ze z.s.m. kunnen beginnen met dit te bestrijden?

Nou lekker overbodig dit topic… Was beetje ongeduldig omdat ik niet wil dat net nu het allemaal zo vlekkeloos gaat het word verpest door die rotschimmel… heb de hap net gebeld en de assistente was heel aardig. Ik kan straks het recept ophalen en beginnen :thumbup:

spruw, balen… :hug: Fijn dat je er wat voor hebt. :thumbup:

Bij mij hielp het vrij snel en goed! Suc6 ermee. Super dat de BV zo goed gaat :clap:

Hoe sneller je het bestrijd hoe beter het weggaat toch? Succes meis en hopelijk ben je er snel weer vanaf en kun je weer lekker voeden!

En let erop dat je niet te vroeg stopt met de medicatie (heb ik gedaan en toen was het een week later alweer terug :frowning: )

Moet wel zeggen dat ik snel resultaat zag. Dus hoop voor jullie dat het snel weggaat!!

succes ermee!

Goed na elke voeding behandelen (dus hoeveelheid verdelen over aantal voedingen en niet over 4x per dag zoals vaak voorgeschreven wordt) en hygiëne goed in acht nemen.

Dus doekjes, hydrofiel luier (onder het koppie in bedje/kinderwagen als je dat gebruikt), speentje, eventueel oefenflesje… uitkoken en de wasbare dingen op minimaal 60 graden wassen :thumbup:

En vooral… voor en na voedingen goed de handen wassen.

En idd goed doorbehandelen nadat de klachten over zijn, dan is de kans het grootst dat het weg blijt.

Heb het hier alleen met de jongste gehad en dat is 1x terug gekomen, maar daarna gelukkig nooit weer, want jemig wat deed dat pijn zeg :shock:

Ok, ja mij is verteld dat ik de Nystatine op mijn tepel moet smeren en in Nika’s mondje moet doen voor een voeding… en dan na de voeding tepels nog een keer…

Kan het dat na krap 2 dagen eigenlijk haast alle symptomen al verdwenen zijn? :think: …

Ik ga nog wel even door met de Nystatine hoor, ik weet dat schimmels ook door kunnen groeien zonder dat je het voelt/merkt, maar ergens twijfel ik nu een beetje of het wel spruw is/was… :shifty:

bij mij was het al iets verder gevorderd te eerste keer (de jeuk aan mijn tepels genegeerd en de kleine had niks in de mond nog… pas toen ik pijn kreeg en hij ineens punten in de mond ben ik gaan handelen) maar binnen 2 dagen was de pijn bij mij weg en zijn mondje zo goed als schoon.

Jeuk bij mij aan mijn tepels was nog niet weg na 2 dagen, maar na 3/4 dagen zeker wel.

Nou te vroeg gestopt met de meds, en huppa weer dezelfde klachten… spruw dus! Gelukkig lijkt Nika er weer niet zo heel veel last te hebben dus we gaan maar weer opnieuw alles insmeren met die vieze plakkerige bende :roll:

ja het is smerige rottroep… maar het doet zijn werk wel.

Nu dus weer schoon schoner schoonst en door blijven smeren :thumbup:

Hoop dat je er snel vanaf bent en vooral… blijft!

@Affie wrote:

Ok, ja mij is verteld dat ik de Nystatine op mijn tepel moet smeren en in Nika’s mondje moet doen voor een voeding… en dan na de voeding tepels nog een keer…

HAHAHA dat is een goeie! Die behandelmethode blijf je maar horen.

Als je de medicatie VOOR een voeding in het mondje van de baby doet dan spoelt het met het drinken meteen naar de maag… Ik geloof niet dat de spruw daar behandeld moet worden.

Op de lactatiekundige opleiding in Gent waar ik zat hoorde ik ook van andere studenten dat ze deze behandelmethode vaak horen!

De juiste methode is; in het mondje NA de voeding. Heel dun aanbrengen want het spulletje is erg kleverig en bij grote hoeveelheden zou er verstikkingsgevaar dreigen (bijsluiter)

Tepels na de voeding goed schoonmaken en ontdoen van melkresten (daar groeien schimmels heel goed op). Daarna Nystatine op de tepels smeren.

Ruim een week na het verdwijnen van de symptomen door blijven smeren.

Als de Nystatine niet helpt kan je Gentiaan Violet gebruiken. Het is een oud middeltje wat prima werkt. http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/het-gebruik-van-gentiaan-violet.html

Bijna iedereen heeft Candida bij zich maar het uit zich vooral als je een lage weerstand hebt. Je kunt het lichaam wel een beetje helpen door weinig melkproducten en suikers te gebruiken De schimmel heeft dan minder voedingsbodem om te groeien.

Nog een goede link over Candidiasis in de borst; http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf

grtz

OW affie, dus toch spruw en de nystatine werkt goed. Hoe is het nu? Want je bent nu denk ik klaar met de kuur?

Ik heb net nystatine gehaald bij de apotheek en heb voor op mijn tepels miconazolnitraat meegekregen. Ik heb dus een zalfje voor daarop, maar hoef ik niet rauwig om te zijn als ik het zo lees.

Ik weet het allemaal alleen nog niet, elin smakt, heeft geen symptomen in de mond en mijn tepels, die zijn heel wispelturig. Ene moment denk ik, ja het zou kunnen en nu gaat het weer een paar dagen goed alsof er niet aan de hand is. Nu vind ik die miconazol geen punt, maar die nystatine voor elin, kan dat kwaad? Wil niet zomaar al wat kan troep aan mijn meisje geven, maar aan de andere kant, als het spruw is en ze heeft er stilletjes last van is het ook zo zielig…

Ow en hier staat echt duidelijk 4x dgs 1 ml toedienen. Jullie zouden dus zeggen 5 voedingen = 5x 0,8 ml toedienen, maar is de dosering per keer dan niet te laag?

En is iemand bekend met die miconazolnitraat, moet ik mijn borsten dan schoonmaken voor het voeden? Lijkt me niet, anders doet het niet de hele dag zijn werk, maar vraag me af of het kwaad kan als ze dat in haar mondje krijgt?