Xander en ik kampen momenteel met spruw.
Mijn moeder heeft kaartjes gewonnen en a.s. zaterdag (anders eventueel volgende week zaterdag) kunnen mijn man en ik een avondje naar de bios.
Mijn ouders komen oppassen op de kiddies. Maar…
Ik heb van de week mijn hele vriezer leeggegooid, al mijn zo zorgvuldig opgespaarde melk in de gootsteen
Heb dus geen voorraad meer. Hoe nu melk te regelen voor dat avondje weg? ik heb ergens gelezen dat je de melk tegen de kook aan moet brengen en dan mag het wel gedronken worden. Maar moet dat gelijk na het kolven en dan invriezen?
En heeft het dan nog wel de benodigde voedingswaarden?
iemand tips?
Ik snap er niet veel van, maar wat ik begrijp zal ik even beantwoorden…
ten eerste? Waarom heb je je vooraad weggegooid?
Ten tweede, gekolfde melk kan je gelijk in de koelkast doen of laten afkoelen en dan gelijk invriezen. Melk hoeft niet tegen het kookpunt aan. Gewoon au bain marie opwarmen tot de juiste temperatuur…
Melk kan je tot 48 uur in de koelkast bewaren. (achterin)…
ja nee dat snap ik wel haha
Maar het gaat erom dat we spruw hebben en ik vermoed dat ik het al wat langer had. Dus de meeste melk in de vriezer is door mijn geinfecteerde borsten gegaan.
Als ik dit dus straks ontdooi en hij drinkt het, dan kan hij weer opnieuw met spruw besmet worden, terwijl het nu net wat beter gaat
Snap je?
Zolang je nog aan het behandelen bent mag je de “besmette melk” gewoon geven. Dus toch een beetje zonde van het weggooien van de voorraad.
Als je uitbehandeld en spruwvrij bent kun je idd beter vanaf dan nieuwe voorraad kolven. De voorraad met spruw kun je dan eventueel idd tegen de kook aanbrengen. Echter dit biedt geen 100% garantie en is dus een noodoplossing.
De antistoffen gaan door het koken kapot, maar de voedingsstoffen blijven nagenoeg hetzelfde. (kv bevat om te beginnen al helemaal geen antistoffen)
Voor zaterdag dus eventueel na de ochtendvoeding kolven en een keertje extra s’avonds een uurtje of 2 na de laatste voeding. Als jullie zaterdag nog aan het behandelen zijn (of anders even door behandelen) dan kun je dat zonder koken geven Hij drinkt het tenslotte nu toch ook zonder koken?
ah mooi
:thumbup:
Je hebt gelijk Inkie. Ik moet de tube daktarin leeg maken en zeker 10 dagen doorbehandelen nadat de klachten weg zijn. Dus ben zaterdag nog wel bezig!
Dus eigenlijk is er niets aan de hand… gelukkig! moet dus maar ff aan het kolven gaan weer
Wis mijn bericht en luister naar Inkie… :thumbup: