In ons regio doen ze een proef om heupafwijking vroeg tijdig op te sporen. Initiatief vanuit het CB. Het kan zijn dat heupecho’s dtandaard worden tijdens CB bezoeken.
Wij hebben meegedaan aan dit onderzoek en wat blijkt, minimale afwijking Doorverwezen naar het ZH en nu moet ze een spreidbroekje aan Ze willen het in eerste instantie ongeveer 3 mnd aankijken en zien of het resultaten oplevert.
Nu vroeg ik me af:
Ons kleintje begint nu een beetje om te rollen, dat kan dus niet meer. Heeft deze beperking nadelige gevolgen voor haar verdere ontwikkeling (later kunnen omrollen en dus alles later gaan doen?)
Heeft de baby zelf erg in dat ze ‘vast’ zit. Niet meer kunnen strekken als ze net wakker is :inlove: :inlove:
Ik voed haar liggend. Kan deze manier van voeden nog wel aangezien haar hoofd niet in lengte ligt van haar lichaam.
Wie heeft hier ook ervaringen mee?
Ik heb een nichtje dat 15 jaar geleden echt in een gipsen spreidbroek met een stok er tussen heeft gelopen. Ze heeft leren lopen met dat ding aan!
Meer recent heeft een kindje van een vriendin van mij een pavlik bandage gehad en bij haar heeft het totaal geen nadelig effect gehad in de ontwikkeling. Misschien wel een handige tip koop veel jurkjes nu en als ze een broek aan moet een paar maten groter iets goedkoops kopen. In de maxi cosi kan ook niet met zo’n ding, mijn vriendin heeft een stuk schuimrubber in de zitting gemaakt daarvoor en in een slaapzak kon ze ook niet dus een slaapzak zo verbouwd dat ze daar in paste (weet alleen niet meer wat ze gedaan heeft…)
Wat vervelend. Kinderen in een spreidbroekje kunnen in principe alles wat een ander kindje ook leert in die periode. Rollen, staan etc. Bij mijn dochter hebben ze de heupafwijking geconstateerd met 6 weken en ze heeft hem zeker een half jaar omgehad. Eerst een pavlik en toen een gewone. De pavlik kreeg ze omdat zelfs het kleinste spreidbroekje veel te groot was.
Wij hebben nooit beperkingen gehad met de spreidbroek voor de maxi cosie of bedje. Uiteindelijk paste ze inderdaad niet meer in haar slaapzak, maar toen hebben we haar zonder in bedje gelegd en dat was ook goed.
Qua kleertjes is het af en toe best lastig, maar inderdaad zijn jurkjes handig en lekkere ruime broekjes.
Sanmi, deden jullie dan het broekje over het spreidbroekje heen?
Ik kreeg vandaag in het ziekenhuis juist te horen dat het niet fijn is als ze met blote benen in het spreidbroekje zit.
Maar een broekje lijkt me zo warm :oops:
(heb vandaag de diagnose gekregen en gelijk ook het spreidbroekje)
Ben opgelucht om te lezen dat jouw dochter alles heeft kunnen doen met dat spreidbroekje (al kan ik me dat nu nog niet zo voorstellen :oops:)
Hallo,
Ons schatje kreeg ook met drie maanden een spreibroekje… Mevrouw kon er mee rollen (zowel van rug naar buik als anders om) en ook zitten. Ik persoonlijk zou het spreibroekje over een broekje doen, dat plastic zit naar mijn idee niet lekker om een bloot beentje. Onze schat had er weinig tot geen problemen mee, meestal zijn het de paps en mams die problemen hebben met het spreibroekje.
Ikzelf heb een spreibroek, tractie en gips gehad, ik heb leren lopen met een spreibroek aan… Dus, niet teveel zorgen maken, het komt allemaal goed!
Mocht je nog vragen hebben, peebee me maar!
Ron
Het leek mij ook lekkerder om een broekje onder het spreidbroekje te doen.
Ze heeft hem nu sinds vanmorgen vroeg om. Pfff… zag er wel tegenop, maar mevrouwtje zelf heeft nog geen kik gegeven. Heeft keurig gedronken (wel even zoeken naar een goede houding ivm bv) en is geruisloos gaan slapen in haar wiegje. Ben helemaal trots op haar :inlove:
Ron, hoe lang heeft jullie meid hem moeten dragen? En wordt zoiets langzaam afgebouwd (bijv. op een gegeven moment alleen nog een x aantal uur per etmaal?)
@jos wrote:
Ron, hoe lang heeft jullie meid hem moeten dragen? En wordt zoiets langzaam afgebouwd (bijv. op een gegeven moment alleen nog een x aantal uur per etmaal?)
Volgens mij heb je net Purpled82 gesproken, en laat dat nou net mijn lief zijn :mrgreen: Volgens mij heeft die zo een beetje alles al verteld! Maar als je specifieks iets van mij wilt weten, dan mag dat hoor
Ron da’s grappig. Zit ik zowel met jou als met jouw vrouw te kletsen. :inlove: Klein wereldje dat KOKforum.
Thanks en als we hier een specifieke manvraag hebben, weet ik je te vinden.
Het leek mij ook lekkerder om een broekje onder het spreidbroekje te doen
Wij hebben van een 'oud' majotje de voetjes er af geknipt (met dit weer tot de kniehoogte) en deze onder het spreidbroekje. Verder heeft ze geen broekjes meer aan. Alleen een bovenshirt of jurkjes.
Ik hoop dat onze kleine ondanks dat ding alnog gaat rollen. Haar hele bovenlijf draait alleen haar onderlijf blijft in dezelfde positie liggen :eh:
Maar goed. Ze heeft er inderdaad totaal geen last van.
hallo,
ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Ellen, 25 jaar, getrouwd en mama van een wolk van een dochtertje Sophie.
sinds woensdag heeft ons sophie ook een pavlik bandage en hoewel we ook nog steeds aan het wennen zijn, (ze rolde de hele dag al op en neer, en nou ligt ze weer erg passief) had ik een paar praktische vragen over hoe jullie dat doen.
Ik geef ons sophie nog sokjes aan omdat ik vind dat die leren schoentjes zo zweten, maar nu zweet het nog steeds. hebben jullie tips?
en hoe doen jullie dat met rokjes? ik geef ons sophie nog een strakke legging aan ivm het snijden bij haar beentjes anders. Maar een rokje past ze nou niet meer omdat haar knietjes te breed zijn nou. Hoe lossen jullie dat op?
ben benieuwd naar jullie ervaringen!
groetjes Ellen en Sophie (19 weken, 6 dagen) :vlinder:
Wij hebben het spreidbroekje pas sinds afgelopen week. Hebben dus nog geen rokje geprobeerd. Draag het nu met leggings en daarboven een jurkje of t-shirt.
Vwb sokjes/schoentjes. Amber ligt veel met blote voetjes en als het kouder is heeft ze sokjes aan.
Wat is trouwens een pavlik bandage? Is dat hetzelfde als een camp?
Ik twijfel trouwens nog wel of ik het broekje wel goed aan doe. Ik merk dat je hem verschillend aan kan doen en dat de plek waar dan de metalen dwarsbalk zit kan varieren (hoger of lager). Iemand enig idee hoe ik weet op welke hoogte ze moeten zitten?
Onze meid heeft er trouwens best nog moeite mee. Het slapen gaat momenteel een stuk slechter. Herkennen anderen dit ook en hoe lang duurt dit ongeveer?