spraakachterstanden, buisjes, KNO, enz

Hoi allen,



Jesse was ruim 2 toen we via de huisarts een doorverwijzing kregen naar audiologisch centrum. Hij sprak amper en had een enorme spraakachterstand. Hij had een paar ontstekingen gehad in het verleden en een AB-kuurtje. AC dacht door de gehoortest aan een afwijking (ook doordat het in de familie zit: Jesse zn zusje is doof aan 1 kant en haar andere oor zit constant vol met vocht) maar na toch ook buisjes te hebben geplaatst deed dit hem de truuk, hierdoor hoorde hij weer 100%. Dit alleen speelt zich het afgelopen jaar.



Jesse heeft door logopedie en de buisjes zn spraakachterstand ingehaald. Zijn gedrag verbeterde ondertussen ook ( hij was in de tussentijd erg druk, snel boos, geirriteerd geweest)



En nu liggen de buisjes eruit (2 weken geleden) en zijn we naar KNO geweest ter controle. (vorige week) er werd gezegd aangeven wanneer er veranderingen zijn en in de gaten houden. Vandaag begint Jesse over oorpijn en huisarts zegt dat er in ieder geval aan 1 kant een oorontsteking te zien is en dat er (waarschijnlijk?) vocht achter zn oor zit. De andere kant kan ze niet zien door de hoeveelheid smeer ( Jesse maakt enorm veel oorsmeer aan) Ze zegt contact opnemen met KNO en nu hebben we daar dinsdag weer een afspraak met dezelfde KNO-arts.



Maar wat nu te doen? Huisarts gaf aan nieuwe buisjes zijn wel slim. Ik wil niet te vaak laten opereren ( het blijft toch opereren aan een oor) maar ook geen risico op spraakachterstand en alle happeningen die we eerst hadden en nu de oorontsteking er weer is lijkt dat zich te herhalen allemaal.



Iemand ideeën? het kan best dat de KNO zegt niet te snel weer buisjes te willen zetten maar die kent niet de hele geschiedenis, alleen maar op papier.

Onze zoon uit 2008 heeft al 3 keer buisjes gehad. Als het nodig is, dan is het nodig denk ik dan.

ja maar het kan ook beschadigingen veroorzaken natuurlijk en gehoorproblemen…



maar ontstekingen kunnen dat ook natuurlijk…

Ik denk dat oorontstekingen etc. meer beschadigingen veroorzaken dan de operaties. Maar zeker weet ik dat niet.



Je kunt je angst daarover altijd uiten bij de kno-arts natuurlijk.

Mischa is nu 8 en heeft 4 of 5 keer buisjes gekregen nu. Zodra ze eruit zijn ontstaat er vaak vrij snel weer oorpijn en is hij zo doof als wat.

Al is het een operatie aan zijn oor, ik ben er erg voor om ze (bij Mischa) snel weer te laten plaatsen elke keer. Het is gewoon echt niet te doen anders hier, hij krijgt gewoon de helft niet mee, ook op school niet.



Ik zou bellen met de KNO arts en overleggen.

morgen hebben we een afspraak weer. Eens kijken wat ze vinden. Jesse hoort (volgens mij?) wel prima nu maar weet dat niet 100% zeker en de oorontsteking begint dus wel doodleuk nadat het buisje is uitgevallen! CB zegt ook gewoon weer naar de KNO, dus we gaan eens kijken wat ze zeggen!

onze dochter heeft al 4x buisjes gehad in de afgelopen 1.5 jaar en nr 5 zit er ook aan te komen.



tja wat is beter/slechter



ik weet dat een oorontsteking slechter is ivm doordat de druk oploopt het trommelvlies scheurt en je littekenweefsel overhoudt.



met buisjes snijden ze het en dit geneest beter.





heel lullig gezegd… wat heb je liever, een kind die een achterstand oploopt doordat het heel misschien (wat niet is bewezen) hij vaker buisjes heeft gehad (waar ik me in dit geval absoluut geen zorgen over zou maken omdat het nog maar 1x is gebeurd) of heb je liever dat hij zichzelf in de weg zit, slecht hoort, gefrustereerd is omdat hij niet alles hoort.



het is tussen twee kwaden kiezen, dat moet wij (en heel veel die hier hebben gereageerd) ook moeten.



wij hebben geen keuze, en mocht er in de toekomst zijn dat ze slechter hoort dan maar een stap verder, desnoods een gehoorapparaat.

met de wetenschap van tegenwoordig ben ik juist blij dat er mogelijkheiden zijn, 25 jaar geleden werdern zo;n kinderen gewoon naar een LOMM school gestuurd en bestempeld als dom, terwijl ze alleen maar slechter horen.



lief heeft tot nu toe 14x buisjes gehad



hoe was het gisteren?



en mag ik vragen heb jij wel eens druppels gekregen voor een oorontsteking? die hebben wij standaard in huis

Kno dacht wel vocht te zien, ontsteking is weg door de ab kuur. Sofradex druppels hebben we wel eens gehad maar nu niet meer in huis.



We hebben begin juli nu een gehoortest en daarvoor worden zn oortjes schoongemaakt. Als hij dan minder goed hoort krijgt hij weer buisje(s) en anders is het afwachten… Tot de vokgende ontsteking.



Ik weet dat ontstekingen ook beschadigingen opleveren maar ik vind de keuze niet zo makkelijk. Schoonzusje heeft wel 20x buisjes gehad en die heeft nu een eindeloze piep in dr oor door een beschadiging. Loopt ook KNO in en uit. VU is met Jesse dus ook nog wat afwachtend.



De gehoortest zal het uitwijzen… Ben wel blij dat bij onze oudste dr buisje nog prima zit want als die gaat uitvallen verwacht ik daar zeker weer vocht.

maar jah, was schoonzusje niet zonder buisjes doof geweest? Onze zoon heeft al tig keren ontstekingen gehad, vanaf 9 maanden buisjes, nu de derde keer al, vierde keer zit eraan te komen.



Zelf zou ik zo weer voor buisjes gaan, ontstekingen levert meer litekenweefsel en problemen op dan nieuwe buisjes.



maar meot eerst ff de kids onder de douche doen

Ik weet niet of ze dan doof had geweest, ik denk dat dat wel zou meevallen eerlijk gezegd. Bij onze dochter was de KNO ook erg bang om wat te beschadigen (dit was een stuk complexere situatie) en daarom wilde hij geen buisjes plaatsen. Uiteindelijk in het VU wel gebeurd, maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad.



Maar goed: de KNO gaat een gehoortest doen en als Jesse idd slechter hoort weer gaan we gewoon weer aan de buisjes en anders kijken we het nog even aan.

Ik ben benieuwd wat daaruit komt! Zoon heeft vorige week een gehoortest gedaan. Hij vond het prachtig die oorkappen op en op een knopje drukken.

Cees wat kwam er bij jullie uit?



Bij Jesse zullen ze nog niet de knopjesdruk test doen, daar is hij te klein voor denk ik. Vorige keer deden ze vrijeveld audiometrie en ze hebben het ook even met de koptelefoon geprobeerd, maar dat hield hij niet lang vol ( toen was hij nog geen 2,5 en de 2e keer was hij net geen 3 nog)



Elise is nu 5,5 en bij haar hebben ze 2x de test gedaan met knopjes drukken. Ze was toen 4,5 en 5. Met net 4 hadden ze nog iets met spelletjes gedaan ook in een geluidsdichte ruimte.



Ik weet dat Elise met ruim 3 een test deed waarbij ze bij een fluitje of piepje of vogeltje ofzo een blokje in een doosje moest leggen, maar dit was nog bij AC alkmaar.



Ach we zien het wel. Ik zag wel dat de tijd voor de gehoortest 45 minuten was, dus wel afgestemd op zijn leeftijd. Ik ben wel benieuwd. Als ik hem nu zo hoor lijkt het mij wel alsof hij goed hoort, maar in het verleden heb ik dat wel vaker gedacht een bleek ook anders te zijn :think:

Ik herken het wel. Dochter is nu 2 j. en 9 m. Zij kreeg na vele oorontstekingen en doorbraken ook buisjes toen ze 1.5 was. Ze zijn er een paar maanden geleden uit gevallen en ook zij direct weer ontstekingen en doorbraken. Ook zij hoorde minder, sprak heel weinig. Gelukkig is dat praten de laatste 6 maanden vanzelf goed gekomen.

Wij gaan binnenkort weer naar de kno. Ik weet niet wat die zegt, maar ben ook bang voor weer buisjes eerlijk gezegd. Hij zei eerder dat hij verwachtte dat ze met 3 jaar voldoende weerstand zou hebben om het zelf aan te kunnen. Ik hoop het maar. Ik heb ook gelezen dat je met iedere keer dat ze buisjes plaatsen een paar decibel gehoor verlies hebt. Maar wellicht is dat ook zo met ontstekingen, doorbraken, zou goed kunnen.

Het blijft toch een operatie en die heb ik liever niet. Maar zien…

@mlk1982 wrote:

Cees wat kwam er bij jullie uit?



Bij Jesse zullen ze nog niet de knopjesdruk test doen, daar is hij te klein voor denk ik. Vorige keer deden ze vrijeveld audiometrie en ze hebben het ook even met de koptelefoon geprobeerd, maar dat hield hij niet lang vol ( toen was hij nog geen 2,5 en de 2e keer was hij net geen 3 nog)



Elise is nu 5,5 en bij haar hebben ze 2x de test gedaan met knopjes drukken. Ze was toen 4,5 en 5. Met net 4 hadden ze nog iets met spelletjes gedaan ook in een geluidsdichte ruimte.



Ik weet dat Elise met ruim 3 een test deed waarbij ze bij een fluitje of piepje of vogeltje ofzo een blokje in een doosje moest leggen, maar dit was nog bij AC alkmaar.



Ach we zien het wel. Ik zag wel dat de tijd voor de gehoortest 45 minuten was, dus wel afgestemd op zijn leeftijd. Ik ben wel benieuwd. Als ik hem nu zo hoor lijkt het mij wel alsof hij goed hoort, maar in het verleden heb ik dat wel vaker gedacht een bleek ook anders te zijn :think:




Bij zoon was alles goed. Hij hoort goed, heeft geen buisjes meer en ook geen oorontstekingen. Wel slaapt hij altijd met zijn mond open :think: Dat ben ik vergeten te vragen bij de kno-arts :oops: