Sport voor 5-jarige

Ik heb eigenlijk altijd geroepen dat mijn zoontje eerst zijn zwemdiploma’s moet halen voordat hij een sport kan gaan doen. Maar hij zit nu op zwemmen (en vindt het geweldig) en hij heeft het er steeds vaker over dat hij ook naar een sportclubje wil. Meestal wil hij kogelstoten :mrgreen: maar ook andere sporten komen om de hoek kijken. Ik twijfel erg. Moet ik dat nu al toelaten? En zo ja, welke sporten zijn al mogelijk op deze leeftijd?

De meeste sporten beginnen volgens mij pas met 6 jaar. Welke mogelijkheden, behalve voetbal, gym en turnen, zijn er?

Leuk toch? Als hij het graag wil, en er de energie voor heeft, dan zou ik het zeker doen.

Laura zit op zwemles en op zumba. Ze heeft ook nog een tijdje meegedraaid met scouting, maar is na de proefperiode gestopt omdat ze het toch niet leuk vindt.

Van de kinderen uit de buurt zitten er veel op voetbal en op judo. En ballet en turnen is voor de meisjes favoriet.

Veel andere sporten beginnen inderdaad vanaf 6 jaar, maar dat kan natuurlijk ook nog per vereniging verschillen, dus gewoon eens rondkijken en informeren?

hier idd ook de regel dat er pas gesport wordt als de zwemdiploma’s binnen zijn. Gelukkig is gister het eerste exemplaar gehaald :lol:

Voor de oudste begon met zwemmen heeft hij paar keer via de buitenschoolse activiteiten kennis kunnen maken met div. dingen.

Periode gym gedaan (wat hij erg leuk vond), maar ook bewegen op muziek bijv. Gewoon lekker bezig zijn zonder dat het direct voor een heel seizoen is (meeste activiteiten waren 4 tot 8 keer).

Als hij zijn B heeft gaat hij wel door voor C, maar dan mag hij wel ook een andere sport ernaast gaan doen. Dat is namelijk maar 1x in de week zwemmen. Voor A en B is het 2x in de week.

Hij is er nog niet uit wat hij wil, dus dat wordt eerst een serie proeflessen bij verschillende verenigingen denk ik.

Hier zwemmen ze maar 1 x per week een uur met A en B, tenzij je dat zelf anders regelt natuurlijk. Scouting kan ik ook eens naar kijken. Dat vind ik echt iets voor hem, zolang het maar niet te stijfjes is. Ik weet dat er veel verschillen zitten tussen de verschillende scouting clubs.

bij ons ook eerst zwemdiploma’s :mrgreen:

De oudste zit daarnaast wel ook op muziekles. Een leuke sport is denk ik iets van gym of voetbal ofzo. In ieder geval neit te prestatie gericht maar gewoon ontspannen.

Inderdaad, maar ik kan me ook niet voorstellen dat er op deze leeftijd al competatief gesport wordt.

Maarre, weet iemand of er bij alle scouting clubs een uniform gedragen wordt? Ik vind het zulke afschuwelijke pakjes. En zo ja, moeten ze dat dan elke week dragen of alleen bij bijzondere bijeenkomsten?

zover ik weet bij elke scoutinggroep en je draagt het eigenlijk altijd.

Veel succes met het vinden van een leuke sport!

@Dame wrote:

Maarre, weet iemand of er bij alle scouting clubs een uniform gedragen wordt? Ik vind het zulke afschuwelijke pakjes. En zo ja, moeten ze dat dan elke week dragen of alleen bij bijzondere bijeenkomsten?

Bij de scouting waar Laura heeft proefgedraaid, hadden ze inderdaad altijd een uniform aan (overhemd en sjaaltje). Ook niet mijn smaak, maar de kinderen zelf vonden dat geen probleem hoor. En ze zijn in elk geval wel lekker herkenbaar als ze op pad zijn (ze hadden namelijk regelmatig excursies buiten het scoutingterrein).

Bij voetbal heb je natuurlijk ook een voetbalshirt aan, bij ballet een balletpakje, etcetera, dus dat ze bij de scouting speciale scoutingkleding hebben, tja, het zij zo.

Ik vond zelf de scouting wel erg leuk voor Laura (vind het nog altijd jammer dat Laura op het laatst is afgehaakt), ze deden vooral veel spelletjes buiten, gingen wandelen, deden creatieve dingen (knutselen/koekjes bakken), hebben een keer een dagje meegeholpen bij een asiel (schoonmaken en honden uitlaten), en er stonden verschillende logeer- en kampeerweekenden op de agenda voor het komende jaar. Heel afwisselend dus, en een prettige sfeer.

Misschien meer een club dan een sport, als je begrijpt wat ik bedoel. Het was vooral veel samen bezig zijn, en niet alleen bewegen en trainen.

Maar het moet je natuurlijk wel liggen, en dat geldt eigenlijk voor alle sporten. Daarom is het ook fijn dat er bijna overal wel een proefperiode is, zodat je een paar lessen mee kunt doen voordat je definitief beslist.

mag ik vragen waarom je een uniform van scouting niet leuk vind.

want bijna bij alle sporten hebben ze ook een pakje aan wat van de vereniging is.

en de meeste scouting groepen hebben een overhemd/blous en soms een polo met een sjaaltje en vaak dan een spijkerbroek en bij de meeste word het ook elke week gedragen

Natuurlijk mag je dat vragen. Ik vind de blouse met staal echt iets uitstralen van de jaren 50. Niet meer van nu en ik associeer het met orde en tucht. Een beetje eng. Ik zeg niet dat mijn gevoel juist is hoor! Verder heb je op een sportclub alleen maar met wedstrijden/uitvoeringen een cluboutfit aan.

Ik denk dat mijn zoontje scouting geweldig zal vinden. Wel.lastig om een leuke groep te vinden in de buurt. Het zijn er zo veel!

uh dame dat is niet waar hoor

je hebt tijdens voetbal altijd een voetbal tenu (s winters een trainingspak van de club s zomers korte tenu van de club) aan en tijdens judo een judo tenu en ballet een ballet tenu…

een uniform aan hebben is de gedachte van het een zijn in een groep

dat je niet anders bent dan alle anderen

ongeacht je leeftijd, godsdienst, huidskleur, dik of dun, klein of groot.

iedereen is het zelfde en hoord met respect behandeld te worden

zo is het mij altijd geleerd altans :wink:

maar uh welke sport met 5 jaar… ik denk dat ik uit zou gaan naar de interesses die er zijn.

je kan moeilijk zeggen je gaat op paardrijden terwijl hij op voetbal wilt

dan krijg je lange gezichten en gaat hij met tegenzin

wij hebben altijd gezegt het maakt ons niet uit wat tygo later wilt kwa sport of opleiding

hij moet zich prettig voelen in wat hij doet want anders werken dingen enkel averechts

dus of tygo nou op ballet wilt of op voetbal het kan ons niet schelen

als hij maar gelukkig is

maar dat zijn mijn gedachtes natuurlijk

Laurens zit sinds een paar maanden op judo, dat is hier dus vanaf 3 jaar. Hij moet gewoon iedere week zijn judopak aan hoor anders mag hij niet meedoen. Gelukkig staat het heul stoer :wink: .

@poeizie wrote:

wij hebben altijd gezegt het maakt ons niet uit wat tygo later wilt kwa sport of opleiding hij moet zich prettig voelen in wat hij doet want anders werken dingen enkel averechts

Hier idd ook… zij moeten het doen, zij moeten het leuk vinden.

Zo lang het maar geen korfbal wordt vind ik alles best :silenced:

(zeg dit als voormalig fanatiek basketbalster :lol: Basketballers en korfballers… het blijft toch iets totaal anders).

hahahaahaha nou ook al zou het korfbal zijn vind ik het niet erg haahaha

het gaat er toch om dat ze lekker in beweging zijn en lol hebben

@poeizie wrote:

hahahaahaha nou ook al zou het korfbal zijn vind ik het niet erg haahaha

het gaat er toch om dat ze lekker in beweging zijn en lol hebben

Is ook zo hoor :lol:

Maar oh ik zou het geloof ik echt heel erg vinden als 1 op korfbal zou willen :oops:

Ik snap die sport gewoon echt niet… de regels an sich wel hoor… maar de verdeling met die vakken niet, waardoor je dus een deel van de tijd gewoon beetje stil staat te wachten tot de actie jouw vak op komt etc.

Nu denk ik: hoe zouden ze er ooit op moeten komen om te gaan korfballen… maar onze kids hebben mij niet actief zien basketballen, dus hoe de oudste daar bij komt?

En judo net zo… hij kent echt niemand die het doet en op tv heeft hij het ook niet gezien.

Ben heel benieuwd wat onze kinderen over een paar jaar doen qua sport.

Scouting! Doen!

helemaal voor die hele kleintjes is dat heel erg leuk. Sociaal en gezellig bezig zijn met de dingen waar ze op dat moment aan toe zijn. Buiten, actief en elke keer wat anders. Veel kleuters zijn snel uitgekeken op een activiteit die steeds terug komt (of je moet een kleuter hebben die dol is op herhaling, haha!)

Mijn broertje zat vroeger van zijn 5e tot zijn 9e op de scouting en was er toen wel klaar mee. Die drie jaar vond hij fantastisch!

ik ben 10 jaar ouder en weet dat dus nog goed.

Toen ik jong was gingen meisjes gewoon op gym… :silenced:

@poeizie wrote:

uh dame dat is niet waar hoor

je hebt tijdens voetbal altijd een voetbal tenu (s winters een trainingspak van de club s zomers korte tenu van de club) aan en tijdens judo een judo tenu en ballet een ballet tenu…

een uniform aan hebben is de gedachte van het een zijn in een groep

dat je niet anders bent dan alle anderen

ongeacht je leeftijd, godsdienst, huidskleur, dik of dun, klein of groot.

iedereen is het zelfde en hoord met respect behandeld te worden

zo is het mij altijd geleerd altans :wink:

Ik heb ook echt geen moeite met een tenue en ik begrijp het gedachtegoed erachter, maar die scouting outfits vind ik persoonlijk echt :sick:

@Mamamarije, die rivaliteit heb je met meer sporten ja. maar volgens mij is dat bij korfbal en basketbal wel heel heftig ja, haha.

Mij maakt het ook niet uit wat hij gaat doen. Al wil hij in een tutu op balet, ook prima. Maar scoutingspakkies heb ik echt wat moeite mee. Dat zal ook wel komen door de verhalen van mijn moeder over scouting van vroeger. Ik zal me daar waarschijnlijk even overheen moeten zetten (en mijn man al helemaal).

Verder iemand nog ideeën van sporten/clubs die al met jaar kunnen? We hebben nu dus:
tuimelen
scouting
gym
dans
voetbal
zumba

atletiek? ik weet dat je daar op laag niveau rdelijk jong mee kan beginnen

Oeh, dat zou ik leuk vinden! Dat heb ik zelf altijd gedaan vroeger, maar het begint hier pas vanaf 6 jaar.