Hoe krijg ik ze weg???
Sinds dat ons moppie een week of 6 oud is, na een ziekenhuisopname, slaapt ze slecht. Dat wil zeggen, slaapt onrustig en laat in en was vaak al tussen 4 en 5 wakker. Maanden getobd, alles geprobeerd, tijden melantonine gegeven wat enigszins hielp, maar later ook niet echt meer. Meestal zit ze nu rond 5 hallf 6. Uitzonderingen tot 6 echt total loss. Sinds een week of 2 naar een groter bed. Drama want het was 1 groot spel. Inmiddels met wat terugslagen af en toe blijft ze redelijk in haar bed en slaapt na wat lezen ofzo in. De ochtend blijft ze soms goed op haar kamer, nog boekjes lezen, zeker wel een 30 tot 60 min. Soms niet en dan is het ook spel.
De middag wisselt ook nog. Van de week stond ze aan het traphekje en werd bang, echt bang want er zouden apen op zolder zitten. Nu is het ook drama, er zitten spoken op haar kamer… ze wijst ook gericht, barbapapa lampje en knuffel, wegjagen enzo helpen niet… dusse wie weet nog wegjaagtips? (en omdat ze al zo lang te weinig slaapt, ga i bijna geloven dat ze er altijd waren en ze het nu pas uit kan leggen… of ben ik dan gek? :think:
En de pest is, ze weet precies wanneer ze ons an inpakken, dus ergens wil ik er ook niet teveel aan toegeven want als ze er in doorgaat is het weer steeds aandacht. Waar ligt nu de grens tussen echt bang en smoesjes (waardoor ze zich evt bang maakt)
Mijn zoon zegt ook geregeld dat er wilde dieren op zijn kamer zitten. Ik zet dan het raam open en jaag de beesten naar buiten met ksjt… ksjt… wegwezen. Hier helpt het.
Hij slaat er overigens wel in door, want op een gegeven moment vindt hij het vooral grappig en staan er overal dieren… Dan zeg ik: nog een keer door de hele kamer en dan gaan ze allemaal mee naar buiten.
Gisteren kreeg hij een sticker omdat hij alleen was gaan plassen. Die wilde hij in bed ook nog op zijn hand, maar hij bleef niet goed plakken. Die heb ik toen op de bedrand geplakt en gezegd dat de sticker (een nijlpaard) alle wilde dieren wegjaagd. En vannacht heeft hij (voor het eerst in weken) weer doorgeslapen :thumbup:
SPokenspray!
Werkt echt gewéldig.
Mijn zoon was doodsbang voor spoken als hij moest slapen tot ik deze uitvinding deed…
Men neme: een eenvoudig sprayflesje, een anti-spoken etiket en boeklonfolie (transparant kaftfolie, plakkend) om het etiket op de fles te plakken zodat het er wat professioneel uitziet.
Men doet daarin wat water en zéér belangrijk wat druppels geurolie. (zodat het kindje de spray ook werkelijk ruikt na gebruik)
Elke avond voor het slapen gaan 5-10 spraytjes van deze spray en hij is NOOIT meer bang geweest voor spoken… :mrgreen:
(en voor de werkelijk moeilijker slapenden onder ons, ook te verkrijgen in anti-apen, anti-monster, anti-wilde dieren spray )
Een zaklamp doet hier wonderen! In een vreemde omgeving met vreemde schaduwen heeft meneer het ook wel eens over spoken of monsters en dan pakt mama de zaklamp en hoppa wegjagen. :thumbup: Ik laat hem dan ook naast zijn bed staat zodat hij evt later ook nog zelf kan wegjagen wat eigenlijk nooit nodig is. Voor 3 euro kreeg ik er ook nog gelijk een zooi batterijen bij. :mrgreen:
Hier zitten er altijd beestjes in zijn kamer en bed. Die jagen we niet weg, maar we geven hem zijn knuffels in bed, zodat die lekker bij hem zijn, en hij heeft een lampje in het stopcontact, zodat hij alles goed kan zien, en er dus geen beestjes zijn. Hij vraagt wel elke avond: Zijn er beestjes in mijn bed? En wij antwoorden dan altijd dat die er niet zijn, en dat zijn knuffels lekker bij hem zijn om hem te knuffelen.
Tot nu toe werkt dat prima
Hoi,
Bovenstaande ideen uitgeprobeerd, helaas allen zonder succes. Wat we nu doen is dat ze moet vragen en antwoorden of het een lief of stout spook is en wat het spook komt doen, spelen of slapen. Als slapen lekker laten slapen. Dat mag. BIj spelen vragen of spook weg wilgaan omdat Dochter wil slapen. Dit helpt goed.
HEle andere insteek, ben ik mij zeer van bewust, maar dit is bij onze dochter het enige wat helpt
succes
Judith
Ik vraag aan de spoken in zijn kamer of HEEL LIEF! te zijn of echt weg te gaan. R. geeft aan dat ze niet lief zijn, en ik stuur ze dan weg 8)
Wilde dieren, zet ik de deur voor open, en jaag ik weg. We zwaaien ze samen uit.
‘’ Ga weg, kssssst! en ik vraag zijn ze al weg? Ja daar gaan ze, zwaaien mama’’.
8)
Hier werkt het lampje van de babyfoon aanhouden (wij hebben een lampje boven op). En knuffels in bed.
Ik las vandaag dat je eens kunt vragen hoe ze zelf denken de spoken te verjagen. En daar dan op inspelen.
Het hoort bij de leeftijd en de oudste van 6 is er nog met vlagen bang voor, maar het gaat wel beter.
Tips uit ervaring:
-neem in elk geval de angst serieus; ze zien namelijk echt spoken. Dat is nu eenmaal de fantasie die voor hun werkelijkheid is.
-spoken zijn vaak schaduwen (hier in elk geval wel). Ik vraag altijd waar ze het spook zien, doe dan het licht aan en vraag of het er nog zit. Nee dus. Ik doe de lamp dan weer uit en kijk of het spook weer komt. Soms helpt het om een hoop kleding wat te verleggen. Mijn jongste zit er ook midden in met zijn 3,5 jaar. Het begon ineens twee weken geleden.
-ik heb bij de oudste een winkelverkoopster hier in het dorp erbij betrokken. Ik heb een toverstaf gemaakt en deze aan haar gegeven met de vraag om hem de volgende keer te geven als we er waren en ik heel toevallig op enge draken, heksen en spoken zou komen in een verhaal. Ze vertelde meteen dat ze een toverstaf had om ze weg te jagen en dat die 1 euro kostte. Hij nam deze gretig aan en sindsdien slaapt hij met die staf (nu al bijna 3 jaar 8) ) en gebeurt het nog maar sporadisch dat hij bang is. Morgenmiddag ga ik weer heen om er één voor de jongste te brengen. Die ziet nu met 3,5 jaar ook spoken, heksen en wat nog meer en de oudste had al bedacht dat hij ook maar een toverstaf moet gaan kopen. Vrijdag ga ik met hem naar de winkel om hem te “kopen”.
-als ze wakker worden van een enge droom mogen ze even bij ons liggen om rustig te worden en soms willen ze er even over prategn en dan breng ik ze weer naar hun bed als ze rustig zijn. Dan mag de deur op een kier blijven en op de gang brand dan een spotje.
De oudste hadden we eerst gezegd dat zijn knuffel (smurf) spoken etc. weg kon jagen. Dat ging twee weken goed … toen riep hij ons midden in de nacht … mama, papa … er zit een spook hier en smurf is nu ook bang :? Dus toen hebben we het plan van het toverstokje bedacht en dat werkt hier wel.
Thanks!
Juulke, sorry, maar die is eigenlijk gewoon heel grappig! Maar daar is ie niet minder bang van natuurlijk!
Jullie tips ken ik idd al, hoort bij de leeftijd enzo wist ik ook, maar toch fijn om het weer even te lezen. Het is hier idd wel een gevalletje gordijnen, met licht van buiten overdag. Elke keer was het opnieuw. Wegjagen hielp niet, uiteindelijk gezegd dat barbapapa en haar knuffels haar beschermen en is ze gaan slapen. Sindsdien even geen spoken meer gezien
Van oudste weet ik nog, die had ook zulke angsten, was op een gegeven moment doodsbang voor pluisjes in bad en bepaalde geluiden. Leeuwen vond ze ook erg eng. Naar de wc gaan in de gang was al drama, echt bang was ze dan. Ik heb toen gezegd dat er een bordje in de tuin staat, alleen zichtbaar voor dieren enz, waarop staat verboden voor dieren. Sindsdien geen leeuw meer gezien… :mrgreen: En als er 1 in de buurt komt, hoeft het woord bordje maar te vallen en het is weg.
Jongste kan ze zelf nog niet wegjagen, als ik haar de toverspreuk met klappen leer (hielp ook ooit bij oudste, zodat ze ze zelf weg kon jagen) zegt ze dat ik het moet doen. En als ik ze het raam uitjaag zijn ze daarna niet weg. Tja, ik heb 1 meisje met hele grote fantasie, deze kan er denk ik ook wat van! Best leuk, maar dus ook angstige momenten voor ze.
Hoi Wienix,
Wat ik je nu ga vertellen zal wellicht heel vaag en gek lijken. Wij waren met onze dochter ten einde raad. Alles geprobeerd. Tot slotte het enige wat hielp was bij ons op de kamer slapen in het kampeerbed. Konden we tenminste doorslapen. We waren na 5 maanden niet doorslapen helemaal kapot.
We hebben iemand langs laten komen die de spoken heeft verjaagd. KOste ons alleen de reiskosten van deze persoon. Dus verdiende er niets aan.
EN het meest bijzondere, vanaf die nacht slaapt ze als een roosje. Van 's avonds tot smorgens geen probleem meer.
MOet zeggen dat zij ook midden in de nacht krijsend wakker kon worden omdat ze een spook zag.
Wij zijn hele nuchtere mensen en zagen dit echt als laatste oplossing. Gelukkig voor ons heeft het gewerkt. Mocht je meer willen weten, stuur dan even een pbtje.
groetjes
Watervrouw
Hier worden ze weggeblazen
hallo
hier heb ik ook een dochter die bang was en niet wou slapen en dan ook van 12 tot 4 wakker zitten met een bang kind.
werden er gek van. het klink misschien raar maar had zelf ook het idee dat ze spoken zag. mijn gevoel was zo sterk ook ivm dingen die ze aanwees ezv.
toen las mijn buurvrouw in een tijdschrift over de nederlandse baby fluiteraar.
zei vertelde dus dat mijn dochter een geest zag. en de andere dingen klopte gewoon wat ze zei moest soms wel denken maar het klopte.
later sprak mijn moeder iemand en werd aangeraden om een bakje met water onder hoofd eind te zetten en een bakje zout onder voeten eind.
dit gelijk gedaan en dit was al een stuk beter de nachten nog niet zoals we wilde maar wel een begin. later die vrouw toch laten komen. en ja er zat iemand in ons huis die heeft ze weg gejaagd. en ja kinderen kunnen ze echt zien zoals zei het vertelde als je geboren wordt ben je geaard dit kan dus zijn dat dit niet helemaal is en heb je dus dat kleine kinderen geesten zien die zien hun als dat ze ons als echte mensen zien.
het klinkt een beetje erg raar en je moet er in geloven. bij ons klopte er gewoon te veel wat ze niet kon weten.
onze jongste dochter krijsde de nachten ook alles bij elkaar en ik had heel sterk dat ze ergens pijn had. weer die vrouw gebeld wat bleek ze had druk op de oren moesten het bedje omhoog zetten bij het hoofd eind dit staat nu hoog en gaat goed al vind ze het ook erg gezellig om bij ons te zijn.
ik zou jou kunnen zeggen infomeer of er iemand in de buurt iemand kent die zeg maar paranomaal begaafd is.
sterkte er mee
even los van het spoken gebeuren, maar op het punt van vroeg wakker zijn en laat inslapen. Je geeft aan dat ze ook 's middags bij het traphekje staat.
heeft je kindje nog wel een middagslaapje nodig? Mijn jongste ging rond zijn tweede verjaardag steeds later slapen en was steeds vroeger wakker. En hij wilde vaak niet echt meer slapen overdag. Ik heb hem er op een gegeven moment gewoon wakker gehouden overdag en toen sliep hij naar een paar weken gewoon de klok rond.
Juulke, dit hebben we idd ook overwogen, maar trok ze dus niet. dit vroege wakker worden heeft ze dus ook al heel lang. Inmiddels hebben we het slaapje teruggezet naar max een uurtje in de middag, daarna maak ik haar wakker. Daar werd ze eerst stikchag van, maar nu wordt ze zelf na een uurtje al wakker en slaapt ze de ochtend langer. Ze sliep de middag makkelijk 2 uur. Helemaa wakker blijven zal nu ook niet lang meer duren. Het duurt wel nog steeds lang voor ze inslaapt. Bedankt voor het meedenken trouwens!
Oh enne die spoken hebben we na die middag niet meer gezien, rara!