SPOEDVRAAGJE

Weet iemand wat je kan geven (behalve extra water) als het poepen van je baby niet wil lukken.

Danique heeft nu 2 dagen niet gepoept en loopt iedere keer bijna paars aan van het proberen.

Heeft iemand een tip??

Beetje vaseline of sudo creme aan de thermometer doen en inbrengen heeft hier wel eens geholpen.

Roosvicee lacto heb ik ook wel eens van gehoord.

succes

Klein drupje slaolie in de fles???

Meiden bedankt voor de snelle antwoorden!

Zojuist tijdens de fles heeft Danique alsnog spontaan gepoept, lekker luiertje vol.

groetjes,

Linda

even een antwoord over beide tips.

Roosvicee aan een kindje onder de 6 maanden kan allergieen trigeren. Lijkt me niet zo’n goed idee.

Stimuleren met een thermometer wordt al helemaal afgeraden aangezien dit de kwetsbare darmwand kan beschadigen, en gewenning kan optreden waardoor je kindje telkens stimulatie nodig heeft om te poepen.

Olie in de fles doen is ook geen optie, daar kan zo’n jong kindje erge buikpijn van krijgen.

Mocht het probleem blijven overleg dan even met de arts op het cb over eventueel lactulose, of probeer een voeding als omneo… :wink:

Hey Linda, ik ben blij te lezen dat Danique spontaan gepoept heeft :thumbup:

Ik wil alleen even heel bemoeierig heel reageren op hetgeen Inkie schrijft voor de toekomst, mocht het weer problemen opleveren (hoop het niet).

Het roosvicee verhaal ben ik het helemaal mee eens, maar de twee volgende opties wat minder en wel hierom:

Wij hebben zelf een zeer moeilijk poepend kindje gehad. in het ziekenhuis op de neonatologie hebben diverse verpleegkundigen af en toe heel voorzichtig het puntje van een thermometer in zijn anusje gestoken om hem wat te helpen. Het kan schadelijk zijn als je de thermometer te ver erin stopt dat klopt, maar een luie darm veroorzaken, daar is heel wat gepoer voor nodig, dan zou je dus steeds met die thermometer erin moeten zitten, dit gebeurt echt niet zomaar… Normaal kun je best even proberen de thermometer in en uit te halen (echt maar een paar keer) om te kijken of het daarmee op gang komt. Je moet niet oefenloos gaan zitten schuiven natuurlijk.

Wat olie betreft, onze kindje was dus prematuur en had dus zonodig een nog gevoeleriger darmkanaal dan pasgeboren babies per definitie hebben. Toch hebben zowel de kinderarts, als de HA ons aangeraden om per fles om de fles 1cc slaolie toe te voegen, GEEN olijfolie, want dit kan wel krampen veroorzaken, maar slaolie (mits normaal gedoseerd) helpt juist vaak wel. “Helaas” hebben wij ons kindje diverse klysma’s gegeven en laten geven en hebben we een maand of 2 aan de Lactulose gezeten. Nu is alles gelukkig helemaal goed, maar dat was dus anders.

De reden dat ik hier even zo op reageer is, dat ik dit soort berichten hier wel vaker voorbij zie komen, over luie darmen kweken en geen olie en dergelijken. Terwijl veel artsen liever juist eerst wat olie proberen dan gelijk naar de lactulose te grijpen. En nogmaals luie darmen krijgt een kindje niet zomaar hoor.

Maar voor alles geldt: Als je niet zeker bent wat je moet doen… Bel de huisarts of de huisartsenpost als je kindje 's avonds brult van de pijn met poepen. Daar zijn ze voor! :wink:

ik ben het eens met kimmie

heb het zelf nog niet aan de hand gehad met babies

maar heb zelf darmen die niet goed lenderen (zoals men dat noemt)

en heb ook lactulose gehad, maar dat spul is echt bagger voor je maag

dus lijkt me met een baby dat dit alleen in het aller uiterste mag worden toegedient.

thermometer of slaolie heb ik geen verstand van maar kan nooit slechter zijn als lactulose.

Lactulose krijg je echter nooit zonder recept, dus ik neem aan dat iemand dan zowiezo even bij een arts is geweest. Alle andere opties lijkt me zeker geen zaak om zelf wat te gaan lopen prutsen. Ook niet met de huismiddeltjes als de thermometer en olie. Als ouder weet je namelijk niet of dat bij jouw kindje toevallig wel kwaad kan, en hoe vaak is een paar keer op en neer schuiven, en wat is niet te diep…

Dus als je kindje echt last heeft? En water helpt niet? (vind die lauwe van te voren nog wel de moeite van het proberen waard)Dan gewoon even aan een arts vragen hoe verder lijkt me de verstandigste oplossing.

Een paar keer bedoel ik dus ook mee echt 1 of 2 keer en niet te diep, alleen het metalen puntje. Het gaat namelijk om het stimuleren van de kringspier, dus je hebt verder erin niets te zoeken. En je moet niet eindeloos gaan zitten prutsen. Als het geen resultaat oplevert, dan moet je idd ff bellen. Vandaar dat ik ook onderaan heb gezet dat je bij twijfel altijd een arts moet bellen!!! Noiot te lang zelf proberen, want er kan idd iets aan de hand zijn. Met olie moet je vaak ff een dagje geduld hebben en wat ik al zei, dat kun je best een theelepeltje (1cc) om de fles toevoegen zonder rare dingen.

Ik heb zelf ook Lactulose gekregen in mijn zwangerschap en het hefet mij goed geholpen, mijn zoontje heeft het dus een behoorlijk lange tijd (voor de standaard van lactulose) gekregen en ook hem heeft het uiteindelijk geholpen en idd kun je het niet zonder recept krijgen, dus je moet eerst naar de dokter. Maar een dokter schrijft ook niet gelijk lactulose voor, die van ons, zowel de HA als de KA hebben ons eerst olie aangeraden, dus zo slecht kan het dan niet zijn.

Overigens is lauw water ook een goeie oplossing hoor. Ik bedoel ook niet dat dit de enige opties zijn, maar was meer bedoeld als reactie op jouw post dat deze twee opties zo slecht zouden zijn.

Ik heb heel bewust trouwens neergezet dat ik een bemoeierig berichtje plaatste hoor, ik doe dit normaal eigenlijk niet en hou me erbuiten, maar nu moest ik gewoon wel ff reageren en aangezien ik weet dat dit bemoeierig overkomt heb ik het er zelf maar even bijgezet :wink: Maar niet kwaad bedoeld :-*

@Kimmie1976 wrote:

Ik heb heel bewust trouwens neergezet dat ik een bemoeierig berichtje plaatste hoor, ik doe dit normaal eigenlijk niet en hou me erbuiten, maar nu moest ik gewoon wel ff reageren en aangezien ik weet dat dit bemoeierig overkomt heb ik het er zelf maar even bijgezet :wink: Maar niet kwaad bedoeld :-

Was ook niet kwaad opgepakt hoor :- maar ik bedoel meer dat in jouw geval de arts ernaar gekeken heeft en dergelijke dingen heeft voorgeschreven. Die kent jullie voorgeschiedenis, en houdt ook in de gaten hoelang je iets probeertof het werkt. Alle opties behalve het water zouden in mijn visie dus niet zomaar geprobeerd moeten worden, als water niet werkt dan naar de arts. (eventueel bellen naar het cb…)

Oke :wink: Je hebt wel gelijk hoor, je moet niet zomaar zelf gaan lopen “dokteren” met zoiets kwetsbaars als je kindje, alleen kunnen sommige dingen net ff helpen om het makkelijker te laten gaan. Als je merkt dat je kindje moet poepen, maar het er niet uit krijgt dan is wat snelle hulp van mama beter dan afwachten wanneer je bij de arts terecht kunt. Vandaar dus dat je in dat soort gevallen best even zou mogen helpen met het topje van een thermometer. maar ik ga er nu weer teveel op in :oops: Komt gewoon omdat er naar mijn idee teveel het idee heerst dat kinderen luie darmen ervan zouden krijgen enzo en dat gebeurt dus echt niet zomaar…

Ik ben in elk geval blij dat Danique van Linda weer lekker heeft gepoept en op eigen kracht, want dat blijft altijd beter dan met hulptroepen :wink:

Ik heb de tip van de vaseline aan de thermometer gekregen toen ik belde met de verpleegkundige van het CB.

Stimuleren met een thermometer wordt al helemaal afgeraden aangezien dit de kwetsbare darmwand kan beschadigen, en gewenning kan optreden waardoor je kindje telkens stimulatie nodig heeft om te poepen.
Olie in de fles doen is ook geen optie, daar kan zo'n jong kindje erge buikpijn van krijgen.

Dus als je kindje echt last heeft? En water helpt niet? (vind die lauwe van te voren nog wel de moeite van het proberen waard)Dan gewoon even aan een arts vragen hoe verder lijkt me de verstandigste oplossing.

Tja, en dan is het eerste advies van de arts....zonnebloemolie in de fles. En het tweede advies een beetje stimuleren met de thermometer. Als dat niet werkt, kun je terugkomen.

ik deed bij alissa als ze niet kon poepen de beentjes bij elkaar en dan de beentjes (knietjes)met de klok mee bewegen dus een ronde beweging dat schijnt goed te helpen en alles weer in werking zetten en met de klok mee dat moet omdat in die richting ook de darmpjes gaan nooit in de andere richting dat kan verstoppingen veroorzaken :thumbup: :-*

Als Kitana het moeilijk heeft wat overigens bijna niet gebeurt dan stimuleer ik de darm ook met de thermoterer.

In de kliniek hadden ze mij die tip gegeven.