spoedvraagje over de waterpokken

Hoi allemaal



Ik heb zo een afspraak bij de arts om Liam in te laten enten tegen de waterpokken. Wij wonen niet in Nederland en het is hier gewoon dat een baby wordt ingeent tegen de waterpokken.

In Nederland gebeurt dat niet en iedereen krijgt het ook gewoon, maar er kunnen (inzeldzame gevallen) complicaties optreden en daarom gebeurt het hier wel.

Ik ben er nog steeds niet over uit of ik het nu wel of niet moet doen.

Wat vinden jullie?

Waarom zou je het niet moeten laten doen? Vind jij dat zelf niet nodig eigenlijk, of wil je wel, maar stel je het liever uit?



*En hoelang is hij beschermt tegen waterpokken, levenslang?

*Hoe reageert de omgeving als je hem niet laat inenten?

*Hoe kijkt de verzekering er tegen als je het niet doet? Mocht hij ziek worden en complicaties krijgen, gaat dat goed met de verzekering?



Dat zijn dingen om eens goed tegen elkaar af te strepen.



Al met al denk ik dat je vnl jouw gevoel moet volgen.

Succes!!

juist omdat je in een land woont waar veel wordt geent zou ik het wel doen. De kans dat hij het in jullie land oploopt is dan namelijk erg klein, maar als hij ooit eens op vakantie gaat naar bijv Nederland en hij is niet geent en heeft nooit waterpokken gehad dan kan hij het dan alsnog oplopen en op latere leeftijd zijn waterpokken heftig.

Mijn 4 kinderen hebben net de waterpokken achter de rug.



De complicaties zijn zo zeldzaam klein, dat IK er voor zou kiezen om mijn kids NIET te laten inenten.

@inkie wrote:

juist omdat je in een land woont waar veel wordt geent zou ik het wel doen. De kans dat hij het in jullie land oploopt is dan namelijk erg klein, maar als hij ooit eens op vakantie gaat naar bijv Nederland en hij is niet geent en heeft nooit waterpokken gehad dan kan hij het dan alsnog oplopen en op latere leeftijd zijn waterpokken heftig.




Dat is wel waar natuurlijk. Aangezien de waterpokkenvaccinatie hier niet in het programma zit, loopt je kind natuurlijk kans om het op volwassen leeftijd hier in NL te krijgen, en dan is het verloop een stuk ernstiger :think:



Ja dan is het moeilijk :think:

dan nog, ik zou het niet doen denk ik…

De kans op complicaties is klein, maar net zoals Inkie zal zegt daar zijn bijna geen waterpokken.

Mocht je kind op latere leeftijd de waterpokken dan alsnog krijgen dan is het een stuk ernstiger.

Juist omdat hier in Nederland niet word ingeent krijgen wij bijna allemaal de waterpokken als kind…

Op zichzelf is waterpokken geen ernstige ziekte. De jeuk valt redelijk goed te behandelen…

Dus qua ernst van de ziekte --> geen enting.



Als het in het inentingsprogramma zou zitten hier, had ik “gewoon” mee laten enten… Net als dktp en de andere ziektes. ik bedoel dan als het niet apart gevraagd zou worden, zoals bij jou.

Gewoon doen hoor.



Ik was zelf 19 jaar toen ik het kreeg, en kan je zeggen dat het geen pretje was toen. Heel veel pijnen erbij gehad, en mega veel plekjes overgehouden.

In Amerika is het zelfs op veel scholen verplicht om te vaccineren voordat je naar school mag.



Het is wel zo, zover ik nu kan vinden, dat het vaccin maar 7 tot 10 jaar bescherming biedt. Dus als je als (jong)volwassenen alsnog met het virus in aanraking komt, moet je je of opnieuw laten ineten, of je kunt dus alsnog ziek worden.



Aan de andere kant, kom je nooit in landen waar je waterpokken kunt oplopen, is er niet zoveel aan de hand lijkt me… :think:



Advies: tweede inenting tegen waterpokken

donderdag, 24 mei 2007



Een Amerikaans onderzoek bij 350.000 mensen laat zien dat de vaccinatie tegen varicella (waterpokken) in de loop van een aantal jaren aan kracht verliest, waardoor de ziekte toch een kans kan krijgen. De onderzoekers adviseren daarom een tweede inenting. In de Verenigde Staten wordt vaccinatie tegen waterpokken al langer met succes gedaan. In Nederland wordt opname van het varicella-zoster-vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma voor de toekomst overwogen.

Het vaccin tegen waterpokken met levend verzwakte virusdeeltjes wordt onder andere gebruikt in de Verenigde Staten en Japan. Daar zorgde het voor een duidelijke afname van het aantal gevallen van waterpokken in de totale populatie. In Duitsland is sinds november 2000 de waterpokkenvaccinatie ingevoerd voor specifieke risicogroepen waaronder vrouwen met een kinderwens. Het vaccin kan daarnaast ook gebruikt worden in situaties na waterpokkencontact. Als het binnen 3 dagen na het contact wordt toegediend, geeft het vaccin een bescherming variërend van 70 tot 100% tegen een actieve waterpokkeninfectie.





In het Amerikaanse onderzoek naar het effect van de waterpokkenvaccinatie werd een populatie van 350.000 mensen tien jaar lang actief gevolgd. In die tijd zijn 11.356 mensen uit deze groep ingeënt tegen varicella. Ondanks de inenting kregen 1080 mensen (9,5%) een doorbraak van varicella. Kinderen tussen de 8 en 12 jaar overkwam dit significant vaker wanneer ze al 5 jaar of langer geleden waren ingeënt, dan kinderen die minder dan 5 jaar geleden waren ingeënt.





Het jaarlijkse aantal doorbraken nam in de loop van de tijd steeds verder toe, van 1,6 per 1000 persoonsjaren binnen 1 jaar na vaccinatie, tot 9 per 1000 na 5 jaar en 58,2 na 9 jaar. Een tweede vaccinatie zou beschermen tegen zowel het primair falen van de eerste vaccinatie, als tegen de afnemende kracht van de immuniteit.





In Nederland staat vaccinatie tegen waterpokken op de lijst van mogelijke vaccins die aan het Rijksvaccinatieprogramma wordt toegevoegd. Waterpokken is een vrij onschuldige infectieziekte op de kinderleeftijd. De ziekte kan echter zeer ernstig of zelfs dodelijk verlopen als de infectie zich voordoet bij mensen met een verstoord afweersysteem of bij baby’s waarvan de moeder kort voor de bevalling werd besmet. Er is een vaccin dat voor de Nederlandse markt is geregistreerd (Provarivax van Sanofi Pasteur MSD), en enkele Europees geregistreerde vaccins. Onderzoek naar een tetravalent MMRV-vaccin (Mumps Measles Rubella Varicella, oftewel:bof, mazelen, rodehond, varicella) is in een vergevorderd stadium. Door deze combinatie blijft het aantal vaccinaties beperkt, mét toevoeging van een nieuw vaccin. Dit is van belang voor eventuele opname in het Rijksvaccinatieprogramma en acceptatie door ouders.





Bron: NEJM, 15 maart 2007

Je zit alleen wel met het feit dat je dan moet blijven inenten als je voor deze eerste inenting kiest (omdat je maar 5-7 jaar resistent bent na inenting…)

Jeroen werkt bij het NVI en hij vertelde laatst dat er een vaccin tegen de waterpokken in het standaard pakket komt. Waterpokken is dus niet zo heel onschuldig

De kans op complicaties is klein, maar de complicaties die dan op kunnen treden zijn wel ernstig.



En zelfs niet erge complicaties zijn soms erg vervelend. Mijn nichtje van 5 heeft van de waterpokken allerlei wildvleesbultjes op haaar “decolette” overgehouden, die bulten worden steeds groter en dikker, en ze heet er echt last van. Maar het is niet zeker dat ze daar ooit helemaal vanaf komt…

Oef, ik was even de deur uit, bedankt voor alle reacties. Erg goede info Nicje, tja dat zet je natuurlijk wel aan het denken, dat er elke 5 jaar weer geent moet worden, maar zoals anderen hier ook al zeiden, als ik hem niet inent en hij loopt de ziekte misschien op latere leeftijd op in Nederland, zijn we natuurlijk verder van huis.

Ik heb besloten het wel te doen alleen niet vandaag :mrgreen:

Volgende week gaan we naar Nederland en ik wil niet de kans lopen dat hij zich dan niet lekker voelt van de inenting. Het heeft geen haast…

Thanx allemaal :-*