spinazie

hoe zat het ook alweer mag je dat nou wel of niet voor een 2e keer opwarmen?



Ik had gister spinazie met pasta gemaakt maar er is zoveel over , zonde om weg te doen.

Na mijn weten is het veranderd, en mag het wel.

zolang je het niet opnieuw invriest is er niets aan de hand!

dacht dat het niet mocht… wij doen het in ieder geval neit

Mag je die deelblokjes spinazie niet terug opnieuw invriezen, ik heb namelijk voor het eerst 2 bakjes voor mijn dochtertje in de vriezer gezet, spinazie zit verwerkt in een pastarecept :think:

Vroeger mocht het niet maar dat is veranderd.Dus het kan wel gewoon ik doe het ook altijd

ik zou het gewoon weer opeten.



en ook invriezen als het al door een pasta gerecht zit.

volgens mij is t het zo als het bevroren is en daarna bewerkt of verwerkt in iets bv (gekookt ) en dan weer invriezen is het wel ok net als vlees!!

Voor degene die dit nog interresant vinden. In spinazie zit veel nitraat, wat door het verwarmen wordt omgezet tot nitriet. Nitriet kan kankerverwekkende verbindingen aangaan in het lichaam en veroorzaakt een slechtere zuurstofopname in het bloed.

Als je spinazie voor de tweede keer verwarmt komt er meer nitriet in de spinazie voor dan na de eerste keer.

Hoewel de concentraties dan nog steeds redelijk laag zijn, zou ik spinazie niet voor een tweede keer opwarmen.

Ik zou spinazie ook geen 2 keer opwarmen. Maar goed, zelf weten.

spinazie mag je WEL voor een 2e keer opwarmen

Mits het na de eerste keer snel is afgekoeld en niet langer dan 1 a 1,5 dag geleden is



Die regels zijn een enkele jaren geleden veranderd

ik heb ff een stukje van I-net geplukt

































Opnieuw opwarmen spinazie niet langer taboe



31 januari 2005









Nitraatrijke groenten kunnen een tweede keer worden opgewarmd als ze na de eerste keer binnen enkele uren zijn gekoeld en koud genoeg zijn bewaard. Dit in tegenstelling tot de lang geldende opvatting dat opwarmen altijd te veel nitriet zou opleveren, wat een gevaar voor de gezondheid kan zijn. Voor volwassenen kan het twee keer per week eten van nitraatrijke groenten geen kwaad. Alleen voor zuigelingen geldt dat zij beter geen nitraatrijke groenten kunnen eten.







Lang werd aangenomen dat het opwarmen van nitraatrijke groenten een aanzienlijke stijging van nitriet zou opleveren. Uit diverse onderzoeken blijkt dit niet zo te zijn als de groente snel wordt afgekoeld en bewaard in de koelkast (4-7 ºC). Het eerdere advies stamt nog uit de tijd dat de kwaliteit van de koelkasten niet zo goed was. Uit voorzorg was het advies om nitraatrijke groenten niet op te warmen toen valide. Een herbeoordeling van de al bestaande gegevens en de beschikbaarheid van goede koelkasten zijn reden het oude advies te wijzigen.



Andere nitraatadviezen



Andere nitraatadviezen zijn:



Nitraatrijke groenten niet samen eten met vis, schaal- of schelpdieren.

Baby’s jonger dan zes maanden sowieso geen nitraatrijke groente geven.

Niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groente eten.

Kinderen jonger dan één jaar geen opgewarmde restjes nitraatrijke groente geven.