spinazie en bloemkool

Hoi mijn zoontje is 6 en half maand,hoe zat t ook alweer met spinazie en bloemkool,mag dat maar 1 keer in de week of waren da andere groenten?

Groetjes Silvana

spinazie is idd nitraatrijk en kun je beter niet vaker dan 1 keer per week eten. bloemkool kun je wel vaker eten.

Nitraat zit in bladgroenten als andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, snijbiet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel. Nitraat wordt in het lichaam omgezet tot de schadelijke stof nitriet. Vooral rucola blijkt veel nitraat te bevatten. Wie elke dag rucola eet, zit al snel aan zijn limiet.

Spinazie is een nitraatrijke groente en die mag (net als een aantal andere nitraatrijke groentes) maar 1x in de week ja. En absoluut niet opnieuw opwarmen als het koud is geworden want dan wordt nitraat nitriet en dat is giftig.

Bloemkool is volgens mij geen nitraatgroente. Andijvie weer wel bijvoorbeeld.

@Sis wrote:

Spinazie is een nitraatrijke groente en die mag (net als een aantal andere nitraatrijke groentes) maar 1x in de week ja. En absoluut niet opnieuw opwarmen als het koud is geworden want dan wordt nitraat nitriet en dat is giftig.

dat is inmiddels door meerdere onderzoeken als achterhaald verklaard. Je mag spinazie anno 2009 weer vrolijk opwarmen.

Het Voedingscentrum is er van terug gekomen en zegt dat het wel mag.

"Vroeger was het advies nitraatrijke groente niet meer op te warmen. Inmiddels is duidelijk geworden dat opwarmen geen probleem is als de groente snel wordt afgekoeld en maximaal twee dagen wordt bewaard in de koelkast of drie maanden in de vriezer. "

Oh ok! Dat wist ik dus niet… :oops: Weer wat geleerd! :thumbup:

ok dank je.

Hoe zit t uberhaupt met voeding uit potjes nog een keer opwarmen omdat t te koud is geworden?

Dat mocht niet geloof ik,of is dat ook alweer achterhaald? :wink:

@Sunce wrote:

Dat mocht niet geloof ik,of is dat ook alweer achterhaald? :wink:

Dat heb ik wel gedaan, tenzij er dus nitraatrijk inzat… :angel: